آفتاب
شهنازی‌زاده خبر داد؛

چینی‌ها از شرکت نفت شکایت نکرده‌اند

چینی‌ها از شرکت نفت شکایت نکرده‌اند

مدیرعامل شرکت متن با رد شکایت شرکت سی. ان. پی. سی چین از شرکت ملی نفت، از دریافت پیشنهاد شرکت‌های توتال و اینپکس برای توسعه میدان نفتی آزادگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید نورالدین شهنازی‌زاده امروز در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت توسعه میادین نفتی غرب کارون گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید نفت از میادین نفتی غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، یادآوران و دارخوین به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سه ماهه نخست سال آینده تولید روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر و ۲۵ هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی فراهم شود، تصریح کرد: علاوه بر این، تولید زودهنگام روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت هم از میدان مشترک یاران جنوبی تا اردیبهشت ماه سال ۹۶ آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون به طور متوسط روزانه ۵۱ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که برداشت از این میدان مشترک با عراق تا پایان امسال به ۸۵ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: علاوه بر این با تکمیل مراحل مختلف حفاری تا اردیبهشت ماه سال آینده، تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصه یکپارچه برای توسعه میدان نفتی آزادگان بیان کرد: در حال حاضر توسعه میدان آزادگان از طریق توسعه چهار میدان کوچکتر شامل آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران شمالی و جنوبی انجام می‌شود که برای برگزاری مناقصه، توسعه این میدان به صورت یکپارچه و در قالب یک میدان نفتی آزادگان انجام خواهد شد.

شهنازی‌زاده با یادآوری اینکه تاکنون شرکت‌های اینپکس ژاپن و توتال فرانسه نتایج مطالعات خود را برای توسعه میدان نفتی آزادگان ارائه کرده‌اند، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم به زودی دو شرکت پتروناس مالزی و شل انگلیس هم نتایج مطالعات خود برای توسعه میدان را ارائه کنند و در نهایت با دریافت تمامی پیشنهادها، مناقصه بین‌المللی و محدودِ توسعه این میدان نفتی برگزار خواهد شد.

مشعل‌های گازی اهواز خاموش می‌شود

وی در ادامه در خصوص جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین نفتی استان خوزستان گفت: هم‌اکنون طرحی به نام «آماک» به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت سازند بنگستان شامل میدان نفتی آب تیمور، منصوری، مارون ۳، اهواز ۱، ۲ و ۳ و کوپال در حال اجرا است که تا چند هفته آینده با بهره‌برداری کامل از این پروژه، در مجموع روزانه ۲۴۱ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت، جمع‌آوری و گازسوزی در مشعل‌ها به حداقل و مطابق با استانداردهای زیست محیطی کاهش می‌یابد.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه از سال ۸۸ تاکنون فاز اول طرح «آماک» با جمع‌آوری گازهای همراه سبک و غنی به منظور تأمین خوراک صنایع پتروشیمی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، یادآور شد: فاز دوم و نهایی این پروژه هم برای جمع‌آوری روزانه ۱۸ میلیون فوت مکعب گازهای اسیدی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد که کل هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه زیست محیطی و اقتصادی حدود ۵۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

آغاز تولید نفت از میدان مشترک آذر

به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به حفاری دو حلقه چاه در میدان مشترک نفتی آذر، گفت: تا چند روز آینده تولید زودهنگام ۱۵ هزار بشکه نفت خام از این میدان مشترک با استفاده از چهار حلقه چاه آغاز می‌شود؛ ضمن آنکه با احداث یک خط لوله ۱۳۰ کیلومتری، نفت تولید شده به واحد قدیمی بهره‌برداری دهلران، منتقل و سپس صادر خواهد شد.

چینی‌ها از ایران شکایت نکردند

وی همچنین با رد شکایت شرکت سی. ان. پی. سی چین از شرکت ملی نفت ایران به دلیل خلع ید از توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، تصریح کرد: چینی‌ها نسبت به خلع ید خود از توسعه این میدان نفتی اعتراض دارند، اما هیچ‌گونه شکایتی از شرکت ملی نفت و یا شرکت ملی و مهندسی نفت ایران انجام نداده‌اند و هم‌اکنون مذاکره با این شرکت برای حساب و کتاب هزینه‌های انجام شده در حال انجام است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص توسعه میدان گازی کیش هم با اشاره به وجود ۶۶ میلیارد فوت مکعب ذخایر درجای گاز و حدود ۷۲۶ میلیون بشکه ذخایر درجای میعانات گازی در این میدان، ادامه داد: در حال حاضر تفاهمنامه‌ای با شرکت شل انگلیس امضا شده و قرار است این شرکت پیشنهاد خود را برای توسعه میدان گازی کیش ارائه کند.

رئیس هیأت مدیره شرکت متن با اعلام اینکه برای توسعه میدان کیش، ۵ فاز تعریف شده که در فاز اول قرار است امکان تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان فراهم شود، یادآور شد: بر این اساس علاوه بر حفاری چاه‌ها در جزیره کیش، برنامه‌ریزی برای ساخت یک خط لوله ۹۳ کیلومتری به بندر گرزه هرمزگان و ساخت یک پالایشگاه به منظور شیرین‌سازی و جداسازی گاز در فاز دوم توسعه میدان گازی کیش در دستور کار قرار گرفته است.

کد N1649517

وبگردی