آفتاب

موفقیت دانشجوی نمونه ایرانی درحذف کامل ترکیبات گوگرد از بنزین

موفقیت دانشجوی نمونه ایرانی درحذف کامل ترکیبات گوگرد از بنزین

تهران- ایرنا- دانشجوی نمونه کشوری سال 95 در مقطع دکتری، روش اختراعی حذف کامل گوگرد از سوخت های مایع همچون بنزین و گازوئیل را به روش اکسیداسیون استخراج به نام خود ثبت کرد.

مظاهر احمدی دانشجوی سال پنجم دوره دکتری رشته شیمی تجزیه از دانشگاه بوعلی سینای همدان است که تولید 40 مقاله ISI ، سه مقاله علمی - پژوهشی، 18 مقاله کنفرانسی داخلی و خارجی و ثبت یک اختراع را در کارنامه پژوهشی خود دارد.
این دانشجوی متولد سال 1365، سابقه همکاری با 8 مجله معتبر علمی بین المللی و عضویت در دو انجمن علمی دانشجویی را داراست و طی سه سال گذشته (1393 تا 1395) به عنوان دانشجوی برگزیده آموزشی و پژوهشی مقطع دکتری دانشگاه بوعلی سینا معرفی شده است.
وی که به عنوان یکی از دانشجویان نمونه کشوری سال 95 انتخاب شده و امروز، چهارشنبه چهارم اسفندماه جایزه خود را در مراسم ویژه ای از دست معاون اول رئیس جمهوری دریافت کرد درباره طرح اختراعی خود به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این اختراع با عنوان ' نانو ذرات مغناطیسی گرافن اکسید به عنوان کاتالیست و جاذب برای حذف گوگرد از سوخت های مایع توسط روش اکسیداسیون استخراج' ثبت و به تایید سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران رسیده است.
احمدی افزود: حذف گوگرد از بنزین و گازوئیل (شیرین سازی بنزین) یک فرآیند کاربردی و مرسوم در پالایشگاه هاست که معمولا این کار با استفاده از یک سری کاتالیزور و نیتروژن دهی در دمای بالا صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: حذف ترکیبات گوگرد از بنزین به شیوه های معمول، فرآیند سختی است که نیاز به دمای بالای 900 درجه سانتیگراد دارد و توانایی حذف ترکیبات گوگرد آن نیز چندان زیاد نیست.
این دانشجوی نمونه کشوری یادآور شد: براساس استانداردهای اروپا باید میزان گوگرد سوختهای مصرفی تا سقف 50ppm باشد و این استاندارد برای آمریکا 20ppm است ولی میزان گوگرد موجود در بنزین های ایران بسیار زیادتر از استانداردهای جهانی است.
وی درباره روش اختراعی خود توضیح داد: در این روش با استفاده از نانوکامپوزیت گرافن و فناوری نانو، قادر به حذف کامل گوگرد از بنزین شدیم و با این کار، حتی از استانداردهای جهانی هم فراتر رفته ایم.
احمدی مزایای محیط زیستی، سهولت اجرا و صرفه اقتصادی را از مهم ترین مزایای این طرح اختراعی برشمرد و گفت: این روش کاملا مقرون به صرفه است و نیاز به دمای بالا ندارد به طوریکه حتی در دمای اتاق می توان عمل حذف ترکیبات گوگرد را از بنزین انجام داد.
مراسم معرفی و تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری سال 1395 بعدازظهر امروز، چهارم اسفندماه با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، دکتر محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال برگزاری است.
در این مراسم 27 دانشجو از دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم و 13 دانشجو از دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی شدند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر **انتشاردهنده: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
کد N1644135

وبگردی