آفتاب

رشد 35 درصدی کمکهای مردمی برای بازسازی عتبات عالیات

رشد 35 درصدی کمکهای مردمی برای بازسازی عتبات عالیات

مشهد- ایرنا- رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: امسال تاکنون 950 میلیارد ریال کمکهای مردمی در سطح کشور برای بازسازی عتبات عالیات جمع آوری شده که نسبت به پارسال از رشد 35 درصدی برخوردار است.

حسن پلارک روز پنجشنبه در حاشیه همایش سراسری معاونان، مدیران ستادی و روسای ستادهای استانی بازسازی عتبات در مشهد، در جمع خبرنگاران افزود: طبق برآورد اولیه قرار است در پایان سال مالی ستادبازسازی عتبات عالیات تا خرداد ماه سال آتی 112 میلیارد تومان در این خصوص جمع آوری شود.
وی در ادامه به برخی مشکلات در حوزه ساخت و ساز حرم اهل بیت(ع) در عراق اشاره و بیان کرد: اجرای نشدن پروژه در داخل کشور، بی میلی عراقیها نسبت به بازسازی حرم اهل بیت(ع) و فقدان تعریف بودجه سازمانی از جمله تنگناهایی است که ستاد بازسازی عتبات عالیات طی سالهای گذشته با آن روبه رو بوده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: طرح توسعه حرم حضرت زهرا(س) چهار سال پیش آغاز شده و تا پایان سال آتی به صورت کامل آماده بهره برداری می شود.
وی گفت: ظرف شش ماه نخست سال 1396 بخش زیارتی آن به صورت کامل و کتابخانه، بخش اداری و موزه این پروژه عظیم نیز قطعا تا پایان سال آتی آماده بهره برداری می شود.
پلارک مساحت صحن حرم حضرت زهرا(س) را 300 هزار مترمربع اعلام و بیان کرد: موتورخانه این پروژه به قبرستان وادی السلام منتقل شده و به دلیل شرایط بسیار خاصی که دارد می توان از آن به عنوان بزرگترین پروژه در جهان اسلام نام برد.
وی برآورد اولیه هزینه اجرای صحن حضرت زهرا(س) را شش هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: هرچند این برآورد اولیه با دلار هزار تومان انجام شده ولی در شرایط فعلی که قیمت دلار هم افزایش یافته پروژه با همین هزینه به پایان رسیده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: قرارگاه بازسازی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار در کنار این ستاد بوده است و در بسیاری از مواقع از لحاظ مالی توانسته به کمبودهای موجود کمک کند.
وی دومین پروژه مهم سالهای اخیر را در کربلا ذکر و بیان کرد: گرانی زمین در کربلا و آب خیز بودن زمین باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در این زمینه شده است.
پلارک افزود: شبستانهای زیارتی با ارتفاع 14 متر در حال ساخت است. تا پایان سال 1397 اسکلت بندی این پروژه به تمام می رسد و قطعا تا سال 1398 اجرای کل پروژه کربلا پایان می یابد. برای پروژه توسعه صحنه کربلا 9 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: بازسازی حرم سامرا نیز انجام شده ولی توسعه آن هنوز مراحل ابتدایی را طی می کند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین به ایجاد چهار هزار شغل در خارج از کشور اشاره و بیان کرد: طرح ترفیع گنبد حرم حضرت امام حسین(ع) هفت متر و نیم افزایش ارتفاع می یابد.
همایش سراسری معاونان، مدیران ستادی و روسای ستاد استانها و ستادهای بازسازی عتبات عالیات مستقر در عراق تا هفتم اسفند ماه در مشهد ادامه دارد. در این چارچوب شش کمیسیون تخصصی فرهنگی، پشتیبانی و اعزام، اربعین، صنعتی و هنری، مشارکتهای مردمی، مالی و طرح و برنامه به بررسی مشکلات و راهکارهای ارتقا فعالیتها و وظایف محوله ستاد بازسازی عتبات عالیات می پردازند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
کد N1644844

وبگردی