آفتاب

دستور رسانه‌ای روحانی به وزرا و معاونان دولت/ امیری: رییس‎‌جمهور به نتیجه رسیده سال ۹۶ کاندیدا شود

دستور رسانه‌ای روحانی به وزرا و معاونان دولت/ امیری: رییس‎‌جمهور به نتیجه رسیده سال ۹۶ کاندیدا شود

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور از دستور روحانی به وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای حضور منظم و هفتگی در مجلس و گفتگو با رسانه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، حسینعلی امیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران پارلمانی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور برای ایجاد انسجام و یکصدایی در دولت و افزایش هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با مجلس، اظهار داشت: در این رابطه برنامه‌ریزی شده و بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی در دست پیگیری این برنامه هستند و آثار این انسجام و همراهی نیز در مجموعه امور مجلس دستگاه‌های اجرایی کاملاً ملاحظه می‌شود.

اهخم اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*حوزه معاونت امور مجلس ریاست جمهوری به دنبال اجرای منویات مقام معظم رهبری و دستورات رئیس‌جمهور هستند، با دستور رئیس‌جمهور محترم از این به بعد وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به صورت هفتگی در مجلس حضور می‌یابند و با رسانه‌ها گفتگو خواهند کرد؛ بنابراین نشست امروز من، نخستین نشست خبری در مجلس است.

*{درباره علت پیگیری استیضاح و سؤال در مجلس پرسیده بود} این حق نمایندگان مجلس است و در قانون اساسی مطرح شده و دولت نیز آن را به رسمیت می‌شناسد.

*استیضاح آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی از تصادف قطار شروع شد و مجلس و کمیسیون عمران نیز انصافاً استیضاح را در بستر کارشناسی دنبال کرد و این استیضاح سیاسی نبود.

*در نهایت با توضیحات وزیر محترم، اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی استمرار پیدا کرد و آقای آخوندی توانست استیضاح را به یک فرصت تبدیل کند و مطالب قابل توجهی را درباره این وزارتخانه ارائه داده و مجلس را قانع کند.

*{در رابطه با مطرح بودن استیضاح فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش} ایشان بیشتر از سه ماه نیست که در این وزارتخانه مهم و وسیع مشغول به کار شده و در این سه ماه حتی یک مدیرکل را نمی‌توان ارزیابی کرد.

*مطمئنم معاونت امور مجلس وزارت آموزش و پرورش این مسئله را حل خواهد کرد و آنچه در استیضاح مطرح است نیز، برخی مسائل منطقه‌ای است که اگر از جهت قانونی و فنی، اجرای آنها امکانپذیر باشد، حتماً توسط وزیر محترم دنبال خواهد شد؛ برخی موارد نیز از جهت کارشناسی امکان انجام ندارد که باید به صورت اقناعی گفته شود.


*{درباره تذکر اخیر آیت‌الله جنتی نسبت به تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و نیز انتقادات برخی نمایندگان درباره برخی کارهای انتخاباتی دولت از جمله توزیع اقلام غذایی}بارها رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیأت دولت و نیز در جمع مجریان انتخابات تأکید کرده است که به هیچ وجه نباید در انتخابات از امکانات بیت‌المال، له یا علیه کسی استفاده شود.

*وزرا خودشان را ملزم به اجرای این دستور رئیس‌جمهور می‌دانند، خود من هم زمانی که در وزارت کشور بودم، موردی از این مسائل را ندیدم و در دولت هم چیزی تاکنون ندیده‌ایم.

*{درباره توزیع اقلام غذایی} این مسائل موضوع جدیدی نیست؛ این برای ایام بعد از اربعین بود که از همان زمان با حساسیت این مسئله را پیگیری کردیم و آن زمان برایمان محرز نشده بود که این کارها انتخاباتی باشد یا خیر.

*آن موقع رئیس‌جمهور اصلاً به این جمع‌بندی نرسیده بود که در انتخابات حضور می‌یابد یا خیر؛ وی در هفته‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که در انتخابات ۹۶ حضور می‌یابد.

*اقدامات حمایتی دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز در قالب برنامه‌های روتین آنها انجام می‌شود و نباید آن را به انتخابات گره زد.

*دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد؛ ایشان علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان نیز هستند و کار نظارت بر انتخابات نیز بر عهده این شوراست؛ بنابراین یادآوری ایشان حتماً از سر دلسوزی و رعایت مصالح نظام بوده است.

*هر زمان هم که شبهه‌ای پیش بیاید، با کمال میل این آمادگی را داریم که برویم و توضیح بدهیم؛ آنچه برای دولت مهم است، برگزاری یک انتخابات پرشور، باشکوه و قانونی و با اعتماد کامل مردم به انتخابات است.

*{درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات شوراها در ارتباط با هیأت نظارت مجلس به ویژه برای تأمین امنیت اجتماعات} تأمین امنیت اجتماعات قانونی، وظیفه دولت است و دولت از این اجتماعات حمایت می‌کند.

*در انتخابات گذشته نیز شاهد بودیم که گروه‌های سیاسی، قانون را رعایت کردند و البته دولت هم هیچ‌گونه بی‌نظمی را برنمی‌تابد.

*با گزارش وزیر محترم کشور، بسترسازی‌های لازم برای برگزاری هر دو انتخابات پیش‌رو صورت گرفته است، هیچ مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.

*{درباره سرانجام لایحه جامع انتخابات} در انتخابات گذشته به این نتیجه رسیدیم که قانون انتخابات ما از جهات مختلف معیوب است و اشکال دارد و بر این اساس نیاز به یک نظام جامع انتخاباتی داریم که هم ایرادات فعلی را نداشته باشد و هم منطبق بر فناوری‌ روز باشد و هم موضوع شفاف‌سازی در آن رعایت شود.

*در این رابطه نظام انتخاباتی ۸ کشور دنیا بررسی شد و بر اساس تجربیات کارشناسان وزارت کشور و دیگر دستگاه‌ها، پیش‌نویس این لایحه به دولت آمد و همزمان نیز سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

*در حال حاضر پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات در کمیسیون سیاسی ـ دفاعی دولت مطرح است که هر چهارشنبه جلسه داریم و آن را بررسی می‌کنیم.

*تلاش می‌کنیم که سریعتر این لایحه در صحن دولت مطرح شده و سپس به مجلس ارسال شود، اما نمی‌توانیم قول بدهیم که به انتخابات آینده می‌رسد یا خیر؟

29212

 

کد N1647077

وبگردی