آفتاب

آیین پانزدهمین و شانزدهمین جایزه مهرگان برگزار شد

آیین پانزدهمین و شانزدهمین جایزه مهرگان برگزار شد

تهران- ایرنا- آیین پانزدهمین و شانزدهمین دوره جایزه مهرگان در دو بخش علم و ادب با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، در این آیین که شامگاه جمعه با حضور جمعی از دوستداران ادب و محیط زیست در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، هیات داوران به اتفاق آرا تندیس دهمین و یازدهمین مهرگان علم، علم برای همه در حوزه محیط زیست را به دلیل اهمیت حیاتی حفظ محیط زیست کشورمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بیش از 105 شهید محیط بان و دهها جنگلبان فداکار به دکتر سید آهنگ کوثر آهداء کرد.
همچنین هیات داوزان از میان سه نامزد دیگر جایزه مهرگان علم به ترتیب اولویت، مدرسه طبیعت کاوی کنج مشهد با مدیریت سیمین کاظمی، کانون آشنایی با حیاط وحش با مدیریت ندا ضیایی و کانون سبز پارس با مدیریت بهمن ایزدی را شایسته تحسین و دریافت جایزه نقدی دانست.
همچنین در بخش ادب پانزدهمین و شانزدهمین دوره جایزه مهرگان با بررسی 403 عنوان کتاب شامل 107 رمان و 206 مجموعه داستان کوتاه که نخستین چاپ آنها مربوط به دوره 93-1392 و از بین هفت نامزد دریافت جایزه مهرگان ادب در بخش 'رمان نوولت یا داستان بلند' به ترتیب رمان دو جلدی 'چیدن باد'از محمد قاسم زاده بعنوان بهترین رمان و رمان های 'خوف' از شیوا ارسطویی و 'کافور پوش' از عالیه عطایی بعنوان آثار تحسین شده هیات داوران معرفی شد.
در ادامه این آیین همچنین در بخش مجموعه داستان کوتاه نیز به ترتیب 'سرطان جن' از رامبد خانلری عنوان نخست و داستان های کوتاه 'غریبه ای زیر درخت نارنج' از کرم رضا تاج مهر و 'پل ها' از احمد ابوالفتحی عناوین دوم و سوم را از سوی هیات داوران به خود اختصاص دادند.
علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان علم و ادب در سخنانی با قدردانی از زحمات هیات داوران در بخش مهرگان ادب و همچنین جلسات متعدد و بحث های سنگین در هیات داوران علم در بخش محیط زیست افزود:به دلیل محدودیت تعداد کتاب های تالیفی در حوزه علم محیط زیست هیات دوران تصمیم گرفت منتخبین این حوزه تنها محدود به آثار تالیفی نبوده و مجموعه از خدمات اثربخش زیست محیطی از جمله چهره ها و تشکل های زیست محیطی و برنامه های ترویجی در این زمینه نیز لحاظ شود.
زرگر همچنین یکی از نکات تحسین برانگیز در بخش رقابتی جایزه ادب مهرگان را که کار هیات داوران را برای انتخاب و گزینش نهایی اثربرتر بسیار دشوار ساخته بود' نزدیکی ارزشمند آثار به یکدیگر ذکر کرد و گفت: این موضوع نشاندهنده رشد ادبیات داستانی در کشور است.
بنیان گذار و مدیر جایزه مهرگان علم و ادب در ادامه، حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از تشکل های زیست محیطی را رضایتبخش دانست و گفت: ما همواره از مدیران سازمان می خواهیم که حمایت خود از تشکل های مردمی در حوزه محیط زیست را تقویت کنند.
وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد فتح الله بی نیاز دبیر و داور قدیمی این جایزه و همچنین مرحوم علی پازوکی دبیر و داور هفت دوره پیشین جایزه مهرگان علم که ابتدای سالجاری به دیار باقی شتافت، فقدان آنها را برای مجموعه محیط زیست ضایعه ای بزرگ دانست.
زرگر با اظهار امیدواری از تداوم روند برگزاری این جایزه علمی و ادبی به برنامه های آتی جایزه مهرگان در افزایش حوزه های جدید اشاره کرد و گفت: این جایزه مورد اقبال جامعه علمی و کتابخوان ما قرار گرفته است و هیات داوری نیز مورد اعتماد مردم قرار گرفته است.
علمی* 1836
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1651798

وبگردی