آفتاب

حمله شدید «عادل الجبیر» به ایران در مونیخ

حمله شدید «عادل الجبیر» به ایران در مونیخ

وزیر خارجه رژیم آل سعود در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن انتقاد شدید و طرح اتهاماتی علیه کشورمان گفت: : «مهار ایران با ابزارهای قرن ۲۱ ممکن است، باید دسترسی آنها را به سامانه بانکی و تجارت قطع کنیم.»

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان دیگر سخنران سومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ بود. وی با اشاره به بحران‌های خاورمیانه گفت که با این حال خوشبین است و معتقد است که این بحران ها حل می شوند.

الجبیر گفت که باور دارد که بحران در یمن در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد و مناقشه بین اعراب و اسرائیل در سال ۲۰۱۷ پیشرفت خواهد داشت و اعلام آمادگی کرد که کشورش برای حل مسائل منطقه با دیگر کشورها همکاری کند.

وی از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عنوان فردی عمل گرا یاد کرد و گفت که به آینده وی خوشبین است. الجبیر گفت: «به دوستان اروپایی خود یادآوری می‌کنم که همچون انتخاب ترامپ، با انتخاب رونالد ریگان هم آنها جدا نگرانی شدند. ترامپ تاجر و حلال مشکلات است.» وزیر خارجه عربستان همچنین گفت که ترامپ به مقابله با داعش معتقد است و این چیزی است که عربستان هم به آن اعتقاد دارد.

عادل الجبیر ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور سایر کشورها متهم کرد. وی افزود: «ایران همچنان بزرگترین حامی دولتی تروریسم است. ایران به دنبال صادر کرن انقلاب است و مفهوم تابعیت را قبول ندارد. آنها با دخالت در لبنان، سوریه و … نشان دادند که به اصل عدم دخالت در امور سایر کشورها باور ندارند. آنها با حمله به سفارتخانه‌ها نشان دادند که به قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهند.»

وی افزود: «به فرهنگ و مردم ایران احترام می‌گذاریم، ۳۵ سال است دست دوستی به ایران دراز کرده‌ایم اما با تخریب و مرگ مواجه شده‌ایم.ایران چیزی می‌گوید و جور دیگر عمل می‌کند، وقتی برای حوثی‌ها سلاح می‌فرستد، شبه‌نظامی شیعه به سوریه می‌فرستد و از تروریسم در بحرین و عربستان حمایت می‌کند، اینها اقداماتی است که صورت می‌گیرند.»

وزیر خارجه عربستان در ادامه سخنان ضد ایرانی خود گفت: «ایران در یمن، بخشی از مشکل است نه راه حل. ۲۰۰۰ سال است که ایران کوچکترین نقشی در ساخت یمن نداشته، آنجا چه می‌کند؟»

الجبیر همچنین گفت که هر انقلابی به پایان می‌رسد و این موضوع درباره ایران هم صدق می‌کند و افزود: «مهار ایران با ابزارهای قرن ۲۱ ممکن است، باید دسترسی آنها را به سامانه بانکی و تجارت قطع کنیم.»/ فارس
کد N1641644

وبگردی