آفتاب

برنامه ششم توسعه اقتصاد مقاومتی را تحت پوشش قرار می‌دهد

برنامه ششم توسعه اقتصاد مقاومتی را تحت پوشش قرار می‌دهد

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تاکید کرد: برنامه ششم توسعه به جز یک مورد به طور کامل مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و به‌طور کامل اقتصاد مقاومتی را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا حاجی بابایی صبح امروز در پنجمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به ارائه گزارشی درباره برنامه ششم توسعه گفت: این برنامه مسیر پر فراز و نشیب پشت سرگذاشت و این روند از مجلس نهم برپایه لایحه بعضی احکام مورد نیاز برنامه ششم آغاز شد و در حالی که به در مجلس قبل به نتیجه نرسید، در مجلس دهم نیز دولت همان لایحه را ارائه کرد. 

او ادامه داد: باتوجه به اینکه متوجه شدیم دولت اعتقادی به ارائه لایحه به مجلس ندارد، اقدام به نوشتن برنامه کنیم و این درحالی بود که حدس زدیم در این صورت شورای نگهبان احتمالا ایراد می‌گیرد که آنچه تهیه شده، لایحه نیست و طرح خواهد بود.

رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به مذاکراتی که با رییس مجلس انجام شده است، اظهار داشت: در نتیجه طی نامه‌ای به رهبری راهکار خواستیم و ایشان فرمودند کشور نیاز به برنامه توسعه‌ای دارد و بهتر است این برنامه توسط دولت تهیه شود و درصورتی که دولت تمایل نداشت، مجلس اقدام کند.

حاجی بابایی با اشاره به تلاش‌های فراوانی که به همت بسیاری از کارشناسان کشور انجام شد، تصریح کرد: در این برنامه هم نوآوری وجود دارد و مهمتر اینکه این برنامه برپایه نیاز کشور در پنج سال آینده تهیه شده است.

او افزود: دولت باید سالانه ۷۸۰ میلیارد تومان هزینه کند تا کشور بتواند به رشد هشت درصدی مدنظر نظام برسد.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم با تاکید بر لحاظ شدن پیوست علمی در جریان تهیه برنامه ششم خاطرنشان کرد: هر آنچه فکر می‌کردیم دولت برای طی کردن مسیر نیاز دارد، در اختیار قرار گرفت و از سرمایه‌گذاری خارجی که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا استفاده از سرمایه‌گذاری بانکی که 190 هزار میلیارد تومان لحاظ شد. 

حاجی بابایی با اشاره به نقدینگی سرسام‌آوری که همچون سیل عواقب منفی به همراه خواهد داشت، ابراز داشت: در صورتی که دولت بتواند برنامه ششم توسعه را به خوبی و آنچنان که باید و شاید اجرا کند، شاهد تاثیر مثبت این برنامه خواهیم بود.

او یادآور شد: این برنامه از ابتدا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و فشارهای سنگین از داخل و خارج مجلس برای خارج کردن آن از ریل شکل گرفت و با این حال با دو سوم آرا به تصویب رسید.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به ایرادهای فراوانی که شورای نگهبان به برنامه چهارم و پنجم وارد شد، بیان کرد: شورای نگهبان ایرادهای اندکی به برنامه ششم وارد کرد که بسیاری از آن نیز ایرادها و اصلاحات عبارتی بود. 

حاجی بابایی تاکید کرد: با این حال اکثر قریب به اتفاقی کسانی که با کلیات برنامه مخالف بودند، حین بررسی جزئیات تاکید داشتند که نظرشان تغییر کرده است. 

نماینده همدان با تاکید بر اینکه برنامه ششم نخستین برنامه‌ای است که توسط مجلس و با همکاری دولت تهیه شده است، اعلام کرد: این درحالی است که دیگر برنامه‌ها همگی توسط دولت تهیه شده بود. نکته حائز اهمیت در این برنامه آن است که نظارت‌محور است و مسیر ایجاد شفافیت را هموار کرده است. 

حاجی بابایی در پایان عنوان کرد: برنامه ششم توسعه به جز یک مورد به طور کامل مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و به‌طور کامل اقتصاد مقاومتی را تحت پوشش قرار داده است.

کد N1645280

وبگردی