آفتاب

صادرات ۸ هزار تن سیب‌زمینی هندی به ایران و روسیه

صادرات ۸ هزار تن سیب‌زمینی هندی به ایران و روسیه

یک رسانه هندی از صادرات ۸ هزار تن سیب‌زمینی استان پنجاب به ایران و روسیه خبر داد.

به گزارش ایلنا، هندوستان تایمز نوشت:  برای اولین بار ایرانی‌ها و روس‌ها مشتری سیب‌زمینی‌های کشاورزان پنجابی خواهند بود.

وزارت کشاورزی هند و صنایع کشاورزی پنجاب برای صادرات سیب‌زمینی به این دو کشور در حال کار و مذاکره‌اند.

از آنجایی که برداشت سیب‌زمینی از استان پنجاب در پاکستان در فصل کنونی تا پایان ماه مارس به پایان می‌رسد طرف هندی در حال گسترش فرصت‌ها برای صادرات این قلم از محصولات کشاورزی است.

نهادهای دولتی بعد از شکایت کشاورزان از درآمد کمتر از هزینه‌های اولیه کشاورزی‌شان از خواب بیدار شده‌اند. بسته پنجاه کیلویی سیب‌زمینی تنها به قیمت هشتاد تا ۱۰۰ روپیه در هند به فروش می‌رود.

رییس بخش صادرات یکی از صنایع کشاورزی پنجاب به هندوستان تایمز گفته ما سفارش ارائه ۲۸۰۰ تن سیب‌زمینی به روسیه و ۵۰۰۰ تن سیب‌زمینی به ایران را دریافت کرده‌ایم. شرایط عرضه این کالا که در حال کار در بخش صادرات صنایع کشاورزی است، به زودی آغاز خواهد شد.

کالاسی کمیسیونر مالی که در وزارت کشاورزی هند مشغول است گفته هزینه کاشت سیب‌زمینی در ایران و روسیه برای هر کیلو سیب‌زمینی ۱۸ روپیه است درحالی که هر کیلو به قیمت ۵۰ تا ۶۰ روپیه به فروش می‌رسد.

به گفته او سود حاصل از صادرات این سیب‌زمینی‌ها به کشاورزان هندی می‌رسد. شرکت در نظر دارد ۵ کرور روپیه کمک مالی از دولت برای آغاز تولید این سفارش‌ها به کشاورزان بدهد.  

بالبیر سینگ راجوال رییس اتحادیه باراتیا کیسان که یک اتحادیه کشاورزان است گفته مناطق زیر کشت سیب‌زمینی در هندوستان گسترش یافته است.

کد N1650854

وبگردی