آفتاب

نامه اعتراضي "اکبرجوجه" به مجلس!

نامه اعتراضي "اکبرجوجه" به مجلس!

جمعي از رستوران‌داران کشور در نامه‌اي به کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، به اقدام اداره مالکيت صنعتي نسبت به در اختيار قرار دادن مالکيت نام يک غذاي محلي به يک فرد اعتراض و بر لغو اين اقدام تاکيد کردند.

در بخشي از اين نامه آمده است:

غذاي محلي و معروف اکبر جوجه از دهه چهل در نواحي شمال کشور و در مجالس و رستوران‌ها بعنوان غذاي محلي مانند ساير غذاها از قبيل ميرزاقاسمي، جوجه ناردون، فسنجان و بسياري ديگر از غذاهاي محلي مورد طبخ قرار مي‌گيرد. اما متاسفانه اداره مالکيت صنعتي در اقدامي غيرمرسوم و شائبه‌برانگيز اقدام به ثبت نام اکبر جوجه در قالب علامت کرده و مالکيت تبليغ و توزيع اين غذا را در انحصار يک شخص قرار داده است.

در بخش ديگري از اين نامه اعتراضي، با تاکيد بر اينکه اداره مالکيت صنعتي با ثبت نام غذاي اکبرجوجه در قالب علامت تجاري، عملاً ديگر رستوران‌داران را از تبليغ و طبخ اين غذاي محلي منع کرده و توزيع غذاي فوق را منحصراً در اختيار يک شخص قرار داده، بيان شده است: اگر رستوران‌داري غذاي اکبر جوجه را تبليغ يا توزيع کند، مالک اين علامت قانوناً حق داشته عليه وي شکايت و کليه تبليغاتي که نام اکبر جوجه در آن ذکر شده را جمع‌آوري و امحا کند، در حاليکه حق طبيعي هر رستوران‌داري است که غذاهاي مورد عرضه را به صور مختلف تبليغ کند که متاسفانه مالک اين علامت با حق قانوني ايجاد شده براي وي، عليه رستوران‌داراني که بدون اجازه اقدام به تبليغ غذاي اکبرجوجه کنند به شدت برخورد مي‌کند.

رستوران‌داران در پايان اين نامه، انحصاري کردن نام اين غذاي محلي را بر خلاف رويه مرسوم و اصل رقابت آزاد دانسته‌اند و از مراجع ذي‌صلاح خواستار رسيدگي به اين معضل شده‌اند.
کد N1644117

وبگردی