آفتاب
پژوهش و عدم تحقق یک برنامه-۴

تحقیق در کشور ما لوکس است/ هیچ وقت بودجه پژوهش به ۱درصد نرسید

تحقیق در کشور ما لوکس است/ هیچ وقت بودجه پژوهش به ۱درصد نرسید

رئیس هیئت رئیسه بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران هیچ وقت نتوانسته که سهم پژوهش را از تولید ناخالص داخلی به ۱ درصد برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن غفوری فرد رئیس هیئت رئیسه بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه مراسم کنفرانس تفکر خلاق، سرمایه گذاری و توسعه در پاسخ به مهر اظهار داشت: در حال حاضر سهم پژوهش کشورهای اروپایی از تولید ناخالص داخلی ۳ تا ۴ درصد است که این موضوع برای کشور ما حتی ۳ درصد هم نیست.

وی با بیان اینکه در کشور ما هیچ وقت سهم پژوهش به یک درصد هم نرسیده است افزود: ما در مجلس پنجم تصویب کردیم که این میزان به ۱.۵ درصد برسد اما اگر باز هم در آن زمان به اندازه کشورهای اروپایی می رسیدیم از سایر کشورهای توسعه یافته نیز عقب بودیم.

غفوری فرد در ادامه اظهار داشت: در آخر برنامه پنجم عملا سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی ۴۰ صدم درصد بود و در واقع ۱.۵ درصد هیچ وقت تحقق پیدا نکرد.

وی با اشاره به دلایل عدم تحقق این موضوع اظهار داشت: معمولا مقدار زیادی از درآمد کشور بیش از حد در نظر گرفته می‌شود و در این صورت، مجلس با میزان زیادی از هزینه ها مواجه می‌شود در این صورت اقدام به کم کردن سهم پژوهش و بودجه آن می کند زیرا نمی تواند سایر هزینه ها همچون حقوق کارمندان را حذف یا کمک کند.

رئیس هیئت رئیسه بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی  تاکید کرد: در این صورت هیچ کس هم صدایش در نمی آید و همواره این موضوع تکرار می‌شود و بودجه پژوهشی همچنان به میزان کم باقی می ماند.

غفوری فرد تاکید کرد: هیچ کدام از بودجه ها که برای پژوهش در نظر گرفته بود تحقق نیافته است؛ باید درآمدها و هزینه ها هماهنگ باشند.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته اگر چنین اتفاقی در کشورشان بیفتد از بودجه پژوهشی کم نمی کنند.

رئیس هیئت رئیسه بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون سرعت رشد علمی ما کاهش یافته است، تصریح کرد: این به دلیل آن است که بودجه لازم برای تحقیقات پژوهشی صرف نمی شود و بسیاری از دستگاههای دولتی و غیردولتی تحقیقات را کار لوکسی می دانند در صورتی که پژوهش یک کار حقیقی است.

وی اظهار داشت: بودجه پژوهشی به علم و دانش کمک فراوانی می کند در صورتی که نتیجه این تحقیقات را در سالهای آینده دید.

غفوری فرد در ادامه گفت: در دنیا نیز به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاری در تحقیقات کار لوکسی نیست ولی در کشور ما یک کار لوکس در نظر گرفته شده است زیرا در زمانهایی که بودجه کم می آید میزان بودجه پژوهشی کم می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش و تحقیقات کار سودده و پربازدهی است، افزو: حضور بخش خصوصی و دولتی به صورت هماهنگ می تواند در افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی موثر باشد.

غفوری فرد با بیان اینکه ۸۰ درصد صنایع ما دولتی است، اظهار داشت: سرمایه گذای در پژوهش ها می تواند مایه رشد کشور شود.

وی گفت: در حاضر حاضر ۲۹ درصد کل سرمایه گذاری پژوهش در آمریکای شمالی است؛ اگر بخواهیم در ایران به پیشرفت های علمی دست یابیم باید با چنین کشورهایی ارتباط بگیریم، این موضوع باید از نظر علمی (نه از نظر سیاسی) مورد توجه قرار بگیرد.

غفوری فرد ادامه داد: ضروری است که تا آخر برنامه سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به ۱.۵ درصد برسد.

کد N1649495

وبگردی