آفتاب

پاسخ رسمی کمپین«حذف معیار محدودیت ظرفیت» به رئیس کانون وکلای مرکز

پاسخ رسمی کمپین«حذف معیار محدودیت ظرفیت» به رئیس کانون وکلای مرکز

کمپین «حذف معیار محدودیت ظرفیت» پاسخ رسمی خود به رییس کانون وکلای مرکز را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پاسخ رسمی کمپین حذف معیار محدودیت ظرفیت به رییس کانون وکلای مرکز آمده است؛

ضمن تبریک روز وکیل مدافع به جنابعالی و همه وکلای شریف  این مرز و بوم، پیرو موضع گیری امروز جنابعالی نسبت به کمپین حذف معیار ظرفیت از حرفه وکالت و تاکید شما بر غیرقانونی بودن مطالبه این کمپین موارد زیر را  به اطلاع جنابعالی می رساند:

۱-  مطابق صراحت اصل ۲۸ و بند سه اصل ۴۳ قانون اساسی درخصوص آزادی انتخاب شغل و تکلیف دولت به امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی برای احراز مشاغل، هر فرد ایرانی می تواند به شرط دارا بودن ویژ گی های مورد نیاز هر شغل و تایید آن از سوی مرجع احراز صلاحیت و صدور مجوز به آن کسب و کار و حرفه اشتغال پیدا کند. بنابراین تنها قید معقول به حق آزادی انتخاب شغل مصرح در قانون اساسی، دارا بودن شرایط مورد نیاز برای آن حرفه مطابق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. لذا قیود دیگر مانند تعیین محدودیت به دلیل اشباع بازار آن حرفه، خلاف قانون اساسی است.

۲- جنابعالی برای تایید تحدید ظرفیت در پذیرش حرفه وکالت به کمیسیون سه نفره تعیین ظرفیت مندرج در تبصره یک ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه مصوب ۱۳۷۶ استناد کردید، اما علی رغم آگاهی از مقرره جدید و منع تعیین محدودیت ظرفیت به آن اشاره ای نکردید. توضیح آنکه مطابق صراحت تبصره دو ماده ۷ قانون اصلاح مواد یک، شش و هفت قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴، تعیین ظرفیت از سوی مراجع صدور مجوز خلاف قانون است و این تاکید قانونگذار بر رد شرط محدودیت نفرات منطبق بر رویکرد قانون اساسی در تبیین حق آزادی انتخاب شغل است و از آنجا که قوانین مختلفی بر رعایت حدود صنفی و محدودیت پذیرش نفرات تا قبل از قانون اخیرالذکر وجود داشت نمی توان به قاعده ترجیح قانون خاص مقدم بر قانون عام موخر تمسک جست چرا که از این حیث تخصیص اکثر قبیح خواهد بود. مضافا آنکه صراحت ماده ۹۲ این قانون از نسخ کلیه قوانین مغایر حکایت دارد و متن مذاکرات مجلس در زمان تصویب نیز موید همین امر است.

۳- اگر دلایل و مستندات مندرج در بند دو را نپذیرفتید، اقرار قبلی خودتان را بپذیرید. جنابعالی به عنوان رییس کانون وکلای مرکز طی نامه ای به دفتر پایش کسب و کار معاونت وزارت امور اقتصاد، مستند به قانون یادشده که اکنون آن را نادیده می گیرید خود را محق به صدور مجوز موسسات حقوقی می دانید. تصویر درخواست شما در سایت ایران مجوز موجود است.

۴- همچنین جنابعالی به محدودیت امکانات کانون های وکلاء و دستگاه قضا در پذیرش کارآموز و محدودیت وکیل سرپرست باتجربه، باصلاحیت و باتقوا برای کارآموزان اشاره کردید. آقای حسین آبادی شما امسال ۶۰۰ نفر برای کانون وکلای مرکز مرکب از چند استان ظرفیت تعیین کردید. کارآموزی ماهی دو بار است یعنی روزی چهل نفر در محاکم باید حضور پیدا کنند. این استانها بیش از هزار شعبه دادگاه دارند. یعنی اگر همه کارآموزان هم حضور پیدا کنند، در روز چهل شعبه از بیش از هزار شعبه دارای کارآموز خواهند بود . آموزش کانون وکلاء هم که جلسات سخنرانی است و محدودیتی ندارد. انتخاب وکیل سرپرست هم که بعهده کارآموز است. بنابراین به نظر می رسد که بهانه محدودیت امکانات هم توجیهی بیشتر نیست و حتی در صورت صحت نباید مانع احقاق حق اساسی داوطلبان باشد.

۵- آقای حسین آبادی مطالبه کمپین حذف معیار ظرفیت از وکالت، افزایش ظرفیت نیست، حذف آزمون نیست بلکه اجرای قانون و عدالت منطبق بر تجربه کشورهای دیگر است یعنی جایگزینی معیار احراز صلاحیت علمی و مهارت های مورد نیاز حرفه وکالت به جای معیار غیرقانونی و غیرعادلانه محدودیت ظرفیت و نباید پذیرش این حرف حق این همه صعوبت و سختی برای حافظان قانون و عدالت بدنبال داشته باشد.

حسین قربانزاده، عضو کمپین حذف معیار محدودیت ظرفیت از حرفه وکالت

کد N1646863

وبگردی