آفتاب

بیانیه هیات داوران جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست؛ دوره‌های دهم و یازدهم

بیانیه هیات داوران جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست؛ دوره‌های دهم و یازدهم

جایزه مهرگان علم (علم برای همه) که با پیشنهاد دبیرخانه جایزه مهرگان علم و تصویب هیات داوران، از سال 1385 به خاطر اهمیت حیاتی حفظ و حراست از محیط زیست ایران، جایزه مهرگان محیط زیست نیز نامیده می‌شود، اینک وارد یازدهمین سال حیات خویش می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هیات داوران جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست دوره‌های دهم و یازدهم بیانیه خود را به شرح زیر منتشر کرد:

جایزه مهرگان علم (علم برای همه) که با پیشنهاد دبیرخانه جایزه مهرگان علم و تصویب هیات داوران، از سال 1385 به خاطر اهمیت حیاتی حفظ و حراست از محیط زیست ایران، جایزه مهرگان محیط زیست نیز نامیده می‌شود، اینک وارد یازدهمین سال حیات خویش می‌گردد.

در طی سال‌هایی که جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست برگزار شده زوایای مختلف مصایب و مشکلات محیط زیست ایران تا حد زیادی شکافته شده است اما شرایط این روزهای محیط زیست و آثار سوء آن بر زندگی روزانه بیشتر ایرانیان، ضرورت توجه به محیط زیست را  دو چندان می‌کند. آسیب‌های ناشی از خشکسالی، سیل‌‌، هوای آلوده، ریزگرد، خشک شدن و آلوده شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها در این روزها گویا به مسأله‌ای عادی بدل شده است.

هیأت داوران مهرگان علم در میانه این شرایط و اوضاع نابسامان، به سهم خود تلاش کرده با جستجوی کوشندگان بی‌ادعا و گمنام محیط زیست، معرفی برنامه‌های نوآورانه ترویجی و آموزشی و با نکوداشت چهره‌های تأثیرگذار و تشکل‌های مردمی نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ حفظ و نگهداری محیط زیست ایفا کند.

هیات داوران اعتقاد راسخ دارد در صورتی که چهره‌های علمی و کارشناسان این رشته بر تلاش خود بیفزایند و حاصل کارهای تحقیقاتی و اجرایی خویش را به صورت کتاب و نشریه منتشر کنند؛ حرکت‌ها و تشکل‌های مردمی بیشتری با کمک نسل جوان -که در هر کشوری مایه امید به آینده است- ایجاد شود و رشد و توسعه یابد؛ مدیران و مسؤولان محیط زیست نیز به دور از مسایل حاشیه‌ای از فعالان مردمی این عرصه حمایت کنند؛ می‌توان شرایط ناگوار امروز را تا حدی بهبود بخشید.

در این دوره از جایزه مهرگان علم، محدود بودن کتب تألیفی منجر به تغییر قسمتی از آیین‌نامه جایزه مهرگان علم شد و با تصویب هیأت داوران تلاش‌های فردی در عرصه محیط زیست، برنامه‌های آموزشی و ترویجی و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد با در نظر داشتن میزان اثربخشی آن‌ها در حوزه محیط زیست در دستور کار قرار گرفته و ارزیابی شد. پس از بررسی‌های انجام شده در هیأت داوران نامزدهای مرحله نهایی جایزه مهرگان علم به شرح زیر انتخاب شدند:

1. کانون آشنایی با حیات وحش؛ برای تلاش در بهبود رابطه انسان (کودک) با حیات وحش و گسترش فعالیت‌ها با ارایه طرح‌های متنوع

2. کانون سبز فارس؛ برای انجام مطالعات بوم‌شناختی بیابان لوت و اثرگذاری در به ثبت رساندن آن به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

3. مدرسه طبیعت “کاوی کُنج” مشهد؛ برای تأسیس نخستین نمونه از مدارس طبیعت در ایران، تولید محتوا و روش‌های کار برای 42 مدرسه طبیعت دیگر در سراسر کشور و تلاش برای جایگزینی یادگیری در دل طبیعت به جای آموزش‌های متداول مدرسه‌ای

4. دکتر سید آهنگ کوثر؛ برای پایه‌گذاری آبخوانداری، برنامه بیابان‌زدایی با گسترش سیلاب و زراعت سیلابی در منطقه گربایگان فسا و 37 ایستگاه دیگر بر پایه الگوی گربایگان و دیگر خدمات.

هیأت داوران پس از رایزنی‌ها و مشورت‌های طولانی و ارزیابی نامزدهای مرحله نهایی، تصمیم گرفت که جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست را به فردی شاخص و چهره‌ای که عمری را در خدمت، حفظ و حراست از محیط زیست کشور صرف نموده و پژوهش‌ها و تألیفات تأثیرگذاری نیز داشته است و علاوه بر آن حاصل دانش و خلاقیت خود را به صورت عینی و عملی در مناطقی از ایران به اجرا درآورده است، اهدا کند.

بنابراین هیأت داوران به اتفاق آرا جایزه دهمین و یازدهمین دوره مهرگان علم در حوزه محیط زیسترا به دکتر سید آهنگ کوثرخادم راستین، پرتلاش و صادق محیط زیست ایران و پایه‌گذار آبخوانداری در ایران تقدیم می‌کند و برای ایشان و همه خدمتگذاران عرصه محیط زیست آرزوی موفقیت دارد.

از میان 3 نامزد دیگر مرحله نهایی جایزه مهرگان علم، هیأت داوران به اتفاق و یا با اکثریت آرا به ترتیب اولویت:

1. مدرسه طبیعت کاوی کُنج مشهد به مدیریت سرکار خانم سیمین کاظمی

2. کانون آشنایی با حیات وحش به مدیریت سرکار خانم مهندس دنا ضیائی

3. کانون سبز فارس به مدیریت جناب آقای مهندس بهمن ایزدی

را شایسته عنوان تشکل تحسین شده هیأت داورانو دریافت لوح تقدیر مهرگان علممی‌داند

هیأت داوران از تلاش‌های اثربخش تشکل زیست محیطی موسسه خزنده‌شناسان پارسبه مدیریت خانم دکتر هانیه غفاریو همچنین از آقایان افشین زارعیو محمدعلی الله‌قلی(به طور مشترک) به خاطر کوشش‌های زیست‌محیطی، اجرا و تولید محتوا در برنامه تلویزیونی هوای تازه(شبکه افق) تقدیر به عمل می‌آورد.

هیات داوران جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست؛ دوره‌های دهم و یازدهم - اسفندماه 1395 عبارتنداز: مهندس اسکندر فیروز - رئیس هیات داوران، مهندس هوشنگ ضیایی- دبیر هیأت داوران، مهندس محمدرضا داهی، بهرام معلمی، دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده، اسماعیل عباسی، مهندس هومن جوکار، مژگان جمشیدی.

کد N1651757

وبگردی