آفتاب
مدیرکل منابع طبیعی گلستان خبر داد؛

موافقت مشروط سازمان جنگل‌ها با کلیات تله‌کابین گرگان

موافقت مشروط سازمان جنگل‌ها با کلیات تله‌کابین گرگان

گرگان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از موافقت مشروط سازمان جنگل‌ها با تله‌کابین گرگان خبر داد و گفت: محل اجرای این پروژه بکر نیست و اگر جاده دسترسی نبود تله‌کابین توجیه نداشت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: سال ۱۳۸۱ و در دوره دوم شورای اسلامی شهر گرگان بود که احداث تله‌کابین در لیست پروژه‌های «گرگان +۱۴» قرار گرفت. در ۱۴ سال گذشته هرچند گرگان +۱۴ در حد شعار ماند و هنوز عده‌ای احداث تله‌کابین در ناهار خوران را شعار تبلیغاتی مدیریتی شهری برای انتخاب پیشرو (پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ۹۶) می‌دانند اما به نظر می‌رسد این بار مدیریت شهری عزم خود را برای اجرایی کردن این پروژه جزم کرده است.

طی ماه های گذشته علی رغم تبلیغات بسیار گسترده شهرداری خبری از جزییات اجرای پروژه تله‌کابین گرگان مخابره نشد. موضوعی که باعث شد اماواگرهای احداث آن نقل محافل موافقان و مخالفان و فضای مجازی شود تا آن‌که در روزهای پایانی دهه فجر امسال پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری گرگان از کلنگ زنی «پیشرفته‌ترین و زیباترین تله‌کابین جهان» در بلوار ناهار خوران خبر داد.

خبری که باعث شد نامه مخالفت ۳۰۰ نفر از کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی روی میز دادستان مرکز استان قرار بگیرد. البته دادگستری گلستان در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که قصد ندارد فعلا به این مساله ورود پیدا کند، اما دادستان کل کشور در همایش حقوق سبز که 5 اسفند به میزبانی گرگان برگزار شد نسبت به تخریب های محیط زیست به خصوص به بهانه های گردشگری هشدار جدی داد.

با همه هشدارهای فعالان محیط زیست و مسئولان قضایی کشور، اما منابع طبیعی با تله کابین موافقت مشروط کرد. با «ابوطالب قزلسفلو»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به گفتگو نشستیم و وی از موافقت مشروط سازمان جنگل‌ها با اجرای این طرح خبر داد و اظهار کرد: مطالعات تله‌کابین گرگان از سال‌ها قبل انجام‌شده بود و گزینه‌های مختلفی برای اجرای آن پیش‌بینی‌شده بود.

وی بیان کرد: در دو هکتار موردنیاز مقصد هم در حال حاضر آرام دام‌هاست و به نسبت صاف و درخت‌هایی که در آن وجود دارد، کم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به‌شرط های سازمان جنگل‌ها (منابع طبیعی) هم اشاره کرد و گفت: یکی از شرط‌های ما پایه‌های تله‌کابین است که باید ارتفاع آن‌ها زیاد باشد و از روی درخت‌ها عبور کند.

وی افزود: همچنین مشاور و مجری طرح وظیفه مند است که مسیر تله‌کابین را به‌گونه‌ای طراحی کند که درختی قطع نشود؛ تأکید کرده‌ایم جای پایه‌های تله‌کابین هم لابه‌لای درخت‌ها در نظر گرفته شود تا درخت‌های کمتری قطع شود.

قزلسفلو بابیان اینکه در کتابچه و مطالعات طرح تله‌کابین این مباحث مدنظر قرارگرفته است، ادامه داد: چه در ناهار خوران تله‌کابین داشته باشیم و چه نداشته باشیم مسافری که وارد گرگان می‌شود از ناهار خوران دیدن می‌کند.

وی اضافه کرد: همیشه از کوتاه بودن زمان ماندگاری مسافر در گلستان و نبود اشتغال کافی گلایه‌مندیم باید بپریم بعضی از چیزها باید اتفاق بیفتد تا به برخی از شاخص‌ها دست پیدا کنیم.

تخریب فعلی در مسیر پیش‌بینی‌شده برای تله‌کابین بیشتر است؛ خاک آن جا دچار کوبیدگی و فشردگی شده استوی تأکید کرد: مسائل قانونی که در کتابچه طرح وجود دارد و هم شرط‌های سازمان جنگل‌ها باید در اجرای این طرح مدنظر باشد، درعین‌حال باید فضایی فراهم شود تا در یک نشست تخصصی با حضور موافقان و مخالفان و همچنین مسئولان و کارشناسان نظر خود را بیان کنند.

قزلسفلو تصریح کرد: تنها در یک نشست تخصصی باید حرف‌های کارشناسان در فضای نقادانه زده شود و به اعتقاد بنده جای بحث کارشناسی در خصوص تله‌کابین در فضای مجازی نیست.

وی با یادآوری اینکه بر اساس وظیفه مندی بر عرصه‌های منابع طبیعی به موضوع تله‌کابین ورود کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: عده‌ای از مردم تنها به منابع طبیعی برای صدور مجوز تله‌کابین فشار می‌آورند درحالی‌که به اعتقاد بنده تخریب فعلی در مسیر پیش‌بینی‌شده برای تله‌کابین بیشتر است و ورود بی‌ضابطه ماشین، موتور و طبیعت گردان خاک آن جا را دچار کوبیدگی و فشردگی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان متذکر شد: ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم جلوی مردم را بگیریم و به آن‌ها اجازه ورود به جنگل را ندهیم اما با احداث تله‌کابین و انجام حصار کشی می‌توانیم محدوده بسته را مدیریت و حفاظت کنیم.

وی بیان کرد: ناهار خوران و مسیر پیش‌بینی‌شده برای تله‌کابین بکر و دست‌نخورده نیست، هم حالا هم با فرسایش شدید خاک و کوبیدگی مواجه است و اگر جاده دسترسی فعلی (جاده طرح جنگلداری) نبود، تله‌کابین گرگان توجیه نداشت.

کد N1646914

وبگردی