آفتاب

تپه سرسختی شازند سایت موزه می شود

تپه سرسختی شازند سایت موزه می شود

اراک - ایرنا - با توجه به اهمیت تاریخی تپه سرسختی شهرستان شازند که حلقه ای از توالی فرهنگی دوره های مختلف را در خود جای داده است و کشف یک اسکلت انسانی هفت هزار و 500 ساله در این منطقه پس از بررسی کارشناسان میراث فرهنگی و دریافت مجوز ایجاد سایت موزه در این منطقه در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، استان مرکزی از لحاظ جغرافیایی و مطالعات باستان‌شناسی ،خاستگاه فرهنگ 2 دوران مهم پیش از تاریخ (زاگرس مرکزی و مرکز فلات ایران) را در خود جای داده است و در این راستا نقاط مختلف این استان تاریخ کهنی را در قلب خود حفظ می کنند.
شهرستان‌های کمیجان، شازند و خنداب در شرق زاگرس مرکزی قرار گرفته‌اند و دیگر شهرستان‌ها جزء مرکز فلات ایران محسوب می‌شوند.
شهرستان شازند به واسطه جغرافیای خاص خود که در شرق زاگرس مرکزی و مسیر ورود به مرکز فلات ایران قرار گرفته است سابقه تاریخی عظیم و مستندات بسیاری را دردل خود دارد که از این حیث شهره است.
این شهرستان دارای 41 تپه باستانی ثبت ملی است که هر کدام سابقه ای به بلندای تاریخ دارد و در سال جاری اخباری از 2 تپه شازند منعکس شد که بیش از هر زمان دیگری نشان از قدمت بالای این خطه دارد.
بخشی از اسکلت انسانی هفت هزار و 500 ساله در کاوش نخست در سال 1391 کشف شد که به دلیل زمان بندی محدود کاوش ادامه کار به سال 95 موکول شد.
اواخر خردادماه سال جاری اخباری مبنی بر کشف یک اسکلت سالم و کامل هفت هزار و 500 ساله در تپه باستانی سرسختی شهرستان شازند منتشر شد که توسط تیم کاوش این تپه کشف و پس از انجام ملاحظات لازم به موزه چهارفصل اراک منتقل و در معرض دید مردم قرار گرفت.
سرپرست تیم کاوش تپه سرسختی در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: اسکلت کشف شده در تپه سرسختی به واسطه نوع خاک قلیایی منطقه به صورت کامل و دست نخورده باقی مانده بود که در مراحل کار لایه نگاری تپه یافت شد.
غفور کاکا اظهار کرد: لایه نگاری تپه با هدف بررسی بازه زمانی سکونتی در این منطقه آغاز شد که در مراحل انجام فصل اول کاوش بخشی از اسکلت انسانی نمایان و کار متوقف شد و در فصل دوم در بهار سال 95 کاوش از سر گرفته شد.
وی گفت: در بررسی های لایه نگاری از این تپه تاریخی ، توالی دوره های مختلف مشاهده شد به طوری که در این محوطه انسان هایی از دوران نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، عصرآهن، اشکانی و اسلامی سکونت داشته اند و اسکلت کشف شده مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد و دوره نوسنگی می شود که در عمق 6 متری مدفون بود.
کاکا گفت: تاکنون اثری با این قدمت در استان کشف نشده بودو این اتفاق می تواند عمق تاریخ را در این استان به منصه ظهور رساند و اسکلت کشف شده نیازمند مطالعات تکمیلی از نظر بررسی DNA و شاخه های بیماری های انسان های گذشته است که در همین راستا از خاک این اسکلت نمونه برداری های لازم صورت گرفت تا بتوان تحقیقات تاریخی را به نتیجه رساند.
وی بیان کرد: بررسی نمونه گیری های انجام شده در آزمایشگاه مطالعات پالئوپارازیتولوژی دانشگاه تهران توسط دکتر غلامرضا مولوی از اساتید دانشگاه تهران و همچنین تیم تحقیقاتی مرتبط با این موضوع به انجام خواهد رسید.
سرپرست تیم کاوش تپه سرسختی شازند با بیان اینکه چنین مطالعاتی بر روزی اسکلت های کشف شده شهرسوخته، مردان نمکی زنجان، مولوی تهران انجام شده است گفت: با توجه به اهمیت موضوع انجام این مطالعات زمان بر خواهد بود اما اگر بررسی نمونه برداری ها به نتایج مثبت منتهی شود نخستین تحقیقات شناخت بیماری های انسانی در خاور میانه به نتیجه خواهد رسید.
وی تصریح کرد: تپه سرسختی یکی از مهمترین تپه های منطقه شازند به شمار می رود چراکه بیانگر توالی فرهنگی در دوره های مختلف از هزاره ششم قبل از میلاد تا دوره اسلامی است درصورتی که دیگر تپه های تک دوره و یا دو تا سه دوره ای هستند و از این بعد بررسی این تپه و همچنین حراست از آن اهمیت بسیار زیادی دارد.
کاکا تاکید کرد: ایجاد سایت موزه در این محوطه می تواند حراست از آن را میسر کند و اگر به عنوان یک سایت ملی قلمداد شود کاوش های بسیاری در جهت پاسخ پرسش های باستان شناسی را در پی دارد و می توان آثار و اشیای تاریخی بسیاری را کشف کرد.
یکی از متقاضیان ایجاد سایت موزه در تپه سرسختی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به اهمیت و ارزش تاریخی این تپه خواستار مشارکت برای ایجاد سایت موزه و حفظ آثار و تامین امنیت محوطه هستیم.
مرتضی صدیقی افزود: اهالی منطقه و علاقه مندان تاریخ کشور و استان آمادگی لازم برای حمایت در ایجاد این سایت موزه در منطقه دارند، از طرفی در کنار مشارکت و حمایت مالی از این طرح باید شرایط لازم مورد نظر اهالی نیز فراهم شود.
وی تصریح کرد: حفظ و حراست از آثار و فرهنگ تاریخی اهمیت بالایی دارد و باید محوطه ها مانند بافت و ساختار تاریخی خود حفظ شود و این امر یکی از اصلی ترین خواسته های اهالیست که درصورت تحقق آن مشارکت خود با میراث فرهنگی را پیگیری خواهیم کرد البته تاکنون موفق به برگزاری نشستی در این راستا با مدیران میراث فرهنگی استان نشده و در صورت وجود اراده ای مبنی بر ایجاد سایت موزه در این محوطه مشارکت لازم را خواهیم داشت.
رئیس گروه حفظ و احیاء بنا و محوطه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: تپه سرسختی در سال دهم دی ماه 1381 به شماره ثبت 6962 در زمره آثار ملی کشور جای گرفت که به دلیل قدمت بالا و توالی دوره های مختلف از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره اسلامی ارزش تاریخی و باستانی بسیار زیادی دارد.
اسماعیل شراهی افزود: در سال 1387 در مرحله اول تعیین حریم محوطه انجام و در بهار 1391 فصل اول کاوش آغاز شد و با توجه شواهد حاصل از کاوش ها مبنی بر سکونت در دوره های مختلف و همچنین یافتن بخشی از اسکلت انسانی کار در بهار امسال ادامه یافت که در نهایت منجر به کشف یک اسکلت هفت هزار و 500 ساله شد.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت محوطه بحث سایت موزه با همکاری اهالی روستا و هیاری در حال پیگیری است و اشخاصی اعلام مشارکت داشته اند که امور اداری آن دنبال می شود.
شراهی گفت: میراث فرهنگی پس از بررسی کارشناسی و امکان سنجی محوطه در خصوص قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه پیگیر مجوز لازم است و با همکاری اهالی متقاضیان و دهیاری موزه محلی راه اندازی می شود.
وی در خصوص انجام کاوش های دیگر در این محوطه گفت: 2 کاوش انجام شده بیش از 80 درصد پرسش ها و موارد مبهم را پاسخ داده است و به نظر نمی رسد که نیازی به کاوش بیشتر در تپه سرسختی باشد و نکته حائز اهمیت این است که حفاظت از تپه و بدنه تاریخی و فضای کاوش شده مورد تمرکز قرار گیرد و دستاوردهای حاصل از این کاوش ها به مردم ارائه شود.
رئیس گروه حفظ و احیاء بنا و محوطه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: درصورت نیاز کاوش های مجدد در منطقه صورت می گیرد و با توجه به اهمیت امر، میراث فرهنگی اعتبارات لازم را به مانند اعتبارات دو کاوش گذشته که چیزی در حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه داشته است، تامین می کند.
شهرستان شازند یکی از توابع استان مرکزی در که در 33 کیلومتری غرب اراک واقع شده است.
6992/ 6013/خبرنگار:آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1643517

وبگردی