آفتاب

کشف آثار تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد در چابهار

کشف آثار تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد در چابهار

سرپرست گمانه زنی برای لایه‌نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب کوه شهرستان چابهار از کشف آثار فرهنگی متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد در سطح و در گمانه زنی خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرتضی حصاری با اشاره به ثبت ملی محوطه دمب کوه در سال 1381 گفت: در بررسی سطحی اولیه مشخص شد، محدوده واقعی محوطه بسیار گسترده تر از آن چیزی است که در گذشته ثبت شده است.

او با اشاره به اینکه گمانه زنی برای لایه نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب کوه شهرستان چابهار، طرح مشترکی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان است، افزود: در این بررسی ها به تعدادی قبر سنگی برخورد کرده و حدود 160 هکتار از محوطه را توپوگرافی کردیم.

به گفته حصاری، این نمونه قبور و یافته های فرهنگی با نمونه هایی که در گذشته تصور می شد فقط در حوزه های جنوبی خلیج فارس مانند امارات، قطر و عمان وجود دارند، قابل مقایسه بوده و حتی تعداد و تنوع آثار بیشتر از حوزه های جنوبی خلیج فارس است.

او افزود: این آثار از نظر دوره زمانی با نمونه قبور حفیت(hafit) و ام النار قابل مقایسه هستند.

مرتضی حصاری با اشاره به این که قبور، سنگی، دورچین و با ورودی هستند گفت: گونه شناسی قبور در پروژه های بعدی انجام خواهد شد.

این باستان شناس با بیان این که برخی از یافته های فرهنگی با نمونه های فرهنگ ایندوس – سندی قابل مقایسه است، گفت: برخی از اشیا مانند ظروف شکسته سنگ صابونی و پیکرک های گلی حیوانی به عنوان شاخص ویژه دوره زمانی هزاره دوم و سوم قبل از میلاد در این کاوش به دست آمده است.

او با اشاره به ادامه کاوش ها، از انجام بررسی پیمایشی برای شناخت الگوی پراکنش استقرارگاه ها در منطقه ساحلی و پس کرانه در این منطقه و همچنین مردم شناسی در 4 روستای منطقه خبر داد.

گفتنی است؛ گمانه زنی برای لایه نگاری و پیشنهاد حریم در محوطه دمب کوه شهرستان چابهار با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

کد N1641460

وبگردی