آفتاب

اسکار فرانسه به ال و جورج کلونی رسید

اسکار فرانسه به ال و جورج کلونی رسید

مراسم اعطای جوایز چهل‌ودومین دوره جوایز سینمایی سزار موسوم به اسکار سینمای فرانسه به‌عنوان آخرین جایزه مهم فصل جوایز سینمایی نیز برگزار شد تا دنیای سینما تنها مهم‌ترین و معظم‌ترین مراسم سینمایی‌ سال را پیش رو داشته باشد.

در این مراسم جورج کلونی، بازیگر و کارگردان آمریکایی با دریافت جایزه سزار افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت.
در چهل‌ودومین دوره جوایز سزار که در محافل سینمایی از آن به‌عنوان اسکار سینمای فرانسه نیز یاد می‌شود، فیلم «ال» ساخته فیلمساز هلندی، پل ورهوفن که در ۱۱ شاخه جوایز سزار نامزد کسب جایزه بود، درنهایت در پایان شب با کسب دو جایزه اصلی بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن برای ایزابل هوپر، یکی از فیلم‌های برنده این رویداد مهم سینمایی لقب گرفت.
نشریه سینمایی اسکرین در سایت تلگرامی خود در گزارش لحظه‌به‌لحظه مراسم همچنین اعلام کرد که فیلم «این تنها پایان دنیاست» ساخته خاویه دولان نیز سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد برای گاسپار اولیه و بهترین تدوین را برنده شد. در بخش بهترین بازیگر مکمل زن، جایزه سزار سینمای فرانسه به دبورا لوکوموئنا برای فیلم «خدایان» رسید و جیمز تیری نیز برای فیلم «شکلات» به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مردان انتخاب شد. «من، دنیل بلیک» ساخته کن لوچ، کارگردان نام‌آور انگلیسی و برنده نخل طلای کن ٦١٠٢نیز بهترین فیلم خارجی جوایز سزار نام گرفت و جایزه بهترین فیلم مستند نیز به «مرسی مشتری» از فرانسوا روفین رسید. همچنین در بخش بهترین انیمیشن جوایز سزار «زندگی من به‌عنوان کدو سبز» ساخته کلود باراس به همراه انیمیشن کوتاه «او که دو روح دارد» به کارگردانی فابریس لانگ- ویا برنده جایزه سزار شدند. فرانتس به کارگردانی فرانسوا اوزون که در ۱۱ بخش نامزد جایزه سزار بود تنها به کسب جایزه بهترین فیلمبرداری برای پاسکال مارتی بسنده کرد و فیلم «خلیج سست» ساخته برنو دومونت دیگر پیشتاز نامزدها نیز بدون کسب جایزه به کار خود پایان داد.
فیلم «ال» که نخستین نمایش خود را در جشنواره کن ٦١٠٢ تجربه کرد، تاکنون موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز گلدن گلوب شده و ایزابل هوپر، ستاره این فیلم نیز که اخیرا جایزه افتخاری سینمای فرانسه را دریافت کرده، علاوه‌بر کسب جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن، در جوایز اسکار نیز نامزد دریافت جایزه است. پیش از اعلام رسمی نامزدهای اسکار امسال این فیلم به‌عنوان شانس اصلی اسکار بهترین فیلم خارجی نیز قلمداد می‌شد که درنهایت انتخاب نشد و عرصه را به «فروشنده» و رقبای دیگرش واگذار کرد./ روزنامه شهروند
کد N1646979

وبگردی