آفتاب

تفاهم نامه راه اندازی شهر سلول امضا شد

تفاهم نامه راه اندازی شهر سلول امضا شد

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد شهر سلول، ویژه تحقیقات علوم مهندسی بافت و بیوتکنولوژی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا از وزارت علوم، تفاهم نامه ایجاد اولین شهر سلول کشور روز یکشنبه به امضای دکتر محمد فرهادی و دکتر سورنا ستاری رسید.
طبق این تفاهم‌نامه شهر سلول (cell city) با هدف متمرکز شدن شتاب‌دهنده‎ها، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی تأسیس خواهد شد و تمام اجزای این شهر در سطوح مدیریتی، علمی و فناوری در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تعیین شده، اقدام خواهند کرد.
شهر سلول شامل بخش های مختلف از جمله پارک علم و فناوری تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، مرکز خدمات بالینی تخصصی سلول درمانی، موزه سلولی برای ارائه خدمات علمی و ترویجی عمومی، مزرعه حیوانات آزمایشگاهی، بخش مدیریت شهر سلول و مراکز حمایت مالی و حقوقی از شرکت‌های دانش بنیان و خدمات حمایتی - آموزشی و توانمندسازی خواهد بود.
تأمین زمین و امکانات زیربنایی به منظور احداث شهر سلول در سایت استان البرز دانشگاه خوارزمی، تأمین دانش فنی از طریق مشارکت استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در توسعه این شاخه از دانش بشری و فناوری‌های مرتبط ، تسهیل در روند اعطای مجوزهای قانونی در زمینه راه‌اندازی رشته‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد تخصصی، شتاب‌دهنده‌ها و پارک علم و فناوری تخصصی در زمینه مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه و تسهیل در روند صدور گواهی‌نامه‌های مورد نیاز به‌ ویژه در زمینه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی لازم در زمینه تحقیقات و فناوری و خدمت در این حوزه، تعهدات وزارت علوم در این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این تفاهم نامه، متعهد شد تا در زمینه مشارکت برای ایجاد و توسعه مدل مدیریت شهر سلول مستقر در دانشگاه خوارزمی، ارائه تسهیلات و حمایت‌های ستادی لازم ار شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و واحدهای توانمندسازی مرتبط مستقر در شهر سلول، ارائه تسهیلات و کمک‌های مالی در راستای ایجاد و توسعه شهر سلول و تشویق بخش غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در زمینه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اقدام کند.
وزیر علوم در مراسم امضای این تفاهم نامه به پیشرفت سریع علوم بیوتکنولوژی در دنیا اشاره کرد و گفت: حدود 30 سال پیش برای گرفتن بودجه مرکز ژنتیک با عنوان مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی درخواست‌های مکرری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و با پیگیری های به عمل آمده، مراکز پژوهشی مهمی مانند پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری در زمینه بیوتکنولوژی شکل گرفت و ردیف بودجه ای برای آنها درنظرگرفته شد.
دکتر محمد فرهادی ادامه داد: علوم زیستی و پزشکی در حال دگرگون شدن است و دانشگاه‌ها آمادگی دارند تا شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را پذیرا باشند و ما وظیفه داریم به سرعت چارچوب و قوانین را آماده کنیم تا در آینده این شرکت‌ها و مراکز با مشکل روبرو نشوند.
حوزه تخصصی شهر سلول، توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی است و با هدف متمرکز شدن شتاب دهنده ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور در حوزه سلول های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی مبتنی بر ظرفیت های بخش غیردولتی تاسیس می شود.
علمی**1055**1834
دریافت کننده: زینب کارگر ** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1647355

وبگردی