آفتاب
ولایتی :

ایران از مراجع قابل قبول کنترل بیماری سل برای سازمان جهانی بهداشت است

ایران از مراجع قابل قبول کنترل بیماری سل برای سازمان جهانی بهداشت است

اصفهان- ایرنا- رئیس کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی گفت: جامعه علمی و پزشکی ایران نقش اساسی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری سل در دنیا دارد و از مراجع مرکزی و قابل قبول برای سازمان جهانی بهداشت است.

به گزارش ایرنا علی اکبر ولایتی روز شنبه در دومین کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی در جمع خبرنگاران در هتل عباسی اصفهان افزود: کشور ایران تجربه های خوبی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری سل دارد به طوریکه مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری و جمعیت آسیایی افریقایی مایکوباکتریولوژی مستقر در تهران در این زمینه فعالیت های وسیعی داشته اند.
وی با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلا به سل در قاره های آسیا و افریقا شناسایی می شود اظهار کرد: به همین دلیل ضرورت دارد که پژوهش های زیادی دراین رابطه در سطح 2 قاره مذکور انجام شود.
ولایتی با اشاره به کنگره مایکوباکتریولوژی گفت: این گردهمایی علمی ازظرفیت علمی بالایی برخوردار و در سطح دنیا شناخته شده است.
وی با بیان اینکه در این کنگره بیشتر به شناخت میکروب سل پرداخته می شود، افزود: شیوع ایدز در دنیا باعث گسترش بیماری سل نیز شده است زیرا قدرت دفاعی مبتلایان به ایدز در برابر سل دچار مشکل می شود.
این متخصص تصریح کرد: پیش بینی می شد که بیماری سل در سال 2000 ریشه کن شود اما این امر اتفاق نیفتاد و باید به سمت کاهش هرچه بیشتر این بیماری پیش برویم.
وی با بیان اینکه کودکان بویژه زیر یک سال از قربانیان اصلی بیماری سل هستند، اضافه کرد: تزریق واکسن ' ب ث ژ ' نقش اساسی در کاهش ابتلای کودکان به این بیماری دارد.
ولایتی با اشاره به حضور حدود 200 متخصص و پزشک در دومین کنگره مایکوباکتریولوژی گفت: کارشناسان سطح برتر دنیا در زمینه بیماری سل برای حضور در این گردهمایی و به اشتراک گذاشتن تجربه ها و دانش خود به ایران آمده اند.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره میزان نیل به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز علمی کشور و اقدام و عمل انجام شده، گفت: زحمت های زیادی در این زمینه کشیده شده اما هنوزتا رسیدن به ایده آل های تعیین شده کمی فاصله داریم.
مایکو باکتریولوژی یک گروه از باکتری هایی است که می تواند باعث ایجاد بیماری های سل، ریوی، جذام و سل خارج ریوی شود که با توجه به ابتلای جمعیت زیادی در دنیا به این بیماری ها، بررسی این گروه از باکتری ها از اهمیت خاصی برخوردار است.
سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگبار است، این بیماری توسط گونه‌های مختلف میکوباکتریا، به طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می ‌شود.
در سال 1394 در کشورمان میزان بروز گزارش شده سل ریوی 6.25 مورد در100 هزار نفر جمعیت بوده که بیشترین میزان بروز سل مربوط به گروه سنی 65 سال به بالا بوده و این حاکی از موفقیت چشمگیر کشور در کنترل این بیماری است.
دومین کنگره بین المللی جمعیت آسیایی و آفریقایی مایکوباکتریولوژی (بیماریهای ریوی ) با حضور دکتر ولایتی رئیس این جمعیت روز شنبه درهتل عباسی اصفهان گشایش یافت.
این کنگره با حضور حدود 120 شخصیت علمی بین المللی از 42 کشور آسیایی، اروپایی و افریقایی و 130 میهمان داخلی به مدت چهار روز تا 10 اسفندماه ادامه خواهد یافت.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : مسعود عمادی
کد N1646195

وبگردی