آفتاب

نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها

نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها را در سمینار جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای کسب و کار تبیین کرد.

به گزارش ایلنا؛ روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و امور اعضاء بورس اوراق بهادار سخنرانی با موضوع "نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها" را در سمینار جایگاه مسئولیت اجتماعی در بهبود و تسهیل فضای کسب و کار که در محل اتاق ایران برگزار شد، ایراد کرد.

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران در سخنرانی خود به نقش بازار سرمایه برای انتظام بخشی به مسئولیت­ های اجتماعی بنگاه ها پرداخت و گفت: بررسی نحوه پیدایش و تکامل مفهوم مسئولیت اجتماعی، نشانگر پویایی­ هایی است که همواره وجود داشته و موجب غنای روزافزون این مفهوم شده است.

هم‌پوشانی آشکاری بین دو مفهوم حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد. به‌خصوص زمانی که مفهوم گسترده حاکمیت شرکتی را در نظر بگیریم، آشکار می‌شود که حاکمیت خوب، شامل مسئولیت ­پذیری و برخورد درخور با خواسته ­های همه ذینفعان کلیدی و پاسخگویی به آن‌ها است. بنابراین، بین این تصور از حاکمیت شرکتی و تصوری از مسئولیت اجتماعی که مبتنی بر ذینفعان بوده ، هم‌پوشانی آشکاری وجود دارد.

حاکمیت شرکتی خوب و مسئولیت اجتماعی شرکتی، به‌تدریج از اقدامات خیرخواهانه به‌سوی راهبردهایی برای بازیابی اعتماد مشتریان و جامعه درحرکت هستند.

وی در ادامه به مسئولیت ­پذیری اجتماعی بنگاه و نقش سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: مسئولیت­ پذیری اجتماعی بنگاه‌ها، یک روش مدیریتی است که از راه ارتباط اخلاقی و شفاف سازمان بـا تمام ذینفعان، همچنین با کسانی که در تعیین اهداف سازمان دخیل هستند تعریف می ­شود و بر توسعه پایدار جامعه، حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی، پذیرش تغییر و حرکت در مسیر کاهش مسائل اجتماعی تأکید دارد.

به معنای دقیق کلمه، حتی اگر چنین فعالیت­ هایی از نظر قانونی حاکمیت نیافته باشند، سازمان ­ها به جامعه تعهد دارند که به روشی مسئولانه در اجتماع رفتار کنند و افزون بر وظیفه کسب سود، وظایف اجتماعی خویش را نیز انجام دهند.

 حسینی مقدم به روش ­های تأمین مالی فعالیت­ های مسئولانه اشاره کرد و افزود: در کشور ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی مسائلی مثل نیکوکاری، حفظ محیط‌ زیست، کمک به هم نوع و احساس مسئولیت نسبت به دیگران از جمله ارزش ­های اجتماعی محسوب می ­شود و در فعالیت ­های مسئولانه بنگاه‌های اقتصادی نیز مورد توجه قرار می­ گیرد.

ازاین‌رو روش و ابزاری که با در نظر گرفتن این ارزش­ ها، در جهت رفع چالش های مالی، مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی مورد استفاده قرار گیرد و سرمایه­ گذاری ­های اجتماعی مسئولانه را ترویج نماید، می تواند به‌عنوان یک روش و ابزار مالی مناسب برای اهداف مسئولانه بنگاه‌ها مطرح گردد. از جمله این روش ­ها می ­توان به روش ­های تأمین منابع مالی همچون اوراق قرض ­الحسنه، اوراق وقف و یا صندوق ­های سرمایه­ گذاری نیکوکاری اشاره کرد.

در حاشیه این سمینار از کتاب "ثروت آفرینی با کسب و کار مسئولانه" رونمایی شد.

 

کد N1649253

وبگردی