آفتاب

گله‌ نمايندگان از تيراندازي به کولبرها

گله‌ نمايندگان از تيراندازي به کولبرها

رسول خضري، قسيم عثماني، ‌جلال محمود‌زاده و عبدالکريم ‌حسين‌زاده، نمايندگان پيرانشهر، بوکان و نقده به وزير کشور تذکر دادند.

 آنها در تذکر مشترک‌شان که روز گذشته در صحن علني مجلس خوانده شد، از وزير کشور علت تيراندازي به کولبران از سوی نيروي انتظامي و هنگ مرزي با وجود تأکيد مسئولان کشوري در زمينه عدم تعرض به کولبران را پرسيده‌اند.رسول خضري، نماينده پيرانشهر نيز چندي پيش در صحن علني مجلس درباره رويه شليک به کولبران تذکر داده بود و از مسئولان خواسته بود در اين زمينه کاري عملي انجام دهند. در پيرانشهر شش هزار کولبر مجوز کولبري دارند و در نقطه صفر مرزي نزديک به مرز تمرچين مشغول حمل بارهايي تا ١٧٠ و ٢٠٠ کيلوگرم هستند. 
در طرح دوفوریتی نمايندگان مجلس که به‌زودي در صحن علني طرح خواهد شد، نمايندگان به‌دنبال تأمين هزينه‌هاي بيمه‌کردن کولبرها و اختصاص برخي منابع مالي به مرزنشينان هستند.  
در زمان ارائه تذکرهاي شفاهي هم خضري با مخاطب‌قراردادن رئيس‌جمهوري و وزير کشور درباره وضعيت کولبران تأکيد کرد: «به علت توجه‌نکردن به وضعيت کولبران، شاهد کشته و زخمي‌شدن تعدادي از آنها در مرزهاي سردشت بوديم، درحالي‌که پيش از اين ۱۵۳ نفر از نمايندگان نامه‌اي مبني بر وضعيت معيشت مرزنشينان امضا کرده بودند؛ اما نيروي انتظامي باز هم اقدام به تيراندازي به اين افراد کرده است».
خضري با بيان اينکه در روزهاي گذشته در اطراف زمين‌هاي کشاورزي، توسط نيروهاي هنگ مرزي به برخي از روستاييان تيراندازي شده و کشته شده‌اند، مي‌افزايد: «رئيس‌جمهور و وزير کشور بايد شخصا وارد موضوع کشته‌شدن کولبران شوند، هفتم اسفند سال ۹۴ بود که مردم در انتخابات مجلس حماسه خلق کردند، ازاين‌رو امروز به‌عنوان وکيل‌المله بايد به وضعيت مرزنشينان توجه کنيم».
جلال محمود‌زاده، نماينده مهاباد نيز در ادامه سخنان خضري مي‌گويد: «متأسفانه روز گذشته کولبران زحمتکش مورد اصابت گلوله‌هاي هنگ مرزي يا نيروي انتظامي قرار گرفتند. در اين جريان حتي تنها فرزند آزاده و جانباز يک خانواده نيز کشته شد».هفته گذشته هم برزگر، نماينده سلماس، درباره کشته‌شدن چند کولبر ديگر توسط نيروهاي مرزي اعتراض کرده و تذکر داده بود.
شرق
کد N1646724

وبگردی