آفتاب

مخالف لایحه بودجه: بدهکار کردن کشور برای سال های آتی دارای چه منطقی است؟

مخالف لایحه بودجه: بدهکار کردن کشور برای سال های آتی دارای چه منطقی است؟

نماینده اصولگرای مجلس گفت: در بخش کشاورزی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، محیط زیست و آب در لایحه بودجه سال آینده برخی احکام لحاظ نشده که این به ویژه برای سال اول برنامه ششم مناسب نیست.29219

به گزارش خبرآنلاین، محمد حسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در مخالفت با لایحه بودجه سال 96 با بیان اینکه منبعی که توسط مجلس در سنوات گذشته برای آموزش و پرورش پیش بینی شده بود از محل یک درصد هزینه شرکت های دولتی به دو هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: این رفتار با آموزش درست نیست. آموزش و پرروش مشکلات عدیده ای دارد، پاداش پایان خدمت بازنشستگانش را نداده است، شرایط اسفناکی بر سرانه آموزش و پرورش حاکم است، عدالت آموزشی مخدوش است. در این شرایط آیا کاهش اعتبارات آموزش و پرروش منطق دارد؟ آیا قابل اصلاح است؟ همین موضوع دلیل محکمی است برای اینکه کلیات رد شود و کمیسیون حتما این موضع را ابقا کند.

او ادامه داد: در ظاهر سهم صندوق از 20 درصد دولت به 30 درصد افزایش پیدا کرده که ظاهرش منطبق با سیاست های کلی است. اما  برخلاف سیاست ها کلی ابلاغی برنامه برداشت هایی از آن برای مصارف مختلف دولتی و حاکمیتی در نظر گرفته شده است که جای بررسی دارد.

فرهنگی گفت: بدهکار کردن کشور برای سال های آتی دارای چه منطقی است؟ اینکه اوراق مشارکت برای طرح های عمرانی در نظر گرفته شود که دارای توجیه منطقی باشند، دارای منطق درستی است اما بدون پیش بینی برنامه  تامین مالی از سود و ایجاد بدهکاری بدون تعیین تکلیف بدهکاری های سال گذشته  درست نیست. در گزارش بودجه ۹۶ شاهد ایجاد بدهکاری بدون تعیین تکلیف، اختصاص ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای تأمین منابع و افزایش منابع استانی هستیم که امر معقولی نیست.

او ادامه داد: افزایش مالیاتی استان ها منطقی نیست. ۱۷ استان با رشد درآمد مالیاتی بیش از میانگین کشوری مواجه شدند مگر چه رشدی در اقتصاد به وجود آمده که توجیه کننده این افزایش باشد. باید توجه کنیم که اصناف به خاطر فشارهای مالیاتی کسب و کارشان را تعطیل کرده‌اند. در این شرایط رشد مالیاتی ۱۷ استان کشور بیش از ۱۰ درصد رشد میانگین کشور است.

فرهنگی با بیان اینکه در برخی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ احکام برنامه ششم دیده نشده، اضافه کرد: مشخصاً در بخش کشاورزی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، محیط زیست و آب برخی احکام لحاظ نشده که این به ویژه برای سال اول برنامه ششم مناسب نیست.

29219

 

 

کد N1641657

وبگردی