آفتاب
گزارش مهر از موزه‌ای با آثار کهن؛

نگهداری دوهزار فسیل در یک باغ/ موزه‌داری تجربی و چالش صحت‌سنجی

نگهداری دوهزار فسیل در یک باغ/ موزه‌داری تجربی و چالش صحت‌سنجی

دو هزار قطعه فسیل در گوشه‌ای از باغ موزه هرندی کرمان درحالی به‌صورت غیراستاندارد نگهداری می‌شوند که کارشناس زمین‌شناسی کرمان صحت برخی از آن‌ها را تایید می‌کند.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: باغ موزه هرندی کرمان مکانی است که در آن انواع و اقسام آلات موسیقی به نمایش گذاشه شده است و هنرمندان این هنر نیز معرفی شده‌اند در طبقه دیگری از آن آثار تاریخی جیرفت، کنار صندل و محوطه های تاریخی و باستانی دیگر نگهداری می‌شوند.

 در همین باغ موزه و در گوشه‌ای از آن فضایی ۶۰ متری، یک تابلو خبر از وجود موزه دیرینه‌شناسی می‌دهد موزه‌ای که اگرچه نامش یادآور نگهداری از آثار ارزشمند و تاریخی است اما شباهتی به موزه ندارد چون تنها چند میز درون اتاق قرار دارد که سنگ‌ها و فسیل‌هایی را در معرض دید قرار داده است وگرنه بقیه آثار موجود در این فضا روی هم تلنبار شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و لابه لای روزنامه و پلاستیک پیچیده شده‌اند.

وی درباره اینکه با این وجود چرا مرکز زمین شناسی جای مناسبی را برای نگهداری این فسیل‌ها در نظر نمی‌گیرد و یا به او در نگهداری این آثار راهنمایی نمی‌کند می‌گوید: تعداد فسیل‌های او زیاد هستند. ما امکاناتی برای ایجاد فضای مناسب این آثار نداریم. از سوی دیگر او هیچ وقت به ما برای همکاری مراجعه نکرده است.

شرایط نگهداری از فسیل‌هایی که اتفاقا کارشناس مرکز زمین شناسی تعدادی از  آنها را تایید می‌کند در حالی مناسب نیست که در جایی دیگر مانند بیرجند، اولین موزه خصوصی فسیل‌شناسی خاورمیانه راه‌اندازی شده است.

محمدمهدی افضلی مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان درباره این موزه گفته بود که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان فضای نسبتا مناسبی را به صورت رایگان برای نگهداری و نمایش این اشیاء در اختیار بخش خصوصی گذاشته است.

البته براساس همین اعلام این اداره کل تعهدی برای در اختیار قرار دادن فضا به منظور اشیای موزه دیرینه شناسی کرمان نداشته است مالک فسیل‌ها و اشیای موجود در موزه دیرینه‌شناسی برای استفاده بهینه از آن‌ها باید موزه خصوصی تاسیس کند یا از کمک نهادها و سازمان‌های مرتبط با این بخش بهره بگیرد. در حال حاضر امنیت و حفاظت از فضای موزه دیرینه‌شناسی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان تامین شده اما در خصوص نحوه و چگونگی نگهداری از اشیای داخل آن تعهدی ندارد.

کد N1643492

وبگردی