آفتاب
به بهانه روز مهندس؛

اشتغال مهمترین دغدغه مهندسان است/فعالیت کارشناسان شبکه در کافی‌نت

اشتغال مهمترین دغدغه مهندسان است/فعالیت کارشناسان شبکه در کافی‌نت

قم - پنجم اسفندماه در حالی به نام روز مهندس نامگذاری شده که گرایش‌های مختلف رشته مهندسی از جمله بیکارترین رشته‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شوند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همواره از کودکی دلشان می‌خواست با این عنوان مورد خطاب قرار گیرند. مادر بزرگ‌هایشان آرزوی دیدن آن‌ها را در چنین قامت و قبایی داشتند. در کوچه، خیابان و هرکجای جامعه که کمی جدی‌تر، رسمی‌تر و خوش لباس‌تر دیده شوی با این واژه صدایت می‌کنند، حتی اگر شغل دیگری داشته باشی. «مهندس»! یک عنوان جذاب که طی دهه‌های گذشته همیشه برای افراد نخبه در هر جمعی به کار برده می‌شد.

اگر خاطرتان باشد در دوران کودکی همه می‌خواستیم یا دکتر شویم یا مهندس! بسیاری از ما بالاخره مهندس شدیم اما امروز متوجه شدیم تنها مهندس شدن کافی نیست، حتی اگر روزی را به نامت در تقویم مشخص کرده باشند، باز هم کافی نیست، همه این‌ها زمانی معنا و ارزش واقعی خود را دارد که مهندسین دوباره به جایگاه گذشته‌شان برگردند. زمانه‌ای که از حرفه‌ای با این اهمیت بهترین استفاده برای توسعه و سازندگی کشور می‌شد.

شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره شناس، دانشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی سده هفتم بدون هیچ چشم داشتی تنها خواهان توجه جامعه زمانش به علم و دستاوردهای علمی بود. دغدغه‌ای که امروز نیز جامعه علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان دچارش هستند.

مشکل نبود یک سازمان برای تعیین نیازها و مشکلات

تعداد بسیار زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در گرایش‌های فنی و مهندسی تحصیلات آکادمیک خود را گذرانده‌اند و با امید به آینده‌ای روشن و استفاده حداکثری جامعه از دانش و توانایی‌هایشان چنین رشته‌ای را انتخاب کردند؛ اما متأسفانه در حال حاضر همین قشر فرهیخته بدون استفاده مناسب از داشته‌های علمی و حرفه ایشان، همچنان منتظر تصمیمات مسئولان در رده‌های مختلف برای ایجاد بسترهای مناسب شغلی خود هستند.

با توجه به نیاز امروز جامعه به مهندسان شبکه و استفاده کاربردی از کامپیوتر و اینترنت، برای همه فارغ التحصیلان این رشته شغل وجود دارد

در حالی که یکی از مهم‌ترین گرایش‌های مهندسی در زمینه کار با کامپیوتر و شبکه در عصر ارتباطات و اطلاعات و در زمانه‌ای که رایانه و شبکه جهانی اینترنت خواسته یا ناخواسته بر زندگی هر انسان و جامعه‌ای تأثیرگذار است، نیره سادات محمدی که فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) یا مهندسی شبکه است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از شرایط نامناسب و بی توجهی به دانش آموختگان چنین حرفه‌ای گله‌مند است.

به گفته وی یکی از عوامل اصلی عدم استفاده مناسب از دانش فارغ التحصیلان این گرایش مهندسی، نبود یک سازمان برای تعیین چارچوب‌ها، نیازها، مشکلات و راه حل‌های مفید است.

این نخبه علمی قم معتقد است که اگر سایر رشته‌های مهندسی از جمله رشته فناوری اطلاعات همچون مهندسی ساختمان، پرستاری، وکالت و برخی رشته‌های دیگر دارای یک نظام و سازمان مناسب همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان یا کانون وکلای دادگستری بودند، امروز جامعه در حال گذار ما، از ظرفیت‌های فارغ التحصیلان استفاده بیشتری می‌کرد.

وی با بیان اینکه اگر چنین سازمانی وجود داشته باشد تا ما حداقل بتوانیم مشخصات و مهارت‌هایمان را در آنجا ثبت کنیم، قطعاً شرایط بهتر خواهد شد، گفت: من با علاقه چنین رشته‌ای را انتخاب کردم، هنوز هم به آن علاقه دارم و به خوبی می‌دانم تا چه اندازه در زندگی شخصی و اجتماعی من تأثیر مثبتی دارد.

محمدی افزود: با توجه به نیاز امروز جامعه به مهندسان شبکه و استفاده کاربردی از کامپیوتر و اینترنت، معتقدم برای همه فارغ التحصیلان این رشته شغل وجود دارد اما متأسفانه نهاد یا سازمانی نیست که بتواند چارچوب‌های لازم را برای این صنف مدنظر قرار دهد.

راه‌اندازی کافی نت توسط مهندسان کامپیوتر

این فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات تأکید کرد: هرچند در حال حاضر در بسیاری آموزشگاه‌ها و مراکز مختلف برای مهندسین کامپیوتر کار وجود دارد، اما به دلیل بی توجهی عمده در این بخش، متأسفانه شاهدیم آنگونه که باید حق و حقوق شاغلان در این عرصه رعایت نمی‌شود و درآمدهای تعیین شده بسیار ناچیز است.

محمدی با اشاره به اینکه ما آماده همکاری با نهادهای مختلف کشور هستیم اما تجربه نشان داده که کار در این بخش‌ها تنها مختص عده‌ای است، گفت: شخصاً شاهد بودم که یکی از دانشجویان رشته ما که هنوز فارغ التحصیل نشده بود به دلیل داشتن آشنا در یکی از نهادها، توانست مشغول به کار شود.

[cite]من با علاقه چنین رشته‌ای را انتخاب کردم، هنوز هم به آن علاقه دارم و به خوبی می‌دانم تا چه اندازه در زندگی شخصی و اجتماعی من تأثیر مثبتی دارد

به گفته این فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات، بسیاری از همکاران وی به دلیل اینکه نظام و سازمانی برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد، مجبور به راه اندازی مراکزی مثل کافی‌نت‌ها هستند که به جز انجام برخی کارهای ابتدایی مربوط به شبکه و کامپیوتر، از دانش آن‌ها هیچ استفاده نمی‌شود.

وی با گله از اینکه رشته‌های مهندسی صرفاً تنها به شکل اسمی مورد توجه جامعه هستند، گفت: در حال حاضر که همه سازمان‌ها، نهادها و بخش‌های مختلف جامعه با شبکه و موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات درگیر هستند، باید از داشته‌های علمی در این زمینه بهره برد اما متأسفانه این توجه وجود ندارد.

مهندسین امروز جامعه ما هرچند به احترام خواجه نصیرالدین بزرگ، روز بزرگداشتی برایشان در نظر گرفته شده، اما نگرانی‌های مداومشان با این گرامیداشت‌ها برطرف نمی‌شود. این نخبگان علمی و سرمایه‌های انسانی نه آتش فشانی می‌خواهند که به اسمشان شود، نه خرده سیاره‌ای که به نامشان نامگذاری شود. حتی خواجه نصیرالدین طوسی هم در زمان حیاتش چنین نخواست و طی دهه‌های اخیر آتش فشان و خرده سیاره به نامش کردند.

کد N1644580

وبگردی