آفتاب

برنامه جامع سلامتی و شادابی پرستاران سال آینده اجرایی می شود

برنامه جامع سلامتی و شادابی پرستاران سال آینده اجرایی می شود

اهواز - ایرنا - رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: برنامه جامع سلامتی و شادابی پرستاران در حال تدوین است که در سال 1396 اجرایی می شود.

علی محمد آدابی دوشنبه در حاشیه هشتمین جشنواره فرهنگی، ورزشی پرستاران کشور در اهواز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای ارتقای سلامت پرستاران، این برنامه ، پرونده سلامتی پرستاران را در کنار فعالیت های تفریحی، استراحت به موقع، تنظیم نوبت ها ، برنامه های تفریحی و اردوهای ویژه را تدوین می کند تا تعادل بین کار، تفریح و استراحت آنها برقرار باشد.
وی افزود: با توجه به شرایط کاری سخت پرستاران، دستور تدوین این برنامه به معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان نظام پرستاری تکلیف شد که با نظر کارشناسان در خصوص سلامتی و شادابی تدوین شود.
آدابی در خصوص مشکلات پرستاران گفت: در طرح تحول نظام سلامت، نقش پرستاران به صورت برجسته در نظر گرفته نشده در حالی که تاثیر گذارترین قشر برای اجرای موفق برنامه های این طرح پرستاران هستند و فشار مضاعفی را متحمل شده و می شوند؛ همچنین اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از دیگر مشکلات آنها است.

** مرگ 10 پرستار به دلیل کار زیاد
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: فشار فزاینده شغلی به ویژه در پارسال منجر به مرگ 10 نفر از پرستاران به دلیل سندروم کاروشی یا فوت در اثر کار زیاد شد.
وی افزود: این تعداد پرستار در سنین 25 تا 45 ساله در سن مولد و باروری به صورت عمده در بخش و مشغول انجام وظیفه به صورت ناگهانی بر اثر سندروم کاروشی فوت کردند.
آدابی در خصوص سندروم کاروشی گفت: اگر افراد بیش از چهار روز کار بیش از 12 تا 14 ساعت داشته باشند تغییرات مضر فیزیولوژیک در بافت ها ایجاد و منجر به مرگ ناگهانی می شود و قریب به یقین از نظر کارشناسی بنده، این پرستاران به دلیل کار زیاد و تحمل استرس بیش از حد شغلی دچار این مشکل شدند.
وی اظهار کرد: در دیگر کشورها در صورت بروز یک مورد از این حوادث، سیستم پرستاری با تمام قوا تلاش می کند تا از تکرار آن جلوگیری کند اما در ایران به جز هشدارهای دلسوزانه ما، هیچ یک از مسئولان در این زمینه قدمی بر نداشته اند.
وی افزود: پرستاران باید مراقب سلامتی خود باشند و بیش از حد کار نکنند و بر اساس قانون، هیچ کس نمی تواند آنها را به کار اضافه وادار کند مگر خودشان بخواهند.

** کشور با کمبود 100 هزار نفر پرستار روبه رو است
آدابی در خصوص جمعیت پرستاران کشور گفت: در کشور ایران، تعداد پرستاران به نسبت نرم جهانی در حد نصف حداقل استاندارد است یعنی ضریب پرستار به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، 1.4 است در صورتی که حداقل استاندارد، سه نفر به ازای هر یک هزار نفر جمعیت و در کشورهایی مانند آمریکا 9 نفر است.
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: هم اکنون حدود 200 هزار پرستار در کشور مشغول خدمات رسانی هستند و حدود 100 هزار نفر کمبود وجود دارد که باید در کنار تربیت این نیروها و افزایش ظرفیت به میزان جذب آنها و وضعیت دانش آموختگان توجه شود.
وی گفت: کمتر از نصف پرستاران دانش آموخته، وارد بازار کار پرستاری می شوند و بیش از نیمی از آنها وارد سایر مشاغلی می شوند که بتوانند هزینه زندگی خود را تامین کنند.
آدابی افزود: با توجه به اینکه جاذبه شغلی خوبی در جامعه وجود ندارد برخی پرستاران با مجموعه ای از دانش کارشناسی و تخصصی به مشاغل بی ارتباط با رشته تحصیلی خود مشغول می شوند.
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور بابیان اینکه جوامع پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که سلامت
جامعه در گرو حضور بارز پرستار در جامعه است اضافه کرد: با مصوبات مجلس شورای اسلامی، موقعیت پرستاران با توسعه خانه های پرستاری، خانه های نگهداری از سالمندان و پرستاری در منزل تقویت می شود تا پرستاران خود را بیشتر در جامعه نشان دهند و از دانش آنها استفاده شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان نظام پرستاری کشور نیز اظهار کرد: این جشنواره با حضور 520 شرکت کننده به صورت تیمی و انفرادی از 42 هیات مدیره نظام پرستاری کشور در حال برگزاری است.
سید عباس کشفی افزود: رشته های والیبال بانوان و فوتسال مردان به صورت تیمی و شنا، شطرنج، تنیس روی میز، دارت، تیر و کمان و دو و میدانی به صورت انفرادی برای این مسابقه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: هشتمین جشنواره فرهنگی، ورزشی پرستاران کشور از یکم تا پنجم اسفند در اهواز در حال برگزاری است.
کشفی گفت: در هشت رشته ، نفرات اول تا سوم در هر رشته برگزیده می شوند.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1641795

وبگردی