آفتاب

ریزگردها، کمبود منابع آبی و گسترش کویرازچالش های جدی محیط زیست ایران

ریزگردها، کمبود منابع آبی و گسترش کویرازچالش های جدی محیط زیست ایران

تهران- ایرنا- رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد گفت: تغییرات اقلیم تهدیدی بسیار جدی و آثار مخرب و بعضا جبران ناپذیری بر محیط زیست دارد و بحث ریزگردها، کمبود منابع آبی، گسترش کویرها از جمله چالشهایی است که ایران با آن روبرو است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، ماریا دوتسنکو (Maria Dotsenko) در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران افزود: ایران جزء اولین کشورهایی بود که با دعوت از اداره اطلاعات همگانی ملل متحد، دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد را راه اندازی کرد.
وی خاطرنشان کرد: مرکز اطلاعات سازمان ملل، منبع اصلی ارائه اطلاعات درباره نظام این سازمان است و برقراری ارتباط با مردم و مطلع کردن آنان از اطلاعات و نقش ملل متحد درباره موضوعات مورد علاقه مردم ایران از دیگر وظایف مرکز اطلاعات سازمان ملل در ایران به شمار می آید.
دوتسنکو با اشاره به آرمانهای توسعه پایدار که در سال 2015 در نشست نیویورک به تصویب رسید، ادامه داد: این سند شامل 17 آرمان و 169 هدف نظیر پایان دادن به فقر، پایان دادن به گرسنگی، زندگی سالم وارتقای رفاه، آموزش با کیفیت، در دسترس بودن آب سالم و فاضلاب، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، شهرها و جوامع پایدار، الگوی تولید و مصرف پایدار و اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم است.
وی با بیان اینکه تمامی 17 آرمان توسعه پایدار مرتبط با محیط زیست و حفاظت از آن است، افزود: یکی از این آرمانها، تولید و مصرف مسئولانه را در بر دارد، اگر به دنبال رشد اقتصادی پایدار هستیم، نیاز به تفکر و برنامه ریزی صحیح در تولید و مصرف داریم.
دوتسنکو، مسائل و مشکلات زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، دفع پسماندها، مصرف انرژی بالا و افزایش گازهای گلخانه ای را از نتایج منفی رشد شهرنشینی برشمرد و گفت: همه اینها ناشی از تولید و مصرف نادرست است و البته جای خوشحالی دارد که ایران با فعالیت هایی نظیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر و اقتصاد کم کربن و مانند آن گامهای مثبتی برداشته است.
رئیس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این همایش به تشریح فعالیت های این سازمان پرداخت و گفت: یونسکو از طریق برنامه های آموزش علوم طبیعی و اجتماعی، فرهنگ، توسعه پایدار اقیانوسها و ارتباطات و اطلاعات زمینه تحقق اهداف هفده‌گانه را فراهم و نقش فعالی را در این راستا ایفا می کند.
دکتر مهین گزانی افزود: در زمینه آموزش، سازمان یونسکو نقش فعالی را در تدوین سند 2030 در چارچوب هدف 4 داشته است، تسریع آموزش باکیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام العمر برای همه از جمله فعالیتهای سازمان یونسکو است.
وی یادآور شد: یونسکو در طول 70 سال فعالیت خود نقش تأثیرگذاری در فعالیت های علمی داشته است که این کار را از طریق شبکه ها و مراکز نوع اول و بیش از 50 مرکز نوع دوم در زمینه علوم در جهان برای پیشبرد علم در کشورهای در حال توسعه انجام داده است.

**متاسفانه هیچ گونه حفاظی برای سواحل خلیج فارس قائل نشده ایم
نماینده سازمان کنوانسیون منطقه ای (ROPME) نیز در همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران در ارتباط با برنامه های تدبیر شده برای حفاظت از خلیج فارس گفت: خلیج فارس به خاطر شرایط خاصش در اولویت کاری ما قرار دارد چرا که محیطی ترد و شکننده دارد.
دکتر حسن محمدی افزود: مسئله دیگر در خلیج فارس، اکتشاف و استخراج نفت است از همین رو هدف ما، حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده ها و توسعه پایدار محیط زیست است چرا که شاهد آلودگی دریاها و همچنین وجود ریزگردها هستیم و در آینده هم با مسئله نشت مواد رادیواکتیو در خلیج فارس روبه رو خواهیم بود که مجموع این عوامل باعث تخریب زیست بوم کشور و به خطرانداختن جان انسان ها می شود.
وی با بیان اینکه هیچ گونه حفاظی برای سواحل خلیج قائل نشده ایم، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شاهد تغییرات شدید آب و هوا در ناحیه خلیج فارس بوده ایم که این باعث تهدید گونه های جانوری در این منطقه شده است.
نماینده سازمان کنوانسیون منطقه ای ادامه داد: با توجه به وجود متخصصان و کارشناسان خبره در زمینه مقابله با ریزگردها، تجربه طولانی مدتی در زمینه بیابان زدایی در کشور داریم ولی اجرایی شدن طرح ها نیازمند تعهد ملی و پشتوانه مالی است و نباید بین طرح و عمل شکاف عمیق به وجود آید و متاسفانه برنامه های جاری کافی و پاسخگو نیستند.

**مباحث محیط زیست با جزئیات در توسعه شهری ایران مورد توجه باشد
نماینده سازمان ملل متحد برنامه اسکان بشر (UN Habitat) نیز در این همایش گفت: امروزه نقش ملاحظات زیست محیطی به عنوان یکی از ارکان سه گانه توسعه پایدار در سیاست های توسعه پایدار شهری پر رنگ تر است و هدف از مشارکت برنامه محیط زیست و اسکان بشر سازمان ملل متحد، اعمال ملاحظات زیست محیطی در سطوح منطقه ای، ملی و جهانی بر سیاست گذاری های بشر است.
سیامک مقدم با بیان اینکه برنامه توسعه پنجم ایران افزود: برنامه پنجم توسعه ایران، هویت بخشی به سیمای شهر و روستا، و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی-ایرانی، همچنین سامان بخشی مناطق حاشیه نشین و پیشگیری و کنترل ناهنجاری های عمومی ناشی از آن را در خود آورده است.
وی بیان داشت: این اهداف کاملا مطابق با دستور کار برنامه اسکان بشر ملل متحد است و در برنامه ششم توسعه نیز حفاظت از محیط زیست، کاهش مصرف منابع طبیعی، به حداقل رساندن آلودگی هوا و زمین، مدیریت مصرف و تولید، بهره وری انرژی، نگهداری و بالا بردن تنوع زیست محیطی، از جمله اقداماتی هستند که ما را در رسیدن به توسعه پایدار، یاری می کنند.
همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران از روز گذشته، سوم اسفندماه به میزبانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرده و امروز نیز ادامه دارد.
علمی**1055**1440
دریافت کننده : زینب کارگر **انتشار: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
کد N1643911

وبگردی