آفتاب
استقلال خوزستان‏، رو در رو با تیم سیزدهم عربستان

روز سرنوشت: نبرد جذاب آبی‌های تهرانی با شوالیه‌های سرخ/ نگاهی به وضعیت رقیب مایه دار!

روز سرنوشت: نبرد جذاب آبی‌های تهرانی با شوالیه‌های سرخ/ نگاهی به وضعیت رقیب مایه دار!

فصل جدید لیگ فوتبال قهرمانان آسیا از امروز آغاز می‌شود و از چهار تیم ایرانی حاضر در این عرصه، دو تا که همانا آبی‌های تهرانی و خوزستانی هستند، دوشنبه پای در میدان می‌گذارند و نوبت پرسپولیس و ذوب آهن هم از سه‌شنبه می‌رسد.

فترت تلخ 24 ساله
فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی از امروز آغاز می‌شود که با وجود پیشینه دو بار قهرمانی استقلال تهران (1970 و 1990) و یک مرتبه قهرمانی پاس تهران (1992) در این رقابت‌ها، از آخرین مرتبه قهرمانی ایران 24 سال می‌گذرد و این مدت اصلاً اندک نیست و این فترت تلخ نشان از ایرادات تشکیلاتی و تدارکاتی در کار فوتبال ایران دارد. واپسین باری که به فینال این پیکارها رسیدیم و به نایب قهرمانی اکتفا کردیم، در دوره 2010 این مسابقات و تیم انجام دهنده آن مهم، ذوب آهنی بود که امسال هم یکی از 4 نماینده ایران در این پیکارها است. با وجود درو شدن اکثر عناوین نخست این مسابقات توسط شرق آسیایی‌ها ظرف 25 سال اخیر، رکورددار این پیکارها الهلال عربستان با 3 عنوان اولی، سه عنوان دومی و یک مقام سومی است و از قضا همین تیم همگروه پرسپولیس و حریف فردا شب این تیم پرطرفدار تهرانی در شروع فصل 2017 جام باشگاه‌های آسیا است.
کمبود تجربه آسیایی آبی‌های خوزستانی
در روزگاری که انتقال مسابقات تیم‌های ایرانی با عربستانی به حکم «AFC» به زمین‌های ثالث مشکلی بر مشکلات پرشمار موجود باشگاه‌های ایرانی (شامل ده‌ها پرونده همچنان مفتوح در فیفا) افزوده است، استقلال خوزستان نخستین تیمی است که باید طعم این زحمت اضافی را در فصل جدید بچشد زیرا دیدار خانگی امروزش مقابل الفتح عربستان به جای اهواز به مسقط، مرکز کشور عمان انتقال یافته و به همین سبب نیز مردان سیروس پورموسوی از پیش از ظهر جمعه در این شهر مستقر بوده و مشغول تمرین در مسقط هستند. آبی‌های خوزستان در آخرین بازی‌شان در لیگ برتر ایران برتری 0-2 اولیه خود مقابل پیکان را در نهایت با شکست 3-4 معاوضه کردند اما در نیم فصل دوم لیگ برتر پیشرفت محسوسی داشته و تا رده هشتم جدول بالا آمده‌اند. در عین حال کمبود تجربه بین‌المللی پورموسوی و یارانش ممکن است بلای جان آنها شود و این امر در دیدار نخست‌شان در گروه دوم لیگ قهرمانان آسیا که مقابل الفتح عربستان است، به معرض آزمونی سخت گذاشته خواهد شد.
رفته‌ها و آمده‌ها
استقلال خوزستان پس از قهرمانی شگفت‌انگیزش در فصل گذشته لیگ برتر ایران، اکثر نفرات اصلی خود را حفظ کرد اما در نیم فصل عزت‌الله پورقاز را که از ملوان آمده بود و رحیم زهیوی را که مشتریانی در لیگ قطر داشت، از دست داد و با وجود این امیدوار است که در نخستین مرتبه شرکتش در مهم‌ترین جام باشگاهی قاره کهن و در شرایطی که از کمبود پیشینه و تجربه در این زمینه آشکارا رنج می‌برد، حضوری افتخارآفرین داشته باشد و از آنجا که «الفتح» امسال وضع بسیار بدی در لیگ عربستان داشته و به رده سیزدهم جدول نزول کرده، آرزوهای حسن بیت سعید و یارانش در این زمینه بال و پر بیشتری گرفته است. ناگفته نگذاریم که پیوستن الویز نانگ، آرش افشین و وحید شیخ ویسی به استقلال خوزستان در نیم فصل لیگ برتر، سلاح‌های اضافی پورموسوی برای کسب نتایج مناسب در دیدارهای آسیایی امسال از جمله مسابقه امروز برابر الفتح است.
خط و ربط ایرانی در الاهلی
استقلال تهران هم کارش را در گروه اول آسیا مانند همنام خوزستانی‌اش از امشب آغاز می‌کند ولی نه برابر یک عربستانی بلکه مقابل الاهلی امارات و آن هم در دوبی. پیشینه الاهلی و ارتباط طولانی مدتش با ایرانی‌ها را می‌توانید از سابقه سال‌ها حضور جادوگرانه علی کریمی در این باشگاه جست‌وجو کنید و حتی فرهاد مجیدی هم یک فصل را در این تیم گذراند اما قدرت و موفقیت این تیم در بالاترین سطح آسیا محتاج گذشته‌نگری ژرف نیست و همین دو فصل پیش بود که الاهلی نایب قهرمان باشگاه‌های آسیا شد و فقط در مصاف با گوانگجوی چین در فینال کم آورد. در باشگاه‌های عربستانی که مربیان را فقط با یکی دو شکست و حتی گاهی بعد از حداکثر یک ماه برکنار می‌کنند، دوام آوردن کاسمین  اولاریو، مربی نام‌آشنا و 47 ساله رومانیایی در این تیم به مدت بیش از 4 سال چیزی مانند یک معجزه نشان می‌دهد و این مربی حتی وقتی به طور اضطراری و موقتی سرمربی تیم ملی  عربستان در جام ملت‌های آسیا 2015 شد، به الاهلی پشت نکرد و در اتمام آن رقابت‌ها به دوبی برگشت.
خارجی‌های سرنوشت‌ساز
امروز تحت هدایت وی، 5 بازیکن خارجی حرف اول را در الاهلی می‌زنند و سرآمد آنان مثلث خط تهاجمی این تیم هستند که بهای مجموع جذب آنها به حدود 14 میلیون یورو می‌رسد. یکی از آنها «لیما»ی برزیلی است که الاهلی 8 میلیون یورو صرف استخدام وی کرده و دیگری آساموا جیان معروف و غنایی که با وجود بالا رفتن سنش، 5/4 میلیون یورو برای این باشگاه آب خورده و به آنها بیفزایید ماکیته دیوپ سنگالی را که بهای جذبش به الاهلی
3/1 میلیون یورو اعلام شده است. از قدرت تهاجمی الاهلی همین بس که در حضور این خارجی‌های کارگشا، بهترین گلزن امسال الاهلی یک مهاجم ملی‌پوش اماراتی به نام احمد خلیل است که 15 بار دروازه حریفان را فرو ریخته است. آمار گلزنی آساموا جیان که در نیم فصل به الاهلی پیوست، از 4 بار گلزنی در 8 بازی فراتر نمی‌رود اما او تجربه زیادی در سطح بین‌المللی دارد و سیدمهدی رحمتی و یارانش باید طی نبرد جذاب امشب بشدت مراقب او باشند.
آمادگی چشمگیر جوانان استقلال
بازی در ورزشگاه شیخ راشد دوبی که بیشتر از 10 هزار نفر را در خود جای نمی‌دهد و برابر تیمی که شوالیه‌های سرخ (با اشاره به رنگ پیراهن‌شان) نامیده شده، برای آبی‌های تهران با اوصافی که برشمردیم، آسان نخواهد بود و حتی در سفر علیرضا منصوریان به امارات به سبب مشکلات مالیاتی وی تأخیر افتاد و او 24 ساعت بعد از شاگردانش به دوبی رسید اما آمادگی چشمگیر این روزهای استقلال و کسب 5 برد متوالی در لیگ برتر و یک پیروزی حساس در پلی‌آف لیگ قهرمانان مقابل السد قطر، روحیه آبی‌ها را برای دیدار امشب نیز بالا برده است. ناکامی در جذب آندو تیموریان و سرور جباروف تجربه‌ای را که «علی منصور» مایل بود به مناسبت حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان به پیکر تیمش تزریق کند، از آبی‌ها دریغ کرده است اما در جمع فعلی آنان، عوامل پرتجربه‌ای چون خسرو حیدری، امید ابراهیمی و البته سیدمهدی رحمتی حضور دارند تا در دیدارهای سختی مانند مسابقه امشب یاور جوان‌ترهای تیم باشند و آنها را از ناملایمات و «زرنگ بازی»‌های حرفه‌ای رقیب اماراتی عبور بدهند. جوانان بالنده استقلال نیز انصافاً در یک ماه اخیر تست‌های خوبی را پشت سر گذاشته و اسباب سرافرازی شده‌اند.
ایران
کد N1641304

وبگردی