آفتاب
درپنل پیشگیری از زمین خواری و کوه خواری مطرح شد:

مشکلات محیط زیستی با سیاسی کاری حل نمی شود

مشکلات محیط زیستی با سیاسی کاری حل نمی شود

تهران-ایرنا-معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرزگفت:مشکلات و چالش های محیط زیستی با سیاسی کاری برطرف نمی شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مهدی جوهری امروز شنبه درپنل پیشگیری از زمین خواری، کوه خواری و تصرف غیرقانونی منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده افزود: امروزه مسائل محیط زیستی با مسائل سیاسی عجین شده واگر این روند ادامه یابد در حل این مشکلات به جایی نخواهیم رسید.
وی با اشاره به پدیده گرد وغباردرکشورگفت: بخش عمده از این گرد وغبار ازکشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه است که به عدم مدیریت این کشورها برمی گردد.
وی ادامه داد:عراق کشوری در حال جنگ است بنابراین نمی توان انتظار زیادی داشت؛اما در مقابل مسئولان کشور ما چانه زنی های بین المللی خود را انجام داده اند.در مسائل بین المللی یک کشور تصمیم گیرنده نیست بنابراین حل این معصل نیازمند همدلی و همکاری است.
وی با اشاره به معضل حاشیه نشینی در استان البرز گفت: البرز یک استان مهاجر پذیر است؛ رشد جمعیتی آن ٣ تا ٤ برابر معمول کشور است که این مساله زمین خواری را در آن تشدید می کند که مسایل مختلف محیط زیستی را به همراه دارد.
جوهری افزود: مسائل محیط زیستی باید در یک مجموعه دیده شود یعنی نمی توان انتظار داشت شهری هوای پاک داشته باشد اما در مقابل به تصرف اراضی در آن توجه نشود.
وی گفت: نزدیکی استان البرز به تهران و خوش آب و هوا بودن علت سیل مهاجرت به آن است که زیاده خواهی، عدم آگاهی بومی های استان که با مبلغ ناچیزی کل اراضی خود را می فروشند وعدم نظارت مسئولان که اجازه می دهند ساختمانی ساخته شود بعد تخریب کنند ازدیگر دلایل زمین خواری در این استان است.
وی با اشاره اینکه بیش از ٦٠ درصد جرایم خشن در حاشیه نشینی رخ می دهد گفت: دادگستری استان البرز برای جلوگیری از این امر اقداماتی را انجام داده است که نتیجه بخش نیز بوده است.
وی افزود: ابتدا مناطق مستعد حاشیه نشینی را شناسایی کردیم و بر اساس آن به سازمان های مربوطه مانند وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری ها و منابع طبیعی گوشزد کردیم که مسولیت این اراضی با آنها است و اگر یک متر از این زمین ها تصرف سود باید پاسخگو باشند.
به گفته وی اکنون اراضی حاشیه اتوبان همت به سمت استان البرز نیز در معرض حاشیه نشینی و تصرف قرار دارد .
وی تاکید کرد: برای مقابله با این گونه مشکلات باید عینک سیاسی کاری را از چشم برداریم که در این میان سمن ها نقش بسزایی دارند، همانطور که موفق به نجات باغ سیب مهرشهر شدند می توانند بسیاری از مشکلات محیط زیستی را برطرف کنند.

*** ٣٠ درصد صنایع آلاینده کشور در استان اصفهان است
همچنین محمد رضا قنبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان در خصوص صنایع آلاینده استان اصفهان گفت:این استان ١٠.٧میلیون هکتار مساحت دارد که ٣٠ درصد آن بیابانی است و زمینه بروز ریزگرد دارد. این در حالی است که ٣٠ درصد صنایع آلاینده کشور در این استان واقع شده است.
وی افزود: در سال ٩٢ یک روز هوای پاک داشتیم سال ٩٣ روز پاک ثبت نشد ، ٩٤ یک روز و از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ٧ روز هوای پاک ثبت شده است.
وی افزود: تعداد روزهای سالم در سال نودودو ٧١ روز، نودوسه ١٤٩ ، نودوچهار١٨٥ و ٩ ماه اول سالجاری ٢٢٤ روز سالم گزارش شده است.
قنبری ادامه داد: اگر روزهای ناسالم را به دو دسته حساس و عموم تقسیم کنیم ، در سال ٩٢ صدو پنجاه روز ناسالم برای گروه های حساس، ٩٣ صد روز، ٩٤ هفتادو هشت روز و ٩ ماهه امسال ٤٢ روز بوده و برای عموم در سال ٩٢ پنجاه وچهار روز ناسالم، ٩٣ بیست وهفت روز، ٩٤ دوازده روز و ٩ ماهه امسال ٣ روز بوده است.
وی افزود: ظرفیت های خوبی در زمینه فعالیت صنایع الاینده ایجاد شده که یکی از آنها این است که هر صنعت آلاینده باید هر سال یک درصد از فروش خود را علاوه بر مالیات به عنوان ارزش افزوده پرداخت کند که مبلغ زیادی می شود.
وی گفت: در ٩ ماه امسال ٥١٥ واحد آلاینده به مراجع قضایی معرفی شدند.

*** زمینه زمین خواری در کشور را از بین ببریم
حسین جهان شاه لو دادستان شهرستان فردیس نیز در این پنل تخصصی گفت: مقابله قهری تنها راه مقابله با زمین خواری نیست بلکه باید زمینه بروز چنین مشکلاتی برطرف شود.
وی تاکید کرد: زمانی که از کشاورز حمایت نمی شود اراضی خود را واگذار و با سود پولش زندگی می کند که این مساله زمین خواری و تصرف اراضی را افزایش می دهد.
وی گفت: در دو سال گذشته در شهرستان های استان البرز حدود ٤٥٠ واحد ویلا تخریب شده و ١٥٠٠ چاه غیرمجاز مسدود شده است.
وی افزود: همچنین بیش از ٧ هزار چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد که باعث شد زمین در این استان در ٢٠ سال آینده یک متر و نیم از سطح دریا پایین تر رود، همچنین در خوشبینانه ترین حالت باید ١٤٠ متر زمین حفر شود تا به آب برسد.
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست صبح روز جمعه با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت السلام انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری، در محل دایمی نمایشگاه تهران افتتاح شد و تا ٩ اسفندماه ادامه دارد.
**9340** 1440
**خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشار:‌گلشن
کد N1646437

وبگردی