آفتاب
همایش ایران فرهنگی در جهان امروز-۴

توحیدی: در زمینه محیط زیست چرا همچنان در تعارض مدیریتی هستیم؟

توحیدی: در زمینه محیط زیست چرا همچنان در تعارض مدیریتی هستیم؟

سومین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز با موضوع فرهنگ و محیط زیست با حضور رئیس سازمان محیط زیست، مدیرعامل خانه تئاتر و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس در ابتدای سومین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز که سه شنبه شب دهم اسفند ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد با تقدیر از برگزاری این همایش بیان کرد: آرزوی برخی دولت ها بود که همایش های این چنینی را خیلی پرجمعیت ببینند اما آنها ندیدند و رفتند به هر حال من معتقدم دولت تدبیر و امید ماحصل تلاش هنرمندانی بود که به عنوان گروه مرجع حضور داشتند.

وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در کنفرانس سازمان ملل طی سال ۲۰۱۶ گفت: آقای روحانی در این کنفرانس پیرامون پدیده جهان گرمایی سخنرانی درخشانی کردند و دولت خود را علاوه بر دولت تدبیر و امید، دولت محیط زیست نامیدند؛ حال چگونه می شود که فرمان مقام معظم رهبری درباره حفاظت از محیط زیست ابلاغ می شود ولی ما همچنان در تعارض مدیریتی به سر می بریم. من سوالم از خانم ابتکار این است که شما که در هیات وزیران در زمینه محیط زیست هم نظر هستید چرا ما شاهد ایجاد برخی از تعارضات در این زمینه هستیم؟

اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر هم در ادامه صحبت های توحیدی گفت: بنده سال گذشته از طرف خانم ابتکار پیامی دیدم که محتوای آن بر پایه این فضا مبتنی بود که شما به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی به خانم ابتکار دارید که من جواب دادم خانم ابتکار می داند من چه پیشنهادی دارم اما نمی تواند این پیشنهاد را اجرا کند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این همایش توضیح داد: آقایان فرهادی و همت به موضوع تعارض اشاره کردند که من نیز با آن موافقم به عبارتی می توان گفت توسعه اصولا با طبیعت معارضه دارد. ما امروزه با رفتارهایی مواجه هستیم که با رفتارهای امروز ایرانیان سازگار نیست که بخشی از این ناسازگاری به دولت و بخشی به عموم جامعه بازمی گردد. ما این موضوع را  به روشنی می توانیم در مواردی چون الگوی مصرف آب، الگوی مصرف انرژی و الگوی مصرف سوخت ببینیم که اینها واقعا بحث های عمیق فرهنگی است که در کانون جهانی قرار دارد و در بسیاری از کشورها نیز با تعارض مواجه است.

ابتکار در این بخش از مراسم بود که به پشت تریبون سخنرانی رفت و با ارائه یک گزارش کاملا محیط زیستی به بیان برخی از اقدامات دولت در دولت یازدهم پرداخت و افزود: ما در شرایط بسیار سختی مواجه شده ایم اما می توانم قاطعانه بگویم که دستاوردهای سال های قبل ما در حوزه محیط زیست به دلیل عملکرد ضعیف سال های قبل به نقطه صفر رسیده بود. متاسفانه ما به دلیل بهره برداری از آب های زیرزمینی شرایط نامطلوبی تجربه کردیم. ما در آلودگی هوا نیز شاهد رهاسازی بدترین مواد شیمیایی بودیم که شرایط ما را بسیار بد کرد. در واقع می توان گفت ما میراث دار شرایطی بودیم که در بحث ارزیابی های مطالعات زیستی واقعا در رتبه نامطلوبی قرار دارد.

توجه به تشکیل شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم، اصلاح ظرفیت های زیستی، ارائه گزارشی از روند کاهش آلودگی هوا، مقایسه شاخص آلودگی هوا در شهرهای کشور و حضور تشکل های فرهنگی و هنری در تشکیل کمپین ها و انجمن های حفاظت از محیط زیست از جمله مواردی بود که رئیس سازمان محیط زیست در این نشست به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای تخریب دستاوردهای دولت جوسازی های زیادی شده که در این زمینه می توان به تالاب هورالعظیم اشاره کرد که برخی ها بر این باور بودند احیای این تالاب به وسیله پساب ها و فاضلاب ها صورت گرفته در حالی که وقتی این تالاب خشک شد طبق تعاملاتی که با آقای زنگنه وزیر نفت داشتیم تمامی تاسیسات نفتی از منطقه جمع آوری شده و بیش از ۷۰ درصد آن آبگیری شد. شما بدانید اینها دروغ نیست بلکه مسائلی بوده که در دوره قبل به مردم گفته نمی شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گزارشی از عملکرد دولت در زمینه حفاظت از تالاب ها و زیست بوم های آبی کشور پرداخت.

ابتکار همچنین از تلاش های سازمان متبوعش برای حل مشکلات برخی تالاب های مهم کشور که در طول سال های اخیر دچار مشکلات اساسی شده بودند، سخن گفت و تاکید کرد تالاب گاوخونی که در سال ۹۲ که کاملا خشک شده بود با تلاش هایی که در این چند سال صورت گرفت تا حدودی احیا شد و الان سالیانه حداقل سه بار حق آبه به آن می رسد. همچنین تالاب هورالعظیم هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ همان تالابی که می گویند دروغ است. آنها که این حرف را می زنند می توانند نقشه های گوگل ارث و ناسا را ببینند و متوجه شوند که این تالاب که در سال ۹۲ صددرصد بیابان بود الان احیا شده و ماهیگیری در آن انجام می شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: ما در هیچ عرصه از دفاع از حقوق مردم عقب نشینی نکرده و نخواهیم کرد

همچنین در این نشست اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر گفت: بسیار خوب است که در ماه های پایانی دولت و بعد از ۳۷،۳۸ سال این شرایط فراهم شد که با همدیگر گفتگو کنیم گرچه گفتگو نشد اما حداقل ِ شرایط برای این گفتگو مهیا شد.

وی خطاب به معصومه ابتکار گفت: حرکت های شما در حوزه سینما زیاد موثر واقع نشده است. در حوزه تئاتر هم می توانید کارهای خوبی انجام دهید که امیدوارم انجام دهید.

وی در عین حال از صالحی امیری به جهت فراهم کردن شرایط دیدار نزدیک هنرمندان با خود در طول این ماه ها قدردانی کرد و یادآور شد: ظرفیت های فرهنگ و هنر برای حل مشکلات جامعه بسیار زیاد است و من امیدوارم این حرف های قشنگ امشب به عمل هم تبدیل شود.

همچنین فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس در سخنانی با بیان اینکه ما در دوران آنتروپوئیسم هستیم گفت: در این دوره که ۴.۶ میلیارد سال از عمر زمین می گذرد، امسال کارهای تخریبی خود را روی کره زمین ادامه می دهند و معلوم نیست زمین تا کی تحمل می کند بخش زیادی از این کار در حوزه محیط زیست قرار دارد و بخشی هم بر عهده دستگاه های اجرایی است اما لازم است که دولتمردان بدانند بهترین ابزار سودمند برای مردم و حل مشکلات آنها هنر است.

کد N1649686

وبگردی