آفتاب

مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۶: یک بخش بی‌بی‌سی فارسی بیشتر از صداوسیما بودجه دارد/نگاه سطحی به معلمان

مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۶: یک بخش بی‌بی‌سی فارسی بیشتر از صداوسیما بودجه دارد/نگاه سطحی به معلمان

نماینده مردم ممسنی و رستم گفت: ما در کجای دنیا آموزش و پرورشی توسعه یافته را دیده‌اید که پشتش برنامه‌ریزی قوی نبوده است؟ آنچه که دراین قانون برای آموزش و پرورش دیده شده است تکرار همان تراژدی است که برای فرهنگیان داریم.

به گزارش خبرآنلاین مسعود گودرزی، نماینده ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی درمخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96 با بیان اینکه بر اساس مبحث کلی در نظام بودجه ریزی، بودجه هر بخشی باید با آن فعالیت متناسب باشد، گفت: اما ما می بینیم که در بودجه ای که در حال حاضر تقدیم مجلس شده است برای تامین و تحقق این مساله اندیشیده نشده است و با توجه به این بودجه در نهایت همه فشارها به مردم خواهد آمد.

گودرزی ادامه داد: ما سال های سال است که وابستگی به بودجه نفت را آسیب جدی برای کشور می دانیم و در محافل علمی و اجرایی همواره بحث داشته ایم که از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و گرایش به مسیرهای غیرنفتی داشته باشیم که مالیات یکی از آن ها است. اما می بینیم که با توجه به این بودجه نگاه به مالیات باعث فشار بیشتر به مردم می شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم گفت: یک عده ای فکر می کنند که ما برای تبلیغات تریبونی و رسانه ای این موضوعات را مطرح می کنیم، اما در این بودجه نگاه به معلمان نگاهی سطحی است. شما در کجای دنیا آموزش و پرورشی توسعه یافته را دیده اید که پشتش برنامه ریزی قوی نبوده است؟ آنچه که د راین قانون برای آموزش و پرورش تکرار همان تراژدی است که برای فرهنگیان داریم. درحال حاضر آموزش و پرورش ما  5 هزار میلیارد تومان نیازد دارد تا بدهی هایش به فرهنگیان را بدهد و 20 هزار میلیارد تومان هم برای نوسازی مدارس نیاز دارد. آیا با این بودجه می شود این کارها را کرد؟ همیشه هم گفته اند که به خاطر کثرت نمی توانیم این کار ها را برای آموزش و پرورش کنیم.

او ادامه داد: سند تحول را باید چه کسی متحول کند و استانداردهای واقعی را پیاده کند؟ مگر همین معلمان نیستند؟ اما این معلمان با چه منزلت و کرامتی باید این کار را انجام دهند؟ بنابراین باید تضمین های لازم داده شود که اجرایی شود. معلمی که امروز با آن هزینه و حقوقش دغدغه های اولیه اش پاسخگو نیست چگونه می تواند به جنبه های منزلتی  شغلش برسد  تا بتواند دانشش را به آینده سازان کشور تزریق کند؟ معلمان شریف ترین و دلسوزترین قشر کشور هستند و باید مطالبات این عزیزان را ببینیم  اما این موضوع در بودجه  دیده نشده است. بطوریکه پاداش پایان خدمت فرهنگیان قطره چکانی پرداخت می شود که صرف هزینه های جاری برای آن ها هم نمی شود. در حال حاضر دولت 5هزا رو 500 هزار میلیارد تومان در پاداش پایان خدمت فرهنگیان بدهکار است.

گودرزی گفت: آن بازنشسته ای که امروز هزینه های زیادی چطور می تواند با این حقوق اندکش بسازد؟ من نمی گویم مقدورات کشور را نبیینم اما ما باید از شعار خارج شویم. یک بازنشسته ای که  امروز عروس و داماد و نوه دارد و عمری با عزت زندگی کرده است با این حقوق چطورمی تواند زندگیش را اداره کند؟

او ادامه داد: در خصوص کم توجهی به بخش کشاورزی مخصوصا در مهار منابع آب است. آیا هزینه ها متناسب با ظرفیت ها  و مکان هایی که هدررفت آب داریم دیده شده است؟ راجع به صداوسیما هم باید بگویم که امروز یک بخش بی بی سی فارسی بیشتر از صداوسیما بودجه دارد.  با همه انتقاداتی که به صدا و سیما داریم باید بودجه بیشتری به این سازمان در نظر گرفته می شد.

29219

 

کد N1641394

وبگردی