آفتاب

منتخب اخبار علم، فناوری و محیط زیست در هفته نخست اسفند ماه

منتخب اخبار علم، فناوری و محیط زیست در هفته نخست اسفند ماه

تهران- ایرنا- بهبود 42 رتبه ای جایگاه بین المللی ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان، سفر رئیس جمهوری به خوزستان به منظور بررسی مشکلات ایجاد شده توسط پدیده گرد و غبار در این استان، معرفی و تجلیل از دانشوران و نخبگان عرصه چشم پزشکی، برگزیدگان علوم مهندسی، دانشجویان نمونه و برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی ازجمله رویدادهای علمی فناوری و زیست محیطی هفته نخست اسفندماه بود.

به گزارش ایرنا، در هفته اول اسفند ماه که با هفته آگاهی از مغز و هفته ملی سلامت مردان همزمان شده است، رویدادهای متعددی در این دو حوزه برگزار شد.
در هفته ای که گذشت همچنین شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تهران و دومین کنگره بین المللی سلامت همراه در شیراز گشایش یافت، سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر به تصویب رسید و سامانه شعف (شبکه علم و فناوری) و تور مجازی پارک های علم و فناوری در جریان پانزدهمین نشست مشترک رییسان پارک های علم و فناوری و مرکزهای رشد کشور در جزیره قشم رونمایی شد.

***منتخب اخبار محیط زیستی هفته :
** سفر رئیس جمهوری به خوزستان برای بررسی مشکلات ناشی از ریزگردها
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح روز پنجشنبه در سفری یک روزه به منظور بررسی مشکلاتی که پدیده گرد و غبار برای خوزستان ایجاد کرده است، وارد اهواز شد.
وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، معاون اجرائی رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این سفر دکتر روحانی را همراهی کردند.
رئیس جمهوری در این سفر از یکی از کانون های گرد و غبار در شهرستان کارون، پالایشگاه شیرین سازی گازهای همراه نفت در طرح آماک خوزستان و روند شست و شوی مقره ها در پست 230 کیلو ولت کوی مهدیس اهواز دیدن و در جلسه شورای اداری استان خوزستان و کارگروه ملی مبارزه با ریزگردهای این استان شرکت کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه شورای اداری خوزستان با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای سنجش هوای این استان گفت: 22 دستگاه سنجش هوا در خوزستان نصب شده که هوای تمامی مناطق این استان را به صورت مستمر پایش می کنند.
معصومه ابتکار افزود: در راستای تقسیم کار کشوری صورت گرفته، برنامه های عملیاتی برای وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شد تا مشکل کانون های ریزگرد داخلی را حل کنند و برای کانون های خارج از استان نیز وزارت امور خارجه وارد کار شده است .
وی به مذاکرات جدی با عراق به منظور ایفای وظایف خود برای کنترل کانون های ریزگرد و احیای تالاب های خود اشاره کرد و تاثیر منفی سدسازی های کشور ترکیه در بالادست رودهای دجله و فرات در تشدید پدیده گرد و غبار در سطح منطقه را یادآور شد.
هجوم ریزگردها طی روزهای گذشته، علاوه بر به خطر انداختن سلامتی شهروندان خوزستان، با اختلال در شبکه های توزیع آب و برق، موجب قطع جریان برق و آب و بروز مشکلات فراوانی برای ساکنان این استان شد.

**تاکید ایران به عراق برای اجرای تعهدات دوجانبه درخصوص ریزگردها
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نیمه هفته گذشته طی تماس تلفنی با وزیر بهداشت عراق، ضمن تشریح تاثیرات منفی توفان های گرد و غبار حاصل از کانون های موجود در عراق بر ایران، خواستار همکاری کشور همسایه در راستای اجرایی شدن یادداشت های همکاری دو کشور برای رفع این چالش مهم شد.
مهمترین محور گفت وگوی تلفنی معصومه ابتکار با عدلیه حمود وزیر بهداشت عراق، توفان های گرد وغبار و ضرورت مهار کانون های گرد و غبار عراق به ویژه کانون های موثر بر مناطق غربی و جنوبی ایران همچون تالاب های مرزی بود.
معاون رییس جمهوری برخی از مهمترین اثرات توفان های گرد و غبار ایجاد شده از کانون های عراق را همچون توفان روز جمعه 29 بهمن ماه در مناطق جنوبی به ویژه خوزستان و شهر اهواز، برای وزیر بهداشت عراق شرح داد و خاطرنشان کرد: این توفان های گرد و غبار تاثیرات زیادی بر بخش های مختلف همچون سلامت، بهداشت، اقتصاد دارد.
وزیر بهداشت عراق نیز در این گفت و گوی تلفنی، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری در این زمینه، برای پیگیری و رسیدگی ویژه به موضوع قول مساعد داد.

**افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور وزیر امور خارجه
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور وزیر امور خارجه، معاون حقوقی رییس جمهوری، رییس سازمان محیط زیست، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ) روز جمعه 6 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران گشایش یافت.
در این مراسم گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا، یوخن فلاس بارت قائم مقام وزیر محیط زیست آلمان، مدیرکل محیط زیست اتحادیه اروپا، جمعی از هنرمندان، تعدادی از مسئولان دستگاه های اجرایی، مدیران و صاحبان صنایع، شرکت ها، تعدادی از تشکل های محیط زیستی و برخی سفرا و دیپلمات ‌های خارجی مقیم تهران نیز حضور داشتند.
این نمایشگاه با شعار «اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی» با حضور 300 شرکت داخلی و 20 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی، انگلستان، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ و اتریش به مدت 4 روز و تا دوشنبه، 9 اسفندماه برپا است.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردها در عرصه حفاظت محیط زیست، تامین، تجهیز و نصب تجهیزات زیست محیطی، انرژی‌‌ های پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه ‌سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا، آب و پساب و تجهیزات آزمایشگاه های معتمد داخلی و خارجی ارائه می شود.
نهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های نو، تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی نیز که موضوع آن مرتبط با محیط زیست است، همچون سال گذشته همزمان با شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار می شود.

**برگزاری اولین همایش ملی دانشگاه سبز در بوشهر
نخستین همایش ملی دانشگاه سبز با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس در بوشهر با هدف آشنایی با تجارب و دستاوردهای پژوهشی و فناوری در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در دانشگاه های کشور برگزار شد.
علاوه بر ارائه مقالات برگزیده و کارگاه های آموزشی تخصصی در این همایش، نمایشگاه دستاورد دانشگاه های سبز کشور نیز گشایش یافت.
مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش از تعیین ردیف بودجه ای با 400 میلیارد ریال اعتبار برای دانشگاه های سبز در سال آتی خبر داد.
مهرالله درخشان مهر با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی فضای اقلیمی افزود: برای استفاده بهینه از انرژی های تجدید ناپذیر یک طرح توجیهی نیز برای استفاده از انرژی خورشیدی در سطح دانشگاه های کشور تهیه شده است.

**آلودگی هوای شهرستان های خوزستان و کلانشهرهای کشور
ساکنان خوزستان و اغلب کلانشهرهای کشور، در برخی روزهای هفته گذشته، هوایی آلوده و ناسالم را پشت سر گذاشتند.
میزان ذرات معلق در هوای شهرستان رامشیر، صبح روز یکشنبه اول اسفندماه به میزان یک هزار و 672 میکروگرم برمترمکعب (معادل 11،14 برابر حد مجاز) و آلوده ترین شهرستان خوزستان اعلام شد.
میزان ریزگردها در همین تاریخ، در اهواز یک هزار و یک، خرمشهر 806، اندیمشک 796، شادگان یک هزار و 72، امیدیه یک هزار و 175، بهبهان یک هزار و 458، دزفول 796، و سوسنگرد 471 میکروگرم برمترمکعب گزارش شد.
افزایش ریزگردها ، مدارس بیشتر شهرستان های خوزستان را در روزهای شنبه و یکشنبه به تعطیلی کشاند.
تهرانی ها هم از دوشنبه تا چهارشنبه، شرایط ناسالم کیفیت هوا برای گروه های حساس را تجربه کردند.
هوای ارومیه نیز روز چهارشنبه در ردیف هفت کلانشهر آلوده کشور از جمله اهواز، تهران، قزوین، تبریز، اراک و کرج قرار داشت.

***اخبار برگزیده علمی و فناوری هفته
**بهبود 42 رتبه ای ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان
هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به بررسی وضعیت کنونی اقتصاد دانش بنیان در کشور و سیاست گذاری در باره توسعه آن پرداخت و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گزارشی درباره «تقویت زیست‌بوم کارآفرینی دانش‌بنیان» ارائه کرد.
دبیر هیات دولت، بهبود 42 رتبه ای ایران در سه سال اخیر در حوزه اقتصاد دانش بنیان، بهبود 48 رتبه ای در معیار خروجی دانش و فناوری، 53 رتبه در خروجی های خلاق، 25 رتبه در بلوغ کسب و کار، صدور مجوز برای نزدیک به سه هزار شرکت دانش بنیان و اشتغال 80 هزار نفر را نشانگر افق های روشن اقتصاد دانش بنیان در کشور برشمرد.
محسن حاجی میرزایی از جمله نمونه‌های موفق و در حال شکل‌گیری در رویکرد نوین اقتصاد ایران (اقتصاد دانش بنیان به صنعت برق، الکترونیک و قدرت، دارو و فرآورده‌های گیاهی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری تولید داروهای نوترکیب و نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: امروزه کارآفرینان بسیاری قدم در این وادی نهاده‌اند و به سرعت به پیش می روند براساس آمارهای موجود، از تعداد 7843 شرکت متقاضی تاکنون 2922 شرکت مجوز دانش‌بنیان دریافت کرده‌اند که موجب اشتغال 80 هزار نفر را فراهم آورده و درآمد آنان بیش از 300 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

** معرفی و تجلیل از برگزیدگان مهندسی کشور
مراسم تجلیل از برگزیدگان مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم روز پنجشنبه همزمان با بزرگداشت روز مهندسی برگزار شد.
در این مراسم از سه استاد برجسته مهندسی کشور، دکتر علی غفاری (مهندسی مکانیک)، دکتر واهاک کاسپاری مارقوسیان (مهندسی مواد سرامیک) و دکتر محمدرضا میبدی (مهندسی برق و کامپیوتر)؛ سه مهندس برجسته کشور خانم مهندس ناهید البهشتی (مهندسی عمران)، دکتر علی جهان افروز (مهندسی مواد متالورژی) و مهندس حسین ریاضی اصفهانی (مهندسی برق و کامپیوتر)؛ و پنج دانشمند جوان برجسته مهندسی کشور؛ دکتر فرخ امینی فر (مهندسی برق و کامپیوتر)، دکتر مهران رضایی (مهندسی شیمی)، دکتر محمدرضا سلیم پور (مهندسی مکانیک)، دکتر کیوان کیانی (مهندسی عمران) و دکتر حامد میرزاده سلطانپور (مهندسی مواد) تجلیل به عمل آمد.

**معرفی دانشجویان نمونه کشوری سال 95
مراسم تجلیل از 40 برگزیده بیست وپنجمین جشنواره دانشجوی نمونه در سال 95 روز چهارشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.
در این مراسم که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش حضور داشتند و 40 دانشجوی برگزیده نمونه کشوری در سال 95، شامل 13 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و 27 نفر از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، جوایز و لوح سپاس خود را از معاون اول رییس جمهوری دریافت کردند.

** معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی
27 برگزیده شانزدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی نیز روز چهارشنبه در آئینی با حضور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها معرفی و تجلیل شدند.
دراین آئین که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، 2 نفر از اعضای هیات علمی به عنوان استاد راهنمای برتر، یک نفر از دانشجویان به عنوان برگزیده برتر و یک نفر نیز از سوی هیات داوران به عنوان برگزیده دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه معرفی شدند.
این پایان نامه ها از میان 422 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره امسال انتخاب شدند.

**برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی هوافضای ایران
شانزدهمین کنفرانس بین المللی هوافضای ایران از سه شنبه تا پنجشنبه (3 تا 5 اسفندماه) با صاحبنظرانی از کشورهای هند، چین، روسیه، هلند و رومانی به میزبانی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در افتتاحیه این کنفرانس به پیشرفت های بخش فضایی کشور در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: نقشه راه 10 ساله دوم عرصه فضایی کشور نهایی شده و به زودی برای تصویب نهایی به شواری عالی فضایی ارسال می شود.
محمود واعظی از طراحی و ساخت یک ماهواره ایرانی با همکاری همه دانشگاه ها و مرکزهای پژوهشی سراسر کشور خبر داد و گفت: ماهواره پارس1 به صورت همکاری مشترک در آینده ساخته خواهد شد.
وی همچنین از آماده پرتاب بودن ماهواره دوستی و ماهواره مخابراتی ناهید 1 خبر داد.
وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد نخستین ماهواره بومی سنجش تا پنج سال آینده و نخستین ماهواره بومی مخابراتی تا 10 سال دیگر پرتاب شود.

**برگزاری پانزدهمین گردهمایی روسای پارک های علم و فناوری ومراکز رشد کشور
پانزدهمین نشست مشترک روسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد با هدف استفاده از امکانات و فرصت‌های مناطق آزاد برای تسهیل و بهبود صادرات شرکت ها و واحدهای فناور، روزهای چهارم و پنجم اسفندماه در پارک زیست فناوری خلیج فارس جزیره قشم برگزار شد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست از صادرات محصولات دانش بنیان تولید داخل به ارزش 280 میلیون دلار طی 2 سال گذشته خبر داد.
وحید احمدی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بین کشورهای دارای پارک های علم و فناوری حرفی برای گفتن دارد و شکل گیری شبکه پارک های علم و فناوری جهان اسلام با محوریت پارک گیلان و همچنین میزبانی پارک های جهانی در سال 2018 توسط ایران نشان از این جایگاه است.
وی ادامه داد: باید هر یک از پارک های علم و فناوری بر اساس ظرفیت ها، نیازها و مزیت های منطقه ای فعالیت های خود را ساماندهی کنند و در حوزه های جدید مانند علوم انسانی و هنر نیز وارد شده و در کنار بازار اروپا، خاورمیانه نیز مورد توجه قرار بگیرد.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم سطح بندی و طبقه بندی پارک ها افزود: این امر باید با توجه به تعداد شرکت ها، برندها و میزان صادرات صورت گرفته و از سوی دیگر باید ارتباط با مجموعه های آموزش عالی تقویت شده و به عبارت دیگر ورودی پارک های علم و فناوری از خروجی دانشگاه ها تامین شود.

**رونمایی از سامانه شبکه علم و فناوری و تور مجازی پارک های علم و فناوری
در حاشیه این کنفرانس از سامانه شعف (شبکه علم و فناوری) و تور مجازی پارک های علم و فناوری روز چهارشنبه در جریان نشست مشترک رییسان پارک های علم و فناوری و مرکزهای رشد کشور رونمایی شد.
سامانه شعف و تور مجازی پارک های علم و فناوری با هدف ایجاد تعامل پارک ها، مرکزهای رشد و واحدهای فناور توسط 2 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کردستان طراحی و راه اندازی شده است.
شبکه سازی بین پارک ها و مرکزهای رشد، تجاری سازی محصولات واحدهای فناور و دانش بنیان، مالکیت فکری، طرح ایده های نو و اعلام نیاز توسط دانشگاه ها در این سامانه به 2 زبان فارسی و انگلیسی پیش بینی شده و هم اکنون نیمی از مرکزهای رشد و 10 درصد از پارک های علم و فناوری عضو آن هستند.
همچنین تور مجازی پارک های علم و فناوری به صورت سه بعدی طراحی شده که معرفی پارک ها و واحدهای فناور مستقر در آنها و ارتباط سرمایه گذاران و خریداران را با ایده ها و تولیدات تسهیل می کند.

**افتتاح آزمایشگاه کاربردی اینترنت اشیا در دانشگاه امیرکبیر
اولین آزمایشگاه کاربردی اینترنت اشیا همزمان با برگزاری کنفرانس ملی اینترنت اشیا در ایران (Iran IoT Conferernce 2017) با سرمایه گذاری مرکز اینترنت اشیا (IoTIC) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد.
مهدی روحانی مدیر فروم اینترنت اشیای ایران و مرکز IoTIC در این مراسم با اشاره به ضرورت جهت دهی و تعامل مثبت با تیم های توانمند دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان ابراز امیدواری کرد که راه اندازی این آزمایشگاه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بتواند پلتفرم مناسبی برای کاربردی کردن ایده های ناب و خلاقانه نیروهای نخبه ایرانی باشد.
نخستین نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا (IoTex 2017) از ٣٠ بهمن ماه به مدت سه روز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برپا شد.

**برترین های فناوری نانو در سال 94 معرفی شدند
برترین های کشور در زمینه فناوری نانو در بخش های محققان برتر، موسسات پژوهشی برتر، طرح های نوآورانه برگزیده و مجلات برتر در یازدهمین جشنواره برترین های فناوری نانو، معرفی و تجلیل شدند.
در این جشنواره، در بخش محققان برتر دکتر مرتضی محمودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مسعود صلواتی نیاسری از دانشگاه کاشان، دکتر محسن شیخ الاسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دکتر مهراورنگ قائدی از دانشگاه یاسوج، دکتر علی مرسلی از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علیمراد رشیدی از پژوهشگاه صنعت نفت، دکتر رضا انصاری خلخالی از دانشگاه گیلان، دکتر محمد حقیقی پراپری از دانشگاه صنعتی سهند، دکتر داوود دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دکتر امید اخوان از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان 10 محقق برتر در این دوره معرفی شدند.
همچنین دکتر محمدمهدی نجف پور از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به عنوان محقق جوان برتر با اهدای لوح و تندیس مورد قدردانی قرار گرفت.
در بخش موسسات پژوهشی برتر نیز دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ترتیب به عنوان پنج موسسه پژوهشی برتر یازدهمین جشنواره برترین های فناوری نانو معرفی شدند.
علاوه بر این، در بخش طرح های نوآورانه برگزیده از بین 24 طرح نوآورانه طرح تولید الیاف، نخ و پارچه های نیمه رسانا و رسانا و طرح تهیه غشاء های سرامیکی نانو ساختار برای تولید کنسانتره آب پنیر معرفی و تجلیل شدند.

**سند ملی توسعه دانش‌بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر تصویب شد
مدیر کارگروه سیاستگذاری و مطالعات راهبردی ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی ریاست جمهوری، از تصویب سند ملی توسعه دانش بنیان انرژی‌های تجدیدپذیر در شورای ستاد اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور خبر داد.
سید مسلم موسوی در خصوص این سند گفت: این سند ملی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با مشارکت دست اندرکاران حوزه انرژی های تجدیدپذیر در ستاد نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و برای ریاست جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
وی ادامه داد: کارگروه سیاستگذاری و مطالعات راهبردی ستاد، وظیفه تهیه برنامه عملیاتی و اجرایی‌سازی سند راهبردی را برعهده دارد؛ هر یک از حوزه های مختلف در انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه عملیاتی مخصوص به خود را دارند و دارای اولویت‌های فناورانه ای هستند که لازم است با جلب مشارکت سازمان های مختلف، بستری برای تهیه نقشه راه فناوری‌های مختلف تدوین شود.
موسوی بیان کرد: بنابراین تدوین برنامه عملیاتی و اجرایی سازی سند توسعه دانش بنیان در این کارگروه شروع شده است و به منظور یکپارچه سازی سند توسعه دانش بنیان در حال گردآوری مطالعات پیشین انجام شده در کشور هستیم تا بر اساس داشته های قبلی و اطلاعات جدید این یکپارچه سازی انجام شود.

**برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع در بابلسر
سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع روز چهارشنبه با حضور نمایندگان 10 کشور آغاز در بابلسر به کار کرد و با ارائه 180 مقاله سخنرانی های کلیدی، نشست ها و میزگردهای تخصصی در زمینه های مهندسی سیستم های هوشمند و شبیه سازی، سیستم های حمل و نقل و برنامه ریزی وسایل نقلیه، مهندسی کیفیت ، قابلیت اطمینان، نگهداری و تعمیرات، سیستم های سلامت، سیستم های ساخت و تولید و مدیریت عملیات، مدیریت زنجیره تامین و لجستیک، مهندسی سیستم های هوشمند و شبیه سازی، مدل سازی و بهینه سازی ریاضی، تحلیل داده ها، داده کاوی و پیش بینی، روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.

***گزیده اخبار علم و فناوری بین الملل
**کشف 7 سیاره قابل سکونت
دانشمندان فضایی اروپا و سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا از کشف 7 سیاره با ابعاد زمین که به دلیل وجود آب در سطح آن ها، حیات بر روی آن ها امکان پذیر است، خبر دادند.
این 7 سیاره با ابعاد زمین در مداری به دور یک 'ستاره کوتوله' و با درجه دمایی نزدیک به دو پنجم دمای خورشید می چرخند و در فاصله ای معادل 40 سال نوری یا نزدیک به 400 هزار میلیارد کیلومتر از زمین قرار دارند. گفته می شود چنین کشفی در تاریخ کشفیات فضایی بی سابقه است.

**پروژه شهابسنگ شناسی ایران در روسیه آغاز شد
پژوهشگران روسی که در سفر به کویر لوت ایران براساس توافق انجام شده 13 کیلوگرم شهابسنگ را کشف و بخشی از آن را به روسیه منتقل کردند، پروژه بررسی علمی آن را کلید زدند.
پروفسور ویکتور گروخوفسکی عضو کمیته شهابسنگ آکادمی علوم روسیه و پژوهشگر مشهور دانشگاه فدرال اورال درباره جزییات این پروژه گفت: سنگ های آسمانی به اندازه لازم با کمک همکاران ایرانی از دانشگاه کرمان جمع آوری شده و نیمی از آنها به روسیه منتقل شده است که در نخستین مرحله عملیات انداره گیری و ثبت اطلاعات اولیه برای ادامه مطالعات و بررسی ها انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه بسیاری از تکه سنگ ها به یک باران شهابی تعلق دارند و از جمله 12-10 تکه آنها از یک شهابسنگ است، اظهار کرد: باید با کمک دانشجویان بررسی های تخصصی انجام دهیم. این مرحله برای کارهای طولانی و ثبت اطلاعات شهاب شناسی است که امیدواریم دانشجویان ایرانی نیز به ما بپیوندند و در کارهای تحقیقی شرکت کنند.
براساس برنامه تنظیم شده آزمایشگاه علمی شهابسنگ شناسی اورال روسیه باید سن سنگ ها، زمان شکل گیری در فضا، جدا شدن از تکه بزرگ اصلی و فرود بر روی زمین روشن شود.
براساس بررسی ها، بسیاری از شهابسنگ ها وابسته به نظام تاثیرات خورشیدی هستند که سن آنها تقریبا 4،5 میلیارد سال است.

**هشتمین قاره جهان کشف شد
هفته گذشته، خبری از کشف هشتمین قاره جهان به نام 'زیلندیا' در رسانه های جهان منتشر شد.
تحقیقات و گردآوری اطلاعات دانشمندان در دو دهه اخیر از وجود قطعه زمین پهناوری با تمام ویژگی‌های یک قاره نشان دارد که تقریبا تمامی آن زیر آب است.
قاره 'زیلندیا' پنج میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد که تقریبا دو سوم مساحت قاره مجاور آن یعنی استرالیا است.
94 درصد این قاره جدید زیر آب است و فقط دو قطعه زمین بزرگ، دو جزیره شمالی و جنوبی نیوزیلند و مجمع‌الجزایر کالدونیای نو از آب بیرون هستند.
پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند می گویند قرار دادن زیلندیا در زمره قاره‌های جهان فقط اضافه شدن یک نام به فهرست قاره‌ها نیست؛ قاره‌ای که این گونه زیر آب رفته اما همچنان یکپارچه می باشد و قطعه قطعه نشده است، برای شناخت پیوستگی یا گسستگی پوسته قاره‌ها مفید است.

**اولین دوچرخه هوایی جهان به پرواز درآمد
اولین دوچرخه هوایی تک سرنشین جهان در انبار شرکت سازنده این دوچرخه به پرواز درآمد.
این وسیله پرنده تک سرنشین که تمامی کنترل آن با سرنشین خواهد بود، 'عقرب-3' (Scorpion-3) نام دارد و در واقع تلفیقی از یک موتورسیکلت استاندارد با فناوری پهپاد کوادکوپتر است که به سرنشین آن اجازه می دهد در آسمان به گونه ای مانور دهد که گویی دوچرخه سواری می کند.
سازندگان عقرب -3 می گویند که این وسیله می تواند بیشتر از 120 کیلوگرم وزن را حمل کند، سرعت آن به 48.28 کیلومتر بر ساعت و به ارتفاع 33 پا (10.5 متر) می رسد و می تواند تا 27 دقیقه در آسمان بماند.
با این حال، مکانیزمی در این دوچرخه هوایی تعبیه شده است که برای جلوگیری از وقوع حوادث، حداکثر سرعت و ارتفاع پرواز را محدود می کند.

** هشدار'بیل گیتس'در مورد مرگ دهها میلیون نفر درصورت حمله'بیو تروریسم'
«بیل گیتس» موسس شرکت مایکروسافت روز شنبه در سخنانی در نشست امنیتی مونیخ با اشاره به پیشرفت های حیرت انگیز مهندسی ژنتیک و احتمال دست یابی تروریست ها به این دانش فنی، هشدار داد که یک حمله 'بیوتروریسم' می تواند سبب مرگ دهها میلیون ها نفر در جهان طی کمتر یک سال شود.
وی با بیان اینکه مهندسی ژنتیک می‌تواند به‌ عنوان یک سلاح تروریستی مورداستفاده قرار گیرد، افزود: بیماری همه‌گیر بعدی می‌تواند از صفحه نمایشگر رایانه یک تروریست که به دنبال استفاده از مهندسی ژنتیک برای ایجاد یک نمونه مصنوعی از ویروس آبله و یا یک نمونه کشنده از ویروس آنفلوانزا است، سرچشمه بگیرد.
گیتس خاطرنشان کرد: این‌ها ( نمونه‌های کشنده از ویروس‌های واگیردار) چه به دلیل یک تغییر ناگهانی در طبیعت و یا توسط یک تروریسم ایجاد شوند، به گفته متخصصان امراض مسری، به دلیل رشد سریعشان در محیط قادر هستند که در عرض کمتر از یک سال سبب مرگ بیش از 30 میلیون نفر شوند. این متخصصان بر این باور هستند که دلایل محتملی وجود دارد که جهان می‌تواند ظرف 10 تا 15 سال آینده، شاهد شیوع چنین بیمارهای کشنده‌ای باشد.

**مایکروسافت امکان صحبت کردن با چشم را فراهم می کند
محققان شرکت مایکروسافت موفق به طراحی یک برنامه جدید تلفن هوشمند شده‌اند که امکان صحبت کردن با چشم را برای مبتلایان به بیماری‌های نورون‌های حرکتی فراهم می‌کند.
برنامه GazeSpeak که به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای فناوری‌های ردگیری حرکت چشم توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است، سیگنال‌های چشمی را تفسیر کرده و آن‌ها را به به‌صورت حروف ذخیره می‌کند تا کاربران بتوانند با استفاده از این سیگنال‌ها واژگان و جمله‌های موردنظر خود را بسازند.
برای استفاده از این برنامه در پشت گوشی هوشمند برچسبی قرار می‌گیرد که حروف الفبا را در چهار گروه درون چهار کادر و در چهار جهت نمایش می‌دهد. بدین ترتیب کافی است بیمار به گروهی که حاوی حرف موردنظر اوست نگاه کند تا برنامه با استفاده از هوش مصنوعی بتواند حرف موردنظر وی را تشخیص دهد. وقتی که بیمار با استفاده از این شیوه واژه یا عبارت موردنظر را بیان کرد می‌تواند با چشم راست خود چشمک بزند یا برای دو ثانیه مستقیم به جلو نگاه کند تا بدین ترتیب اتمام مکالمه را به برنامه اعلام نماید.
برای برخی از بیماران مبتلا به اختلال نورون‌های حرکتی، حرکات چشم تنها راه برقراری ارتباط با دنیای خارج محسوب می‌شود. این بیماری به دلیل آسیب‌های عصبی موجب از بین رفتن عضلات بیمار می‌شود.
قرار است عملکرد این برنامه در ماه مه در کنفرانس Human Factors in Computing Systems به نمایش گذاشته شود.

***اخبار پزشکی منتخب هفته :
**برگزاری دومین کنگره بین المللی سلامت همراه در شیراز
دومین کنگره بین المللی سلامت همراه با هدف ایجاد فضای تبادل ایده ها، مفاهیم، تکنیک ها، آزمایش ها و برنامه های کاربردی دستگاه های ارتباطی مانند تلفن های همراه و رایانه ها در زمینه استفاده از خدمات و اطلاعات بهداشت و سلامت در شیراز برگزار شد.
صاحبنظرانی از کشورهای انگلستان، هلند، استرالیا، رومانی، ترکیه، مکزیک و یونان در این کنگره دو روزه (چهارشنبه و پنچشنبه) به ارائه دیدگاه ها و آخرین دستاوردهای این حوزه پرداختند.
دومین کنگره بین المللی سلامت همراه شیراز- 95 به عنوان زیر مجموعه ای از سلامت الکترونیک (eHealth) به طور عمده بر موضوعاتی از قبیل دریافت خدمات سلامت از طریق ارتباطات موبایل و فناوری های چند رسانه ای تمرکز داشت.
سلامت همراه اصطلاحی است که برای برنامه‌های کاربردی که در زمینه سلامت عمومی توسط دستگاه‌های تلفن همراه و فناوری ارتباطی پشتیبانی می‌شوند، کاربرد دارد.

**برنامه های هفته ملی سلامت مردان
هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان درکشورنامگذاری شده و متولیان حوزه بهداشت و سلامت در همین راستا برنامه های متعدد آموزشی، بهداشتی و درمانی به منظور ارتقای سلامت مردان در سراسر کشور به اجرا درآوردند.
به گفته رییس انجمن اورولوژی ایران، مردان ایرانی 5 برابربیشتر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می شوند و میزان ابتلای آنها به سرطان کلیه 2 برابر بیشتر از زنان است.
مردان ایرانی همچنین 2.5 برابر بیشتر از زنان به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند و سرطان پروستات و مثانه از جمله سرطان های شایع در مردان به شمار می آید.
از آنجا که علت نیمی از ناباروری ها به مردان برمی گردد، بیشترین تمرکز برنامه های هفته ملی سلامت مردان بر ناباروری آنها قرار گرفت و معاینه رایگان مردان، اطلاع رسانی در مورد بیماری های شایع در مردان و راه اندازی اتوبوس های سلامت در تهران به اجرا درآمد.

** تجلیل از دانشوران و نخبگان عرصه چشم پزشکی کشور
نهمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس روز پنجشنبه به منظور تجلیل از نخبگان، پژوهشگران، محققان و پیشکسوتان عرصه چشم پزشکی کشور و معرفی دستاوردهای علمی پژوهشی این عرصه برگزار شد.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جشنواره امسال، بالاترین نشان افتخار جشنواره (نشان شمس) با عنوان 'طبیب دیدگان' و همچنین 'حمایل سیمرغ' را دریافت کرد.
اعطای جوایز 'ابتکارعمل ممتاز دانش بنیان' به یک محقق ایرانی و 'کارآفرینی' به یک شرکت ایرانی تولید لنزهای داخل چشمی از دیگر برنامه های جشنواره شمس بود.

**برگزاری دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه
دوازدهمین گنگره بین المللی سرطان سینه با حضور پزشکان ایرانی و خارجی طی روزهای پنجشنبه و جمعه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
دبیر این همایش با هشدار نسبت به روند رو به افزایش سرطان های سینه و روده بزرگ در ایران گفت: سالانه حدود 10 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می شوند.
دکترحمید رضا میرزایی کشنده ترین سرطان در بین زنان و مردان ایرانی را سرطان معده اعلام کرد و گفت هرچند سرطان معده از سرطان های شایع در مردان ایرانی است اما پیش بینی می شود که در سال های آینده از شیوع آن درکشور کاسته شود.
وی به عوامل ایجاد سرطان اشاره کرد و گفت عوامل محیطی به خصوص عفونت ها، رعایت نکردن اصول بهداشتی و ژنتیک از جمله عوامل بروز این بیماری است که بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به تاثیرعوامل روانی در ابتلای زنان به سرطان سینه گفت:براساس مطالعه این مرکز 3 عامل غیربیولوژیک در بروز سرطان سینه نقش اصلی دارند که اختلاف خانوادگی و نبود تفاهم در زندگی مشترک مهمترین عامل ابتلای زنان ایرانی به سرطان سینه است.
دکترمحمد اسماعیل اکبری افزود: طلاق و مرگ نزدیکان ازدیگر عوامل مهم در ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی است.
وی اظهار کرد: هرچند عوامل بیولوژیک مانند چاقی، اضافه وزن، تحرک نداشتن، استفاده از مواد غذایی ناسالم در ابتلا به سرطان ازجمله سینه موثرهستند اما این مطالعه نشان می دهد که عوامل روانی نقش موثرتری دارند؛ تفاهم در خانواده ها و پشتیبانی مرد از همسر خود، می تواند حتی طول عمر فرد بیمار را بیشتر کند.
اکبری با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته تمرکز خود را برروی تشخیص زودرس این بیماری گذاشته اند، گفت:مناسب ترین اقدام در این زمینه انجام ماموگرافی در زمان های معین برای زنان بین 50 تا 70 سال است.
فوق تخصص جراحی غدد و سرطان به نقش عوامل معنوی در کاهش ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: توکل، صبر، بخشش، ایثار و گذشت در کاهش ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارند.
براساس آمار، سالانه حدود 3هزار و 400 زن ایرانی براثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست می دهند.

**برگزاری ششمین کنگره سوختگی با حضور 500 نفر از پزشکان متخصص و کارشناسا در مشهد، رونمایی از کتاب هدایة المتعلمین فی الطب در فرهنگستان علوم پزشکی و تشکیل بانک اطلاعات گرده های آلرژی زای گیاهان و درختان تهران در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ا.
علمی**1055**
تنظیم کننده : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1645555

وبگردی