آفتاب

پرورش حیات وحش جریمه شکارچی متخلف بیجاری

پرورش حیات وحش جریمه شکارچی متخلف بیجاری

سنندج- ایرنا- شکارچی متخلف بیجاری که اقدام به شکار غیرقانونی یک سر خرگوش کرده بود از سوی دادگاه به پرورش حیات وحش در سایت تکثیر پرورش حیات وحش این شهرستان محکوم شده است.

به گزارش ایرنا این حکم با شکایت اداره کل حفاظت از محیط زیست کردستان از یک شکارچی مبنی بر شکار غیر مجاز یک سر خرگوش و محرز شدن آن، از سوی قاضی شعبه 108 دادگاه کیفری 2 سنندج صادر شده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شکارچی از سوی قاضی شعبه 108 دادگاه کیفری 2 سنندج به یک هفته کار درسایت تکثیر و پرورش جانوران وحشی بیجار محکوم شده است.
عبدالوحید ریاضی فر افزود: شکایت این اداره کل علیه این محکوم، مبنی برشکار غیرمجاز یک سر خرگوش و محرز شدن آن بوده است.
طبق اصلاحات سال 1392 در قانون مجازات اسلامی، قضات می‌توانند بنا به تشخیص به جای احکام زندان از مجازات‌های جایگزین و عام المنفعه استفاده کنند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با بیان اینکه مجازات های جایگزین که متخلف را با کار و اهمیت محیط زیست و حفاظت از سرمایه های ملی آشنا می سازد به عنوان یک رویه در پرونده های محیط زیستی مدنظر قرار گیرد.
ریاضی فر ضمن قدردانی از دیدگاه محیط زیستی قضات دادگستری استان افزود: مسئولیت نظارت بر حسن اجرای حکم صادره از سوی دادگاه به اداره کل حفاظت از محیط زیست محول شده است.
طبق فصل نهم مجازات های جایگزین حبس در ماده های 64 تا 95 قانون مجازات های اسلامی این نوع مجازات ها عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است.
این نوع مجازات ها در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجراء می شود.
سایت تکثیر حیات وحش بیجار در سال 1386 به مساحت 40 هکتار در دو مرحله اجرا شده و در فاصله 18 کیلومتری شمال این شهرستان در اراضی صلوات آباد قرار گرفته است.
تکثیر گونه‌های در معرض خطر انقراض، انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیستی، فرهنگ سازی و آموزش زیست محیطی و توسعه اکوسیستم از مهم‌ترین اهداف احداث این سایت به شمار می‌رود.
بیش از 45 پستاندار از جمله آهو، گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی در این سایت نگهداری می‌شود.
از دیگر گونه‌هایی که جمعیت آن در ایران که در معرض خطر انقراض قرار گرفته گوزن زرد ایرانی است که جهت حفظ و تکثیر، در سال 1386 از جزیره اشک ارومیه به این سایت انتقال یافته است.
برای تغذیه وحوش موجود در سایت علاوه بر گیاهان مرتعی موجود، از علوفه دستی و مکمل‌های غذایی به ویژه در فصل پاییز و زمستان استفاده می‌شود.
تمامی محدوده 40 هکتاری این سایت، فنس کشی شده و قابلیت نفوذ از خارج را ندارد، بنابراین گونه‌های موجود در این سایت از نظر حمله گوشتخواران و حتی دسترسی شکارچیان در امان بوده و توسط محیط بانان با دوربین‌های مدار بسته پایش می‌شود.
منطقه حفاظت شده بیجار، دارای پوشش گیاهی متنوع و بسیار غنی بوده و گونه‌های نادری از گیاهان مرتعی در این منطقه موجود است.
از مهم‌ترین گیاهان موجود در منطقه می‌توان به گونه‌هایی نظیر زرشک، بادام وحشی، گون، درمنه، بابونه، بومادران، کاکوتی و غیره اشاره کرد که بستری مناسب برای تحقیقات علمی به شمار می‌رود.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1642072

وبگردی