آفتاب
بایسته های توسعه در شهری کوچک؛

صنعت کفش هیدج قربانی بی تدبیری/این کفش ها را کسی جفت نمی کند

صنعت کفش هیدج قربانی بی تدبیری/این کفش ها را کسی جفت نمی کند

زنجان- کفش های تولیدی شهر هیدج این روزها آرام آرام به پدیده ای نوظهور و جوان در صنعت کفش ایران تبدیل می شود و می خواهد به قطب کفش ایران تبدیل شود ولی .

خبرگزاری مهر-گروه استانها: هیدج، شهری کوچک با مردمانی سختکوش و توانمند در کارگاههای کوچک ولی فعال خود این روزها چرخ های صنعتی را به حرکت درآورده است که توانایی رقابت با برندهای صاحب نام ایران و جهان را دارد ولی همواره در کوران بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد.

شهر هیدج در استان زنجان در بخش مرکزی شهرستان ابهر و در ۷۵ کیلومتری شرق زنجان با بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت و در کنار آزاد راه زنجان – تهران واقع شده است.

نخستین بار مرحوم رمضان علی دهقانی در سال ۱۳۵۴ توانست یک واحد کارگاه تولید کفش را در شهر هیدج راه اندازی کند. وی متولد ۱۳۲۴ روستای الوند بوده و پس از مهاجرت به تهران از سن ۱۲ سالگی بصورت شاگردی فعالیت کفاشی را آغاز و  به مدت ۱۸ سال ادامه داد. 

وی اولین کارگاه تولید کفش را با جذب شاگردان جدید و سایر همکاران خود راه اندازی و از آن زمان به بعد این صنعت توسط همکاران آن مرحوم کم کم با همت و جذب سرمایه  های کوچک توسعه پیدا کرد.

 شهر هیدج به عنوان قطب تولید کفشهای ورزشی بچه گانه در کشور شناخته شده و  با بیش از ۱۲۰ واحد  تولیدی فعالیت  می کنند شهر هیدج به عنوان قطب تولید کفشهای ورزشی بچه گانه در کشور شناخته شده و  با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی یکی از مراکز اصلی تولید کفش به شمار می رود. در حال حاضر  کارگاه های تولیدی کفش و صنایع وابسته آن از جمله طراحی- فوم سازی- زیره سازی – چاپ و داغی- مقوا سازی – گلدوزی و غیره در اغلب نقاط این شهر پراکنده اند.

عمده تولیدات این شهر به همت کارفرمایان این واحدها به شهر های بزرگ نظیر تهران – تبریز- اصفهان- مشهد – یزد و … ارسال می شود و در شرایط مساعد این محصولات به کشورهای همجوار هم بصورت مستقیم و غیر مستقیم صادر می شود.

آنچه که این روزها در صنعت کفش هیدج می توان به عینه مشاهد کرد، تلاش برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است و حمایت و ایجاد بستر مناسب برای توسعه این صنعت در شهر هیج می تواند آینده ای مطلوب در این زمینه برای کشور رقم بزند به گونه ای که در حال حاضر با وجود چالش های متعدد صنعت تولید کفش در هیدج با برندهای مشهور و صاحب نام در تولید کفش های ورزشی و بچه گانه رقابت می کند.

هر چند اقتصاد مقاومتی در زنجان تنها در روی کاغذ و در سخنر انی های مسئولان زنجانی خود را نشان می دهد و برخی برای رفع تکلیف خود و عقب نمانده از قافله مدعیان حرف هایی در قالب شعار بیان می کنند ولی از عمل خبری نیست و کاش مسئولان زنجانی در حد تبلیغات جناح و تفکر سیاسی خود هم نگاهی به وضعیت صنعت کشف هیدج بکنند.

صنعت کشف هیدج در آفساید

 کفش هیدج بدلیل بومی بودن و اشتغالزایی بالایی که دارد، همواره به عنوان صنعتی که می تواند برندی برای منطقه محسوب گردد، مورد توجه بوده است. اما مدتی است که تولیدکنندگان کفش در هیدج از وضعیت موجود گله مند هستند.

 حمایت نکردن دولت، کمبود نقدینگی، هزینه های بالای تولید، افزایش قیمت مواد اولیه، فروش بلند مدت، تیراژ تولید پایین و سنتی بودن بسیاری از کارگاه ها که اغلب اوقات موجب فعالیت فصلی آنها شده، در کنار واردات کفش چینی، از ویژگی هایی است که مانع از جفت شدن صنعت کفش در هیدج شده است.

اختصاص تسهیلات ویژه بلند مدت و کم بهره، آموزش شیوه های نوین تولید و بازاریابی، حضور در عرصه های بین المللی مانند نمایشگاه های بین المللی و استفاده از تکنولوژی و دستگاه های جدید ، می تواند در رونق این صنعت نقش بسزایی داشته باشد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تولیدکنندگان، اختصاص تسهیلات ویژه بلند مدت و کم بهره، آموزش شیوه های نوین تولید و بازاریابی، حضور در عرصه های بین المللی مانند نمایشگاه های بین المللی و استفاده از تکنولوژی و دستگاه های جدید تولید کفش، می تواند در رونق این صنعت نقش بسزایی داشته باشد.

در ۱۵ شهریورماه سالجاری خبری در خصوص تصویب سند راهبری سال اول خوشه کفش هیدج در شورای راهبری خوشه های صنعتی زنجان منتشر شد .

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان نیز در نخستین جلسه شورای راهبری خوشه فرش دستباف زنجان با اشاره به پتانسیل موجود در حوزه کفش و قدمت این هنر در شهرستان هیدج گفت: بیش از ۱۰۰۰ نفر در این شهرستان به صورت مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند.

ایرج احمدی، با اشاره به اهمیت برند در جامعه امروزی اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید کفش در هیدج بیش از ۴۰ سال قدمت دارد ولی متاسفانه برند واحدی برای آن وجود ندارد و در برخی موارد کفش های تولید شده در این شهرستان با برندهای سایر استان ها به فروش می رسد.

احمدی با تاکید بر اینکه محصولات تولیدی در این شهرستان عمدتا کفش های بچه گانه، تابستانی، زنانه و ورزشی است، گفت: در شهرستان هیدج ۱۴۰ واحد تولید کفش فعالیت دارند که تنها ۲ واحد آن به صورت صنعتی اداره می شوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان زنجان اظهار امیدواری کرد با توسعه خوشه های کفش در کشور و به ویژه استان زنجان شاهد حل مشکلات و رفع تنگناهای این صنعت بومی و اصیل در کشور باشیم.

همچنین در ادامه جلسه عامل توسعه خوشه کفش هیدج به اتفاق ناظر توسعه و مشاور خوشه ضمن ارائه گزارش عملکرد ۵ ماهه خود، برنامه های پیشنهادی خود را برای عمل در سال اول اعلام کردند که با تغییرات لازم به تصویب رسید. حمید ذوالقدر خواستار حمایت دست اندر کاران خوشه و مسئولان مربوطه مبنی بر حمایت و مشارکت خود از برنامه های خوشه کفش هیدج شد.

خرید نقدی و فروش مدت دار موجب کمبود نقدینگی شده است

ناصر کاظمی یک از تولیدکنندگان کفش در هیدج در گفتگو با خبرنگار مهر در همین زمینه با بیان اینکه بالا بودن هزینه های تولید کفش از مشکلات اصلی آنهاست، اظهار داشت: گران بودن و خرید نقدی مواد اولیه فشار سنگینی را بر دوش تولیدکنندگان تحمیل می کند.

وی با گله مندی از وضعیت بازار گفت: با وجود آنکه فروش در این صنعت مدت دار و گاهی اوقات یک ساله است، مجبوریم هزینه های تولید و حقوق کارگران را ماهانه و هفتگی پرداخت کنیم که این موضوع ما را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است.

وی تعداد زیاد تولید کننده ها در این بازار نامناسب را یکی دیگر از مشکلات صنعت کفش هیدج دانست و افزود: تولید کننده ها مجبور هستند برای جلب رضایت مشتریان و فروش تولیدات خود، قیمت ها را کاهش دهند.

این تولید کننده کفش با اعلام نارضایتی از ورود بی رویه و قاچاق کفش های چینی، گفت: بسیاری از تولید کنندگان برای فرار از هزینه های بیمه، مالیات و بهداشت به سمت کارگاه های خانگی و زیرزمین ها پناه برده اند تا از دسترس ماموران این ادارت دور باشند.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این کارگاه ها حداقل موجب اشتغال ۱۰ الی ۱۵ نفر شده اند، تصریح کرد: در حالی که فروش ما مدت دار بوده و بسیاری از اوقات در نقدکردن چک های مشتریان نیز به مشکل می خوریم، فشار آوردن به تولیدکننده ها برای پرداخت به موقع مالیات با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

حمایت بیمه ای تنها برای ۵ نفر

مجید شایسته تولید کننده دیگری که در کارگاه های ساخت شهرداری فعالیت می کند در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قیمت پایین کفش های چینی وضعیت بازار تولیدکننده های داخلی را آشفته کرده است.

این تولید کننده با اعلام اینکه مواد اولیه ای مانند گرانول طی ۶ ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: با این شرایط و با وجودی که به قیمت های خود نیز اضافه نکرده ایم، بازهم نمی توانیم تولیدات خود را به فروش برسانیم.

وی در ادامه هزینه های تولید را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: تامین اجتماعی فقط برای بیمه ۵ نفر برنامه حمایتی دارد و چون هزینه بیمه ها را از کارگران کسر می کنیم، کار کردن برای آنها نیز صرفه اقتصادی ندارد.

دولت با اعطای وام کم بهره و مدت دار حمایت کند

رییس شورای شهر هیدج نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه صنعت کفش هیدج سومین تولید کننده کفش در کشور به شمار می رود، گفت: هیدج به عنوان اولین تولید واردات بی رویه محصولات مشابه خارجی توان رقابت را از تولید کنندگان داخلی گرفته و کارگاههای ما را به سمت تعطیلی و نیمه تعطیل کشانده است کفش بچه در کشور بوده و با اشتغالزایی مستقیم بیش از ۱۰۰۰ نفر در قالب ۱۶۰ واحد تولیدی تقریبا ۲۰درصد از اشتغال نیروی کار این شهر را به خود اختصاص داده است.

محمد تقی عسگری با بیان اینکه این حجم از اشتغالزایی باید مورد توجه مسولان قرار گیرد، افزود: واردات بی رویه محصولات مشابه خارجی توان رقابت را از تولید کنندگان داخلی گرفته و کارگاه های ما را به سمت تعطیلی و نیمه تعطیل کشانده است.

عسگری با اعلام اینکه بسیاری از تولیدکننده ها برای جبران کمبود نقدینگی به راه های دیگر ی مانند "سود بازاری" متوسل می شوند، گفت: دولت می تواند با اعطای وام های کم بهره و بلند مدت در قالب وام های تبصره ای و یا تکلیفی از صنعت کفش هیدج حمایت کند.

اقتصاد مقاومتی در عمل باشد نه شعار

وی، حمایت از تولید داخلی را پایه و اساس اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: اگر دولت قصد دارد اقتصاد مقاومتی را عملی کند و در حد شعار نباشد، بهترین زمینه برای اجرای اقتصاد مقاومتی در هیدج، حمایت از تولیدکننده های کفش می باشد که مزیت نسبی نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی در این شهر دارد.

رییس شورای شهر هیدج مهم ترین برنامه شورای اسلامی و شهرداری هیدج در حمایت از این صنعت را اختصاص مکانی برای ساخت شهرک کفش هیدج بیان کرد و گفت: در حال ساخت شهرکی هستیم که ضمن ساماندهی تولیدکننده ها بویژه تولیدات زیرزمینی، در جلب اعتماد مشتریان نیز موثر واقع شود.

مدیر اداری یک شرکت تعاونی تولید کفش در هیدج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به قصد ساماندهی تولید کننده های هیدج، شرکت تعاونی با بیش از ۱۴۳ عضو تشکیل داده ایم.

وی با اعلام اینکه از مدیران تامین اجتماعی انتظار حمایت داریم، افزود: واحدهای تولیدی بعد از جابجایی نیز در موضوع بیمه به مشکل جریمه بر می خورند. چون تامین اجتماعی اعلام می کند که کد کارگاه برای آدرس و کدپستی درج شده در جواز صادر شده است. مشکلی که قبلا با نامه نگاری شهرداری و شرکت تعاونی تلاشگران هیدج قابل حل بود.

فروش نسیه، مالیات نقد

مدیر اداری شرکت تعاونی تلاشگران کفش هیدج، با بیان اینکه تولیدکنندگان در میان این همه مشکل توان مقاومت ندارند، گفت: از جمله مشکلات مهم تولیدکنندگان، فشار اداره دارایی برای پرداخت به موقع مالیات است در حالی که تمامی فروش آنها مدت دار و برخی اوقات یکساله می باشد.

وی با طرح این سوال که چگونه برای درآمدی که هنوز نقد نشده است مالیات محاسبه می شود، اعلام کرد: ما نمی گوییم که مالیات پرداخت نشود، اما پیشنهاد می کنیم با توجه به شرایط مالی تولیدکننده ها و به منظور حمایت از آنها توافقی حاصل شود تا بتوانند با شرایطی خاص اقدام به پرداخت مالیات خود کنند.

شواهد نشان می دهد در صورتی که دولت از این صنعت حمایت کند و تولید کننده ها نسبت به افزایش کیفیت و تنوع در محصولات خود و استفاده از علم نوین بازاریابی روی بیاورند، صنعت کفش هیدج می تواند ضمن فعالیت در بازارهای داخلی و خارجی، بخشی از بار سنگین ایجاد اشتغال در شهرستان ابهر را از دوش دولت بردارد.

 صنعت کفش هیدج برای تداوم حیات خود نیازمند حمایت و همراهی از سوی مسئولان در حوزه های مختلف اعتباری و ایجاد فضای کسب و کار است و با توجه به قرار گرفتن در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بی شک همراهی و همسویی مسئولان می تواند صنعت کشف هیدج را متحول و به عنوان یک الگوی مناسب در حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح کند.

کد N1642663

وبگردی