آفتاب

انتقاد نماینده مخالف لایحه بودجه از نحوه مقابله با فرارمالیاتی و تاخیر در پرداخت بدهی‌های وزارت نفت

انتقاد نماینده مخالف لایحه بودجه از نحوه مقابله با فرارمالیاتی و تاخیر در پرداخت بدهی‌های وزارت نفت

نماینده مردم شاهین‌شهر از کمبود اختیارات نمایندگان در تعیین بودجه سالانه کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 96 سخن گفت. او با تاکید بر اینکه تجزیه و تحلیل بودجه،‌ به معنای نادیده گرفتن زحمات دولت و کمیسیون نیست، با طرح این سوال که نقش ما در بودجه کجاست؟ اظهار کرد: اگر بودجه‌های دستگاه های عمومی، شهرداری ها و بنیادها محاسبه نکنیم، کل بودجه ای که درباره آن بحث می کنیم بالغ بر هزار و صدهزار میلیارد تومان است. از این عدد 750هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت هاست که ما اصلا ورود پیدا نمی کنیم. از 370هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت نیز تنها در 62هزار میلیارد تومان ما تصمیم گیری می کنیم چون 300 هزار میلیارد تومان بودجه جاری است. تازه در پیوست ها هم ورود پیدا نمی کنیم و ورود مجلس به بحث احکام محدود است.

وی ادامه داد: در بودجه 95، سهم نفت 25درصد بوده اما در بودجه 96 به نزدیک 35درصد رسیده که مغایر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: اینجا رشد اقتصادی 9درصد آمده در حالی که به نظر می رسد رشد اقتصادی ما نیمی از این عدد باشد بنابراین شاهد استمرار رکود خواهیم بود.

نماینده مردم شاهین شهر ادامه داد: اراده ای برای گرفتن مالیات از کسانی که فرار مالیاتی دارند، مشهود نیست و فشار روی کسانی می آید که الان هم مالیات خود را پرداخت می کنند، در واقع کسانی که به اسم تولید، وارد کننده هستند از مالیات فرار می کنند.
وی با بیان اینکه برخی موارد برنامه ششم در بودجه 96 دیده نشده است، اظهار کرد: علیرغم حکم قانونی برنامه ششم که 30درصد اعتبارات استانی باشد اما در بودجه 96 تنها از 4درصد سال 95 به 5.6درصد افزایش پیدا کرده و اگر حتی 2درصد نفت و اعتبارات متوازن سازی سال 80 را اضافه کنیم باز هم به 10درصد نمی رسد.

حاجی دلیگانی گفت: موضوع نگران کننده در بودجه 96، بنای استقراض است. روند تامین مالی برای اداره کشور بسیار خطرناک شده است. حدود 45هزار میلیارد تومان قرار است قرض کنیم و 5 میلیارد دلار باید استقراض خارجی داشته باشیم و 3میلیارد دلار بابت بازپرداخت های اصل و سود وزارت نفت در گذشته باید بپردازیم و 5هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت قروض قبلی باید بپردازیم که مجموعا حدود 80 هزار میلیارد تومان می شود، در گزارش بودجه 96 سیاست در توسعه بازار بدهی است.

وی تاکید کرد:‌ این رویه و عادت شدن تامین بودجه از اوراق قرضه، میزان بدهی دولت در تحویل گرفتن و هنگام تحویل دادن دولت افزایش می دهد.یعنی به تعویق انداختن بدهی های دولت و ایجاد تعهد و بدهکار کردن دولت های آینده.

حاجی دلیگانی افزود:‌ نوع بودجه تنظیمی باعث می شود 70هزار میلیارد تومان ما کسر بودجه خواهیم داشت چون هزینه ها به شدت افزایش پیدا کرده است. بودجه نسبت به سال گذشته میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی را 18 تا 20درصد افزایش می دهد که موجب افزایش پایه پولی کشور، حجم نقدینگی و تورم خواهد شد.

وی رعایت نشدن اصل سالانه بودجه که در برخی تبصره ها تعهداتی برای سال های بعدی ایجاد کرده را از دیگر اشکالات بودجه دانست و گفت:‌ به تاخیر انداختن بدهی وزارت نفت به بانک ها تا دو سال آینده از این جمله است.
29213

کد N1641419

وبگردی