آفتاب
پژوهش و عدم تحقق یک برنامه-۵

عدم توجه دولت ها بر تحقق بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی

عدم توجه دولت ها بر تحقق بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: در زمینه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی متاسفانه دولت ها در اجرا و مجلس در نظارت بر اجرای قوانین حساسیت کافی نداشته است.

ابراهیم واشقانی فراهانی درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: ارتباط مستقیمی میان موفقیت های کشورها در زمینه تولید علم و تبدیل علم به ثروت با میزان سهمی که از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص می یابد وجود دارد.

وی افزود: در ایران از برنامه سوم توسعه تاکنون موضوع اختصاص بخشی از سهم تولید ناخالص ملی به امر پژوهش پیش بینی شده است که متاسفانه تاکنون هیچگاه به صورت کامل عملیاتی نشده است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: جای تامل دارد که متاسفانه دولت ها در اجرا و مجلس شورای اسلامی در زمینه نظارت بر اجرای این قانون حساسیت لازم را نداشته اند.

واشقانی تاکید کرد: بنابراین متاسفانه عدم تحقق کامل اختصاص سهمی از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اثر خود را بر بروندادهای علمی ما گذاشته است و شاید بتوان گفت یکی از علل کاهش شیب انتشار مقالات کشور طی سال های اخیر براین اساس بوده است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر موضوعات عدم توقف شتاب علمی کشور، توجه به کیفیت تولیدات علمی، کاربردی سازی علم و توجه به علم نافع و تبدیل ایران به مرجعیت علمی منطقه و جهان تاکید داشتند که این موضوعات با تحقق اختصاص سهمی از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش محقق می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: دولت باید توجه جدی به این موضوع داشته باشد و مجلس نیز از روند اجرای این قانون مراقبت کند.

واشقانی فراهانی تاکید کرد: یکی از عواملی که موجب شده موضوع اختصاص سهمی از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش محقق نشود به این دلیل است که پژوهش و فناوری به صنایع کشور ورود پیدا نکرده است.

وی افزود: برخی هنوز نگاهشان به پژوهش نگاه هزینه بر بودن است اما سرمایه گذاری در پژوهش موجب می شود تا بتوانیم به موضوع خلق فناوری و تبدیل فناوری به ثروت را از طریق شرکت های دانش بنیان به دست آوریم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار داشت: باید بپذیریم که چاره ای نداریم جز اینکه سهم کافی از تولید ناخالص ملی را به امر پژوهش اختصاص دهیم.

واشقانی فراهانی عنوان کرد: ما در برنامه مشکل نداریم بلکه مشکل در اجرا وجود دارد.

کد N1650292

وبگردی