آفتاب

دو مأمور پلیس خودسر چرا محاکمه شدند؟/ آنها از چه کسی دستور می گرفتند؟

 دو مأمور پلیس خودسر چرا محاکمه شدند؟/ آنها از چه کسی دستور می گرفتند؟

در پی انتشار گزارش محاکمه دو مأمور پلیس که نگهبان یک پاساژ تجاری را ربوده بودند، سعید منتظرالمهدی - معاون اجتماعی نیروی انتظامی - طی یادداشتی در این زمینه به برخورد انتظامی و قضایی با مأموران متخلف اشاره کرد.

در این یادداشت آمده است: نیروی انتظامی  متولی انجام مأموریت‌های پر‌اهمیتی است که انجام دادن هر یک از آنها با بهره‌گیری از کارکنان مؤمن، متعهد، توانمند، قانونگرا و پرانگیزش میسور خواهد بود. بویژه آنجا که سخن از ایجاد و بسط و گسترش «امنیت عمومی» و تلاش بی‌وقفه برای از میان راندن هر نوع کژکارکردی و ناهنجاری اجتماعی است، اهمیت بهره‌گیری از نیروهای سالم و صالح و انقلابی و حرفه‌ای دوچندان می‌گردد. به همین سبب، ناجا افزون بر ملحوظ داشتن ویژگی‌های مذکور در گزینش و تربیت و انتصاب و ارتقای یکایک کارکنان خویش، از همه ساز و کارهای «نظارتی» و «مراقبتی» نیز بهره می‌جوید تا مانع از ظهور و بروز و وقوع هر نوع کژرفتاری از سوی کارکنان خود گردد و یا در صورت وقوع از همان آغاز با «مداخله زودهنگام» مانع استمرار آن گردد.

لیکن با وجود تمهیدات پیش‌گفته هر از چندگاهی ممکن است در جامعه بزرگ نیروی انتظامی تعداد انگشت‌شمار و قلیلی از کارکنان گام در راه رفتار غیر‌قانونمند نهند و مرتکب کنشی گردند که مستوجب برخورد انتظامی و قضایی با آن است. به همین سبب متأسفانه چندی پیش دو تن از کارکنان پلیس به تشخیص خود و بدون رعایت ضوابط و تشریفات قانونی برای مقابله با رفتار غیر‌اخلاقی دو تن از کارگران یک مجتمع تجاری و البته بنا به درخواست مدیران آن مجتمع، مرتکب یک «رفتار خودسرانه» شده و مبادرت به برخورد با آن دو کارگر نموده‌اند (هرچند آن کارگران به جهت اعمال غیر‌اخلاقی خود مستوجب برخورد بوده‌اند) پلیس پایتخت بلافاصله پس از آگاهی از موضوع و بررسی صحت و سقم آن، مبادرت به تشکیل پرونده برای دو مأمور خاطی نموده و پس از تکمیل پرونده آنان را به مراجع ذیصلاح قضایی سپرد.

یادآور می‌شود که مدیران و فرماندهان ناجا همواره تأکید کرده‌اند که برای تحقق اهداف مشروع و قانونی لاجرم و الزاماً باید از «روش‌ها» و «ابزارهای» مشروع و قانونی بهره جست. چرا اینکه روش‌ها و ابزارهای غیر‌قانونی و آلوده ممکن است مشروعیت و تقدس اهداف را فروبکاهند و خود زمینه‌ساز کژکارکردی‌ها و مفسده‌های دیگری شوند. به همین سبب ناجا هیچ نوع کژرفتاری و رفتار غیر‌قانونی کارکنان را بر‌نمی‌تابد، حتی اگر انگیزه آن نامشروع نبوده باشد، ضمناً کارگران متخلف نیز مورد قضاوت دستگاه قرار گرفتند. پلیس هیچ‌گونه کژرفتاری کارکنان را بر‌نمی‌تابد.

ایران
کد N1641282

وبگردی