آفتاب
سعید صادقی در گفتگو با مهر:

۸ سال جستجوی رزمندگان دفاع مقدس/ از فروش عکسم در حراج شوکه شدم

۸ سال جستجوی رزمندگان دفاع مقدس/ از فروش عکسم در حراج شوکه شدم

سعید صادقی عکاس هشت سال دفاع مقدس معتقد است تاریخ معاصر ما که به زبان تصویر بیان شده باید جایی در بازار هنر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید صادقی یکی از عکاسان شناخته شده دوره ۸ سال دفاع مقدس است. او که مجموعه عکس هایش از دوران دفاع مقدس توسط نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع قدس در سال ۹۵ به چاپ رسید و در آخرین حراج تهران یکی از عکس های دوران دفاع مقدس او با نام «داستان ۶۳» با قیمت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و به قیمت ۳۴ میلیون تومان ۳۲ میلیون تومان چکش خورد، یک مجموعه عکس نیز در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه داده بود که در سال های پس از دفاع مقدس به عنوان یک پروژه ۸ سالی است توسط سعید صادقی دنبال می شود.

او به دنبال شخصیت هایی که در عکس های دوران دفاع مقدس آنها را در عملیات یا پشت جبهه ثبت کرده می گردد و از آنها بعد از گذشت بیش از دو دهه بار دیگر عکاسی می کند.

سعید صادقی درباره داستان این عکس ها به خبرنگار مهر گفت: من ۸ سالی می شود روی این مجموعه کار می کنم و در این روند خودم را در این احساسات و افرادی که به جستجویشان می روم، پیدا می کنم. من آنها را به عنوان صداقت های گمشده یک ملت جستجو می کنم. به نظرم این آدم‌ها را هم کسانی که ژست و مقامی دارند و هم مردم فراموش کرده اند و به همین دلیل دوست داشتم حضور آنها را به روشنفکران و اهل قلم یادآوری کنم.

وی ادامه داد: اینها آدم‌هایی هستند که با عمیق ترین ریشه های اعتقادی و علاقه به سرزمینشان در دوره ای به دفاع از این سرزمین پرداختند و حالا هم کناری نشسته اند. من کسی را پیدا کردم که از خرمشهر دفاع کرده بود و وقتی سراغش رفتم گیر نان شبش بود.

این عکاس در پاسخ به این پرسش که چطور این آدم‌ها را پیدا می کنید، بیان کرد: من ۷۰۰ سی دی شامل تصاویر این افراد به اشخاص مختلف داده ام تا آنها را شناسایی کنند. حتی در روستاهای دور افتاده هم این سی دی ها را پخش کرده ام. من در این جستجو دختری را پیدا کردم که وقتی به دنیا آمده بود ۸ ماه از شهادت پدرش می گذشت. عکسی که من از پدرش به او نشان دادم واضح ترین تصویری بود که از پدرش در دسترس داشت. این جستجوها از این جنس است و برای من همین مساله جذابیت دارد.

صادقی در پایان درباره حضور یکی از عکس هایش از دوران دفاع مقدس در آخرین حراج تهران و فروش رفتن آن عکس به قیمتی بالاتر از قیمت پیش بینی شده نیز گفت: من خودم هم ابتدا باور نمی کردم قرار است این اتفاق بیفتد و آقای سیدمحمد بهشتی به من گفتند این کار را بکن. وقتی کار فروش رفت خودم هم شوکه شدم. وقتی بعد از حراج از خریدار دلیل خرید این عکس را پرسیدم گفت عکس را دوست داشتم چون حس واقعی آدم‌های جنگ را نشان می دهد. آن عکس به واقع قصه آدم‌هایی را می گوید که بدون هیچ پشتوانه ای و فقط بر اساس اعتقاداتشان برای دفاع از سرزمینشان رفتند. ضمن اینکه معتقدم تاریخ ما باید به زبان تصویری وارد مارکت هنر بشود.

مجموعه عکس های سعید صادقی از دوران دفاع مقدس طی سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ با مدیریت هنری و محتوایی سیدعباس میرهاشمی و فرهاد سلیمانی در ۲۵۶ صفحه مصور به چاپ رسیده است. این کتاب توسط نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به دو زبان فارسی و انگلیسی در دو جلد با قطع ۲۴×۲۱ و ۱۳× ۱۱ منتشر شده است.

سعید صادقی متولد ۱۳۳۲ تبریز است که عکاسی را همزمان با دوران انقلاب اسلامی آغاز کرد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷ در روزنامه جمهوری ­اسلامی عکاسی کرد و از ۲ مهر ۱۳۵۹ تا پایان جنگ و عملیات مرصاد به عکاسی جنگ پرداخت.

او در ده ‌ها نمایشگاه عکس با موضوعات جنگ، کودکان، ایران امروز، زنان ایران در داخل و خارج کشور حضور یافته است.

کد N1645946

وبگردی