آفتاب
نتایج یافته محققان؛

جذب ویتامین ث در کنترل سرطان کبد تاثیر دارد

جذب ویتامین ث در کنترل سرطان کبد تاثیر دارد

محققان در پژوهشگاه رویان در تحقیقات خود نشان دادند که ویتامین ث اثر زیادی در کنترل سرطان کبد دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از داروهای ضد سرطان آزاسیتیدین (۵-AZA) است که فعالیت ژنوم (ماده ژنتیک) سلول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در سلول‌های کبدی، این دارو باعث فعال شدن پروتئینی می‌شود که متیل‌زدایی از ماده ژنتیکی سلول را القا کرده و سرطان کبد را مهار می‌کند.

از آنجا که ویتامین ث نیز اثر مشابهی بر سلول‌های کبدی دارد، در پژوهشگاه رویان در قالب یک پروژه ای مورد مطالعه قرار گرفت. در این پروژه اثر آزاسیتیدین و ویتامین ث به طور مستقل و همزمان بر سلول‌های سرطان کبد مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پروژه نشان می‌دهد که در سلول‌های سرطانی کبد، ویتامین ث اثر ضد تکثیر و القاکننده مرگ داروی آزاسیتیدین را افزایش می‌دهد. همچنین در این پژوهش برای نخستین بار نشان داده شد، استفاده همزمان از ویتامین ث و آزاسیتیدین باعث کاهش بیان ژن Snail در سلول‌های سرطانی کبد می‌شود.

از آنجا که این ژن نقش کلیدی در توان حرکت سلول از محل استقرار آن به محل دیگر دارد، کاهش بیان آن منجر به کاهش امکان متاستاز سلول‌های سرطانی می‌شود (به انتشار سرطان از یک بافت به بافت‌های مجاور متاستاز می‌گویند). 

با توجه به یافته‌های این پژوهش، به نظر می‌رسد استفاده همزمان از آزاسیتیدین و ویتامین ث می‌تواند اثر بهتری در مهار سرطان کبد داشته باشد.

دکتر حسین بهاروند، سارا سجادیان، مارک رز و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه ابرهارد کاردز سوئیس این پژوهش را انجام داده اند. همچنین نتایج این پژوهش در مجله بین المللی Clinical Epigenetics به چاپ رسیده است.

کد N1645182

وبگردی