آفتاب

فرمانده مرزبانی کشور: مرزبانان حامی کوله بران و مرزنشینان هستند

فرمانده مرزبانی کشور: مرزبانان حامی کوله بران و مرزنشینان هستند

قصرشیرین- ایرنا- فرمانده مرزبانی کشور با بیان اینکه مرزبانان همیشه بیدار جمهوری اسلامی ایران حامی کوله بران و مرزنشینان هستند، گفت: کوله بران جزئی از توان رزمی و مرزنشینان نیز بازوی مرزبانان در حراست از مرزهای کشورمان محسوب می شوند.

سردار سرتیپ قاسم رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در محل هنگ مرزی قصرشیرین افزود: برای مقابله با قاچاق کالا و همچنین حمایت از مرزنشینان و ارتقای سطح معیشت آن ها در سطح ملی تدابیری اتخاذ شده و در برخی از مرزها، مکان هایی برای فعالیت کوله بری و همچنین ورود کالا به شکل هدفمند و قانونی ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: برخی از قانون شکنان و سودجویان که به دنبال منافع مافیایی خود هستند با ورود و خروج کالاهای غیرمجاز از فهرست مجاز کوله بری و یا از دیگر مبادی غیرمجاز اقدام به قاچاق می کنند که مرزبانان با این افراد مدارا نخواهند کرد و با آنها برخورد می شود.
وی ادامه داد: مرزبانان وظیفه دارند اقلامی را که غیرمجاز و به شکل قاچاق از مبادی غیر از کوله بری از کشور وارد و یا خارج می شود کنترل کنند و با افرادی که با این اقدام قانون شکنی می کنند برابر قانون به شدت برخورد می شود.
وی با بیان این که مرزبانی اسیر برخی جوسازی ها نخواهد شد و برخورد با قاچاق کالا را در راستای حمایت از اقتصاد ملی دنبال می کند، اظهار داشت: مرزنشینان باید با قوانین مرزی آشنا شوند و آن را رعایت کنند.
فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به اینکه مرزبانی حامی کوله بر و به دنبال ایجاد رفاه برای مرزنشینان است، از ارائه آموزش های لازم برای افزایش آگاهی مرزنشینان در خصوص قوانین مرزی خبر داد.
سردار رضایی افزود: بخشی از کالای قاچاق از مرزهای آبی و با لنج های بزرگ وارد کشور می شود و در 11 ماه سپری شده از سال جاری در بخش کالاهای هدفمند مانند برنج، شکر، البسه، منسوجات و دارو بین 2 تا پنج برابر پارسال افزایش کشفیات داشته ایم.
وی اضافه کرد: با تمهیدات صورت گرفته قاچاق سوخت نیز در مرزهای کشور کاهش یافته و در مرزهای غربی هم عمده قاچاق کالاها مربوط به لوازم خانگی است.
وی همچنین در ادامه با اشاره به تردد زائران حسینی، خاطرنشان کرد: هر سال بر جمعیت میلیونی زائران اربعین افزوده خواهد شد و زائران دیگر کشورهای همسایه نیز از طریق مرزهای زمینی ما به عتبات عالیات عزیمت می کنند.
فرمانده مرزبانی کشور افزود: با توجه به حجم زیاد تردد زائران اربعین حسینی سه مرز فعال شلمچه، چذابه و مهران جوابگوی نیازها نیست.
سردار رضایی گفت: به لحاظ پایین بودن زیرساخت ها در سه مرز فعال کنونی، مطالبه ما افزایش مرزهای فعال به پنج تا 6 مرز است که با توجه به وجود زیرساخت ها در مرز خسروی و منظریه عراق در صورت تامین امنیت در آن سوی مرز، شاهد تردد بخشی از زائران در اربعین سال آینده از این مرز خواهیم بود.
وی همپنین در خصوص سفر به قصرشیرین و برگزاری دوره تخصصی معاهدات و پروتکل های مرزی نیز گفت: به جهت وظایف ذاتی در حوزه مرزها باید برنامه ریزی های جامعی داشته باشیم که یکی از آن ها بازدیدهای مرزی است.
وی افزود: در نشست امروز، مرزبانان 11 کلانتر مرزی با عراق و یک حوزه مرز دریایی در یک دوره کارگاه آموزشی فشرده با بهره گیری از استادان مجرب، مفاد اصلی معاهدات و مهارت های فنی حقوقی را آموزش می بینند.
قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که در امتداد این نوار مرزی 2 پایانه صادراتی پرویزخان و خسروی فعال است.
بیش از 54 درصد حجم کالاهای صادراتی غیرنفتی کشورمان به عراق از این 2 مرز انجام می شود.
7079/3012/8066/1772 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده: مجید ملازاده
کد N1647337

وبگردی