آفتاب

بایگانی اثر تاریخی تازه کشف شده تربت حیدریه در دل خاک

بایگانی اثر تاریخی تازه کشف شده تربت حیدریه در دل خاک

تربت حیدریه- ایرنا- بقایای یک اثر تاریخی که بر اثر فرونشست زمین در مرکز تربت حیدریه از زمین سر برآورده بود، توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان دوباره بایگانی شد و در دل خاک آرام گرفت.

این بنای کهن، چهارشنبه هفته گذشته بر اثر فروریختن بخشی از خیابان در محل چهار راه شورای تربت حیدریه، نمایان شد که گمانه زنی اولیه حکایت از آن داشت که آب انبار یا یخدانی قدیمی باشد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بخش عمده این بنای تاریخی در زیر یک مجتمع تجاری و اداری قرار گرفته و تا زمانی که پژوهشکده میراث فرهنگی اجازه حفاری ندهد، نمی توان به کاوش و حفاری در این محل پرداخت.
علی محمدی افزود: از سویی این بنا در یکی از پرترددترین نقاط شهر تربت حیدریه واقع است که هر روز هزاران خودرو و عابر پیاده از محل تردد می کنند و در صورت خاک برداری عمقی، خطر ریزش در این چهارراه بسیار زیاد است.
وی گفت: در عین حال در چند روز سپری شده از نمایان شدن بنا، کارشناسان این اداره کار مستندسازی و پلان بندی آن را به طور کامل انجام داده اند.
وی در خصوص پیشینه این بنا گفت: بنا مربوط به دوران قاجار است که بخشی از ضلع شمالی آن هنگام پی ریزی برای ساخت مجتمع تجاری فوقانی آن به طور ناخواسته تخریب شده و اندک حفاری صورت گرفته نشان می دهد بقایای حمام یا اتاقی از یک خانه بزرگ باشد.
از مجموع 200 اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده در تربت حیدریه، 46 اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که 35 مورد آن بنا و بقیه محوطه و تپه تاریخی است.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
کد N1646145

وبگردی