آفتاب
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شاهرود:

یک قلاده یوزپلنگ و یک پلنگ در پارک ملی توران مشاهده شدند

یک قلاده یوزپلنگ و یک پلنگ در پارک ملی توران مشاهده شدند

شاهرود - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شاهرود گفت: تصویر یک قلاده یوزپلنگ و همچنین یک پلنگ بالغ در ۲۰کیلومتری جنوب شرقی شاهرود ثبت شد.

علی اکبر قربانلو در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۰الی ۳۰قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران وجود دارد، ابراز داشت: در شبانه روز گذشته یک قلاده یوز پلنگ نر بالغ در ۲۰کیلومتری جنوب شرقی شاهرود مشاهده شد و نکته قابل تامل این است که وجود یوزپلنگ در منطقه، نشان از پویایی حیات وحش دارد، لذا باید با آموزش جوامع محلی روستاهای اطراف پارک ملی توران این نکته را یادآور شد که با حفاطت بیشتر در راستای افزایش این گونه نادر تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی درباره نحوه عکاسی از یک قلاده پلنگ دیگر در شاهرود، افزود: دوربین های تله ای کار گذاشته شده توسط یک موسسه خصوصی در ذخیره گاه زیستکره توران در راستای پایش جمعیت وحوش و طعمه های آن، موفق به ثبت تصویر یک پلنگ بالغ شدند که این امر نشان از حیات وحش غنی در پارک ملی توران دارد.

سرپرست اداره حفاطت از محیط زیست شاهرود همچنین ابراز داشت: از مردم در روستاها تقاضا داریم چنانچه به رد یا نشانی از حیوانات گوشتخوار برخورد و یا شکارچیان را در مناطق حیات وحش مشاهده کردند مراتب را به ماموران محیط زیست اطلاع دهند چراکه این امر می تواند به حفاظت از حیات وحش کمک کند.

قربانلو در ادامه تصریح کرد: تزریق علوفه توسط خیران و مردم روستای قلعه بالا اقدام نیکی بود که توانست جمعیت وحوش را افزایش دهد و امروز ثمره آن را در حیات وحش غنی که می تواند زادگاه اکوتوریسم در استان و در جهان بیشتر شناخته شود کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه اکثریت دامداران منطقه از وجود بیمه پلنگ و یوزپلنگ ناآگاه هستند و این امر باعث شد تا در صورت حمله این جانداران به دام آنها را فراری یا مورد آزار قرار دهند که خوشبختانه کار آموزش جوامع محلی آغاز شده است و این مهم می طلبد تا در رسانه های ملی نیز مطرح شود تا این سطح آگاهی افزایش پیدا کرده و شاهد افزایش جمعیت حیات وحش در منطقه باشیم.

کد N1650807

وبگردی