آفتاب

اختصاص کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل فارس

اختصاص کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل فارس

شیراز - ایرنا - معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بر لزوم تسریع در بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل در استان فارس تاکید کرد وبیان داشت:کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل در مناطق شهری و روستایی استان فارس در نظر گرفته شده است .

به گزارش ایرنا ، مهندس مجید جودی سه شنبه در نشستی با مدیر کل و معاونان بنیاد مسکن استان فارس گفت:‌بارندگی های سیل آسا در استان اثراتی بر مناطق مسکونی داشته است و بسیاری از مناطق بر اثر جاری شدن سیلاب تحت تاثیر قرار گرفتند و خسارت دیدند، بنیاد مسکن دراین زمینه به برآورد خسارت ها مبادرت کرده است.
وی ادامه داد:‌آمارهای اولیه تهیه شده و برنامه ارائه تسهیلات و اعطای کمک های بلاعوض دراین زمینه در نظر گرفته شده است .
معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه کار ارزیابی نهایی و واحد به واحد شروع شده است گفت : به مردم اطمینان می دهیم که همه واحد های خسارت دیده کد بازسازی دریافت می کنند، البته مردم نباید معطل تخصیص اعتبارات بمانند و باید کار بازسازی را شروع کنند و در حد تعمیرات جزیی خانه ها سامان یابد .
جودی اضافه کرد : با نهایی شدن ارزیابی خسارت ها برای واحد های احداثی که نیاز به احداث مجدد دارد در شهرها 30 میلیون تومان وام و 6 میلیون تومان کمک بلا عوض و در روستاها 20 میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا می شود .
معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور ادامه داد: برای واحد های تعمیری سقف تسهیلات 12 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و براساس میزان خسارت و تعمیرات این نوع وام ها پرداخت می شود ، 2 میلیون تومان هم برای تعیمرات کمک بلاعوض به این واحد ها تعلق می گیرد .
این مقام مسئول همچنین درباره اعطای تسهیلات برای واحد های تجاری گفت: هر چند واحد های تجاری آسیب چندانی در سیل ندیده اما اگر مورد خاصی باشد از محل وام تعمیرات این واحدها نیز می توانند کمک دریافت کنند .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این نشست اظهار داشت : تقریبا 15 شهرستان استان فارس در بارندگی و سیل اخیر متحمل خسارت های جزیی و کلی در واحد های مسکونی شده است و اکنون کارشناسان بنیاد مسکن در همه این مناطق مشغول برآورد نهایی خسارت ها هستند .
مهندس عطاالله زمانی اظهار داشت : سیل اخیر در مناطقی که پیشتر کار بهسازی بافت های فرسوده و مقاوم سازی واحد های روستایی انجام شده زیان های کمتری بر جا گذاشته است ، در برخی ازمناطق روستایی کاملا مشهود است که یک واحد مقاوم سازی شده روستایی چگونه در برابر سیلاب تاب آورده و پا بر جا مانده است اما در شهرها و روستاهایی که کار مقاوم سازی انجام نشده اثرات مخرب سیل بیشتر بوده است .
2 سامانه بارشی از شامگاه 24 بهمن ماه 95 هوای استان فارس را تحت تاثیر قرار داد. این بارش ها که تا ساعت های پایانی روز 28 بهمن ادامه داشت اگر چه خوشحالی مردم این استان را در پی داشت اما در ادامه موجب جاری شدن سیلاب شد و به برخی زیرساخت ها، منازل روستاییان و بافت فرسوده برخی شهرهای فارس به ویژه در شهرستان های جهرم، فسا و داراب زیان رساند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
کد N1642817

وبگردی