آفتاب
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

همگرایی گسترده در جهان مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی است

همگرایی گسترده در جهان مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی است

قم - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به وجود آمدن همگرایی گسترده در جهان اسلام را از مقدمات تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: این تمدن هدف رسالت رسول الله(ص) است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی که در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به ضرورت عدل فراگیر رسول الله(ص) در عالم اشاره کرد و اظهار داشت: مقدمات این عدل فراگیر در تمدن اسلامی ایجاد شده است.

وی گفت: برقراری عدل فراگیر جهانی مقدمه‌ای دارد و آن یکپارچگی جهان اسلام است و اگر جهان اسلام اینگونه متحد و یکپارچه نباشد نمی‌تواند عدل محمدی(ص) را ارائه کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: از مقدمات تمدن نوین اسلامی که مقصد و هدف رسالت رسول گرامی اسلام(ص) است، به وجود آمدن همگرایی گسترده در جهان اسلام می‌باشد.

وی با بیان اینکه پایه و اساس تقریب ایجاد یکپارچگی و وحدت امت است، عنوان کرد: رسول گرامی اسلام(ص) منشأ اختلاف امت را مخالفت با اهل بیتش دانستند و آن را معیار و تضمین کننده وحدت میان امت معرفی کرده‌اند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه وحدت موجب رحمت و به آن اندازه تفرقه موجب عذاب الهی است، گفت: آن انرژی که می‌تواند بشر را یکی کند انرژی حب محمد و آل محمد(ص) است.

وی با بیان اینکه گام‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های علمیه برای تبیین معارف دین برداشته شده، تصریح کرد: متأسفانه در عرضه درست این معارف با کمبودهایی مواجه هستیم و یکی از دلایل پیدایش فرق و جرایانات گوناگون همین کوتاهی و کمبودها بوده که حدیث و فقه اهل بیت(ع) به درستی به جهان عرضه نشده است.

حوزه‌ها باید راهکارهای عرضه معارف اهل بیت(ع) را به جهان ارائه کنند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتشار کتاب «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» را یکی از اقدامات خوب مجمع تقریب مذاهب عنوان کرد و افزود: باید در حوزه‌ها علمیه گرد هم آییم و راهکارهای عرضه مطالب مربوط به اهل بیت(ع) به جهان اسلام را مورد بررسی قرار داده و ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه اگر حوزه علمیه قم هیچ رفت و آمدی با مراکز علمی اهل سنت در جهان اسلام نداشته و هیچ تعاملی میان علمای قم با علمای جهان اهل سنت نباشد، نادرست است، گفت: در این صورت معارف اهل بیت(ع) به گوش دنیا نمی‌رسد و تقریبی به وجود نخواهد آمد.

بدترین تحریم‌ها علیه ما تحریم‌های فکری است

آیت الله اراکی ادامه داد: بدترین تحریم‌ها که امروز بر ما تحمیل می‌شود تحریم‌های فکری و ذهنی است و لذا کار تقریب این است تا موانع را بردارد و اجازه دهد تا اهل سنت با معارف شیعی آشنا شوند و حرف‌های اهل بیت(ع) به گوش مردم دنیا برسد.

وی با بیان اینکه در جهان عرب برای ادبیات هیچ متنی قوی‌تر، جامع‌تر و سازنده تر از نهج البلاغه وجود ندارد، گفت: نباید در رساندن پیام اهل بیت(ع) به جهان کوتاهی صورت گیرد و امروز با این همه امکانات حوزه های علمیه نباید همچین قصوری وجود داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: هدف از تقریب این است تا مرزها و دیوارهای بلندی که دشمنان اسلام ایجاد کرده و بر دور معارف اهل بیت(ع) کشیده اند را بر دارد.

وی با اشاره به اینکه مسئله تقریب یک فریضه است و اگر تقریب ایجاد شود مشکلات مسائل دیگر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم حل می‌شود، گفت: دست نیاز به تمام نخبگان حوزوی دراز می‌کنیم که در این فریضه عظیم الهی کمک کنند.

کد N1644773

وبگردی