آفتاب
وزیر دادگستری تاکید کرد:

ضرورت تدوین تمهیدات قانونی در زمینه فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست

ضرورت تدوین تمهیدات قانونی در زمینه فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست

مشهد ـ وزیر دادگستری گفت: باید با تدوین تمهیدات قانونی در زمینه فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست، مشکلات موجود در این مسیر مرتفع شود. 

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی عصر چهارشنبه نشست سراسری هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت ایران در زمینه توجه به کودک در مجامع بین المللی زبانزد است و جزو کشورهایی است که پیوسته مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باید خداوند را شاکرباشیم و امیدواریم این فضا را بهبود ببخشیم و نسل جوان و سرمایه ملی را بتوانیم حفظ کنیم.

وزیر دادگستری به ابتلای بشر به بحران عاطفی اشاره کرد و افزود: روابط عمیق انسانی در دایره محبت و عشق کمرنگ شده که موضوع کودکان در این بحث یک اصل است و همه باید به بهزیستی که مسئولیت بسیار بزرگی دارد کمک کنیم‌.

وی با تاکید به اینکه جوامع دینی و روحانیت این مسئله را باید مورد اهتمام خود قرار دهند، تصریح کرد: انسجام محبت و عشق در حضرت زهرا(س) شکل گرفته و به قله الهام بخشی در اجتماع تبدیل شده است و اینکه حضرت محمد(ص) به حضرت زهرا (س) ام ابیها می‌گفتند تنها یک بیان عاطفی نیست بلکه نقش کانونی و محوری ایشان نیز مدنظر است.

پورمحمدی عنوان کرد: بر اساس تاکیدات دینی، تربیت کودکان باید در محیط خانوادگی انجام شود و باید بچه ها را به خانواده برد که مشکل در این زمینه در خصوص کودکان بدسرپرست است.

وی بابیان اینکه ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر ۱۸ سال هستند، بیان کرد: وقتی جامعه بزرگ می‌شود آسیب‌ها هم به عدد مطلق و مجموع زیاد است، اما به صورت نسبی این عدد زیاد نیست.

وزیر دادگستری با اشاره به وجود ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور خاطرنشان کرد: ۷ میلیون دانش آموز زیر ۷ سال داریم که محرومین از تحصیل حداکثر به ۶۰۰ هزار نفر نمی‌رسد و این به نسبت کل زیاد نیست اما عدد مطلقش قابل توجه است.

وی عنوان کرد: کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تا ۱۸ سالگی در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند اما پس از آن در جامعه رها می شوند لذا باید به سمت فرزندخواندگی تغییر مسیر داد.

پورمحمدی افزایش آسیب ها و بحران های اجتماعی را دوری از محیط خانوادگی و مجردگرایی دانست و گفت: دلیل این امر این است که خانواده نقطه اتکاء سلامت اجتماعی است.

وی در ادامه ابراز کرد: در جامعه نیز اگر کانون خانواده متلاشی شود سبب آسیب‌هایی می‌شود که ما با آن مواجه هستیم زیرا خانواده اساس تربیت دینی است.

وزیر دادگستری ادامه داد: قانونگذار بعد سالیان زیاد، قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را حدود سه سال قبل تصویب کرد و پس از آن تحول خوبی در محاکم و سازمان بهزیستی اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: انگیزه برای فرزندخواندگی کودکان بی سرپرست وجود دارد ولی در زمینه فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست رغبتی وجود ندارد که باید با تدوین تمهیدات قانونی مشکلات موجود در این مسیر مرتفع شود.

کد N1650560

وبگردی