آفتاب

کم‌کاری در استخراج علوم انسانی از آموزهای اسلام

کم‌کاری در استخراج علوم انسانی از آموزهای اسلام

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیّه و آموزش و پرورش گفت: در استخراج علوم انسانی از آموزهای اسلام، کم کاری شده است.

به گزارش ایلنا از دبیرخانه ستاد همکاری ها، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، در اولین نشست آموزشی – ترویجی رابطین کمیته های استانی که در خانه فرهنگیان در قم برگزارشد، اظهارکرد: علم در اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است، علمی است که انسان را به حقیقت و خدای متعال رهنمود کند؛ اگرعلمی منشاء خیر نبود وبه سمت خدا رهنمود نکرد، آن علم مورد نظر اسلام و اهل بیت(علیّه السلام) نیست.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیّه و آموزش و پرورش تصریح کرد: در روایت دیگر از معصومین(علیّه السلام) آمده « مراد از علم تقوا است اگر علم دستاورد آن تقوا بود، آن علم حقیقی است».

وی با بیان اینکه اگر اندوخته ها به تقوای فرهنگی ختم شد آن علم  الهی است، اظهارکرد: از دیگر دستاوردهای علم، دوری از هوای نفس است. عالم کسی است که از لغزش ها دوری کند و در کنار آن به نصایح عالمان گوش کند، نصایح را بپذیرد و زمانی که می تواند انتقام بگیرد، انتقام نگیرد.

ملکی با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش در ارائه چنین علمی در عرصه تعلیم و تربیت بسیار سنگین است افزود: اگر هر یک از این دستاوردها را بخواهیم تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم ضرورت دارد از آموزش و پرورش شروع کنیم.

دبیرستاد همکاری حوزه های علمیّه و آموزش و پرورش بیان کرد: اگرسخن از حقوق اجتماعی و حقوق های دیگر می کنیم بهترین جایگاه برای تبیین آن، آموزش و پرورش است زیرا در آموزش و پرورش جوانان و نوجوانان برای تحصیل حضور پیدا می کنند و همین امر می طلبد توجه بیشتری به این مقوله شود.

وی عنوان کرد: رهبرانقلاب تأکید دارند «چشم امید جامعه، آموزش و پروش است» این تأکید ایشان نشان از اهمیّت جایگاه آموزش و پرورش برای ارائه حیات طیبه در تعلم و تربیت اسلامی است.

مشاور وزیرآموزش و پرورش ابرازکرد: تحقیق در مبانی فکری و علوم انسانی، پی ریزی نظام آموزشی بر اساس مبانی اسلامی و ترویج اخلاق ایمانی از عوامل  تحقق سند تحول بنیادین است.

ملکی بابیان اینکه دراستخراج علوم انسانی از آموزه های اسلام، کم کاری شده؛ گفت: غالب متون آموزشی علوم اسلامی ترجمه اندیشه غربی است، لازم است در این عرصه فعالیت جدی تری صورت گیرد تا جوانان از مباحث غنی اسلام، دین و سخنان اهل بیت(علیّه السلام) نهایت استفاده را ببرند.

وی گفت: قانون اساسی آموزش و پرورش سند تحول است و موظفیم بر اساس سند تحول برنامه ریزی، فعالیت ها را تعریف و طبق نقشه راهی که مبتنی بر سند تحول و حرکت کنیم.

دبیرستاد همکاری ها با بیان اینکه تربیت، ساحت های مختلفی دارد و یکی از آنها تربیت اخلاقی دینی است، ابرازکرد: در صورتی در این عرصه اثر گذار خواهیم بود که نقش ساحت تربیت اخلاقی دینی را در ساحت ها دیگر شکوفاترکنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش حوزه های علمیّه برای تحقق آموزش و تربیت برآمده از اخلاق وسنت که لازم است از دین استخراج کرد، بسیار پررنگ است، خواستار همکاری دو نهاد برای استخراج مبانی دینی و اخلاقی شد.

کد N1641537

وبگردی