آفتاب
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

۱۳سالگی سن کمی برای ازدواج دختران است/ بیشترین طلاق‌ها ۳ تا ۵ سال بعد از ازدواج رخ می‌دهد

۱۳سالگی سن کمی برای ازدواج دختران است/ بیشترین طلاق‌ها ۳ تا ۵ سال بعد از ازدواج رخ می‌دهد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از طرح تغییر حداقل سن ازدواج دختران حمایت می‌کنیم، گفت: ۱۳ سالگی سن نارس و کمی برای ازدواج است.

سلمان خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با پیشنهاد فراکسیون زنان مجلس برای ارائه طرحی مبنی بر تغییر حداقل سن ازدواج دختران گفت: این مساله به لحاظ فقهی باید بررسی شود، برخی فقها می‌گویند؛ شرایط زمانی و آب و هوایی در عربستان به گونه‌ای بوده که دختران در 9 سالگی ازدواج می کردند، اما اکنون شاهدیم که در این برهه زمانی در کشور ما دیگر اینگونه نیست.

وی ادامه داد: حتی 40 سال پیش در زمان جوانی ما  شرایط متفاوت بود، به طور مثال من در 16 سالگی استخدام شدم و در 18 ساگی مدیریت را عهده‌دار شدم، اما اکنون می‌بینم گاهی یک فرد 18 ساله می‌ترسد، شب از خانه بیرون برود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: شرایط زمانی و نوع تربیت بسیار تفاوت کرده و حقیقتا امروز  در جامعه ما سن 13 سالگی یک سن کاملا نارس و کمی است، بنابراین من هم معتقدم این تغییر باید رخ بدهد و ما هم در کمیسیون اجتماعی این طرح را بررسی می‌کنیم.

خدادادی با بیان اینکه آمار کودک-بیوه‌ها در کشور ما بسیار کم است، افزود: در برخی مناطق و در برخی قومیت‌ها ازدواج با سن کم رواج دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

وی تصریح کرد: از طرفی شاهدیم فاصله بین ازدواج و طلاق بسیار کم شده است، پیش از این بیشترین آمار طلاق  5 تا 7 سال بعد از ازدواج بود، اما اکنون این مدت به 3 تا 5 سال رسیده است، یعنی بیوه‌ها بسیار جوان هستند که تبعاتی دارد، اگر چه بالا رفتن سن ازدواج نیز یکی دیگر از معضلات ما است.

کد N1651155

وبگردی