آفتاب

بررسی افزایش قیمت مسکن در تهران نسبت به نرخ تورم/ خانه گران تر می شود؟

بررسی افزایش قیمت مسکن در تهران نسبت به  نرخ تورم/ خانه گران تر می شود؟

متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به بهمن سال گذشته، 7/ 7 درصد افزایش پیدا کرده است که البته این میزان رشد تک رقمی قیمت اسمی در مقایسه با آخرین سطح نرخ تورم عمومی، به معنای کاهش حدود یک درصدی قیمت واقعی مسکن است.

تغییرات قیمت مسکن از ابتدای سال تا کنون نیز به گونه‌ای بوده که نرخ بازدهی خرید ملک در این بازار در سطح 4 درصد به ثبت رسیده است.
در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به ابتدای سال، 4 درصد افزایش پیدا کرده است. این میزان نرخ بازدهی سال گذشته، صفر بود. بازار مسکن به لحاظ رتبه بیشترین نرخ بازدهی (بیشترین رشد قیمت) در بین 4 بازار دیگر سکه، ارز، سهام (بورس) و پول (بانک‌ها)، چهارم شد.
در بهمن ماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن 7 درصد نسبت به دی ماه کاهش یافت و در مقایسه با بهمن سال گذشته نیز افت 4 درصدی را تجربه کرد. با این حال، فارغ از رشد منفی معاملات، فروش 14 هزار و 641 واحد مسکونی در یک ماه، به معنای تحرک نسبی بازار ملک و استعداد بازار برای رفتن به فاز رونق است.
حجم معاملات خرید مسکن در تهران طی 11 ماه گذشته از سال 95، از رشد مثبت نسبت به مدت مشابه سال 94 برخوردار است طوری که فروش 139 هزار و 973 واحد مسکونی در سال جاری نسبت به فروش 132 هزار و 116 واحد در 11 ماه سال گذشته، بیانگر رشد 5 درصدی حجم معاملات است. به این ترتیب، با بررسی آنچه از ابتدای سال جاری تا کنون بر بازار ملک گذشته است، مشخص می‌شود: بازار معاملات ملک هم به لحاظ رشد و هم به لحاظ حجم، از رکود عمیق سال گذشته فاصله گرفته است.
دنیای اقتصاد
کد N1643496

وبگردی