آفتاب

مسئولان در دوران رکود به یاری صنعت ساختمان بیایند/ سبدی از محصولات تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی را عرضه می‌کنیم

مسئولان در دوران رکود به یاری صنعت ساختمان بیایند/ سبدی از محصولات تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی را عرضه می‌کنیم

مدیرعامل شرکت تیسا کیش گفت: ما یک مجتمع مسکونی داریم و در کنارش یک سبد تجاری-تفریحی نیز تعریف کرده‌ایم. مجتمع تجاری ما یک مال بسیار بزرگ است که داخلش امکانات تفریحی بسیاری وجود دارد. ما اعتقاد داریم سبدی از محصولات (تجاری –اداری –مسکونی –تفریحی ) داشته باشیم تا در بازار موفق‌تر باشیم.

ایلنا: با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، فعالان این حوزه این روزها در حال سپری کردن شرایطی سخت هستند. وضعیت اقتصادی مناطق آزاد نیز جدا از وضعیت کلی کشور نیست و در نتیجه، رکود اقتصادی موجود در کشور بر ساخت و ساز در مناطق آزاد و از جمله در جزیره کیش نیز تاثیر گذاشته است. برای تشریح وضعیت فعالیت‌های عمرانی در کشور، به خصوص در مناطق آزاد با مهندس محمد قائمی، مدیرعامل شرکت تیسا کیش به گفت‌وگو نشستیم.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

لطفا در ابتدا وضعیت فعلی بازار مسکن را تشریح کنید.

بازار مسکن در چند سال گذشته در رکود بوده و بسیاری از فعالان بازار مسکن از این حوزه خارج شدند اما  کسانی که شغل اصلی شان تولید مسکن است ناچار در این حوزه فعال هستند تا این دوره هم بگذرد و حوزه مسکن از رکود خارج شود.

پیشنهاد شما به عنوان  کارشناس صنعت ساختمان برای خروج از  وضعیت کنونی چیست؟

برای خروج بازار مسکن از رکود راه‌های بسیاری وجود دارد و دولت نیز در حال تلاش است که این بازار از رکود خارج شود. رونق بسیاری از صنایع به رونق صنعت ساختمان وابسته است. یکی از راه‌های خروج از رکود  ارائه تسهیلات بانکی به سازندگان و خریداران است. در حال حاضر بانک‌ها به راحتی تسهیلات پرداخت نمی‌کنند. در شرایط  رکود بسیاری از شرکت‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. امکان دارد برخی از شرکت‌ها نتوانند اقساط تسهیلاتی که قبلا دریافت کردند را بپردازند و دچار معوقه بانکی بشوند که همین مسئله باعث می‌شود به آنها تسهیلات جدید پرداخت نشود و نتوانند از سایر روشهای تامین مالی استفاده کنند. وقتی رکود بر بازار حاکم می‌شود همه  ضرر می‌کنند. در این شرایط باید همکاری بانک‌ها  با بخش تولید بیشتر باشد اما این همکاری وجود ندارد. در حال حاضر بانک ها وام‌ها را به راحتی استمهال نمی‌کنند. استمهال را با سود بالا انجام می‌دهند و خود استمهال را نیز به سختی می‌پذیرند.

مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران درحوزه صنعت ساختمان در جزیره کیش چگونه است؟

شرایط جزیره کیش جدا از وضعیت رکود کلی حاکم بر کشور نیست. وقتی یک سرمایه‌گذار در حوزه ساختمان سرمایه‌گذاری می‌کند بخشی از کار را با استفاده از جریان نقدینگی خودش انجام می‌دهد، بخشی از منابع را نیز از طریق پیش فروش تامین می‌کند و بخشی از طریق تسهیلات ک بخشی از منابع را نیز از طریق جذب شریک و سرمایه‌گذار جدید محقق می‌سازد. وقتی در کشور رکود حاکم است همه این بخش‌ها به مشکل می‌خورد. در حال حاضر وضعیت مناطق آزاد به خصوص جزیره کیش مقداری بهتر است زیرا به دلیل وجود گردشگران مقداری رونق بیشتر است و امکان جذب سرمایه داخلی و خارجی هم بیشتر است ولی در کل در جزیره کیش هم رکود وجود دارد.

پروژه تیساکیش متعلق به بخش دولتی است یا خصوصی؟

شرکت تیسا کیش یک شرکت سهامی  خاص است و وابسته به هیچ ارگان و نهادی نیست و دارای سهامدارن حقوقی است  و تاکنون سرمایه‌گذاران شخصی نیز وارد این پروژه های این شرکت شده‌اند. شرکت تیسا زیر مجموعه شرکت بین المللی توسعه ساختمان زیر نظر شرکت سرمایه‌گذاری غدیر می باشد

انگیزه شرکت هایی مثل شما برای سرمایه گذاری در جزیره کیش چیست؟

مناطق آزاد و به خصوص جزیره کیش مشتریان خاص خودش را دارد. علی‌رغم رکود در صنعت ساختمان چون جزیره کیش گردشگران بسیاری دارد از رونق بیشتری برخوردار است. در ضمن به دلیل برخوداری از معافیت مالیاتی شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاری دارد.

پروژ‌های شما مسکونی است یا تجاری و تفریحی؟

ما یک مجتمع مسکونی داریم و در کنارش یک سبد تجاری-تفریحی نیز تعریف کرده‌ایم. مجتمع تجاری ما  یک مال بسیار بزرگ است که داخلش امکانات تفریحی بسیاری وجود دارد. ما اعتقاد داریم سبدی از محصولات (تجاری –اداری –مسکونی –تفریحی ) داشته باشیم تا در بازار موفق‌تر باشیم.

پروژه تیسا کیش بعد از یک وقفه کوچک رشد چشم‌گیری داشت. انگیزه شما از تسریع مجدد در پروژه تیسا چه بود؟

پاسخ: در پروژه های تیسا کیش سرمایه‌گذاری بزرگ انجام شده است. ما در سال 95 دو کار بزرگ انجام دادیم. یکی فعال کردن پروژه ها و دیگری تعامل  با سازمان منطقه آزاد کیش. ما سعی کردیم  تعامل بیشتری با سازمان منطقه آزاد کیش داشته باشیم و در این خصوص جلسات بسیار  زیادی را با مسئولین مربوطه برگزار نمودیم.

نظر شما در خصوص سرمایه‌گذاری در کیش چیست؟

ما در کیش 2 پروژه داریم و قصد داریم  بعد از پایان این پروژه‌ها نیز از کیش خارج نشویم. می‌خواهیم در کیش بمانیم و در حوزه ساخت و ساز ادامه فعالیت  بدهیم.

به نظر شما مرد سال ساختمان چه کسی است؟ آیا دکتر مونسان می‌تواند مرد سال ساختمان باشد؟

ما چون در کیش فعالیت داریم بهتر از دیگران می‌توانیم فعالیت‌های ایشان را رصد کنیم. دکتر مونسان در شرایط رکود حاکم بر کشور،  کیش را به سمت جلو برده است و قطعا با توجه به حجم کارهای عمرانی در کیش، عنوان مرد سال ساختمان می تواندشایسته ایشان باشد.

کد N1650078

وبگردی