آفتاب
در رسانه‌های هندی ادعا شد؛

هند: ایران مقصر تأخیر ۸ماهه توسعه بندر چابهار است

هند: ایران مقصر تأخیر ۸ماهه توسعه بندر چابهار است

مسئولان هندی مدعی شدند که سازمان بنادر ایران برای اجرای طرح توسعه بندری چابهار هنوز اقدامی در جهت اخذ وام از اگزیم بانک هند انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از پایگاه خبری «لایومینت»، طرح بلندپروازنه مقامات هندی به منظور توسعه بندر چهاربهار در ایران به دلیل تاخیر مقامات ایرانی برای گرفتن وام ۱۵۰ میلیون دلاری از هند با مشکل روبرو شده است.

طرفهای هندی مدعی شده اند که ۸ ماه از انعقاد قرارداد وام برای توسعه بندر چابهار می گذرد و اگزیم بانک هند همچنان منتظر تکمیل درخواست از سوی سازمان بنادر ایران است که چه دستور العملی در راستای صرف کردن این هزینه دارد.

بر اساس موافقتنامه امضا شده، این قرارداد از روزی که وام پرداخت شود فعال خواهد شد.

یک منبع آگاه هندی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «سازمان بنادر ایران هنوز فرم درخواست تکمیل شده خود برای اخذ وام را ارائه نکرده است. طی ۸ ماه گذشته تقریباً هر ماه نامه‌هایی برای یادآوری از سوی اگزیم بانک هند به طرف ایرانی ارسال شده است. آخرین نامه یادآوری در هفته اول ماه فوریه فرستاده شد».

توسعه بندر چابهار به هند اجازه خواهد داد تا به بازار افغانستان و ذخایر انرژی کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا کند. هند همچنین یک جاده ۲۱۸ کیلومتری بین دلارام و زرنج در افغانستان احداث کرده که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. این بندر همچنین می‌تواند موجب تقویت منافع استراتژیک هند در خلیج فارس و تنگه هرمز شود.

یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «تأخیرهای طرف ایرانی به این دلیل است که آنها هیچ پیشنهاد جالبی درباره این پروژه ندارند».

بر اساس مفاد توافق امضاشده بین دو کشور، هند طی ۴ ماه نخست دریافت درخواست ایران باید ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار برای توسعه فاز نخست بندر چابهار اختصاص دهد. هند همچنین قصد دارد با تأمین تجهیزاتی به‌ارزش ۸۶ میلیون دلار طی یک و نیم سال، ترمینال‌های باری و کانتینری چابهار را نیز تجهیز کند.

کد N1649103

وبگردی