آفتاب

نامزدهای جدید انتخابات دوازدهم با چراغ روشن و خاموش

نامزدهای جدید انتخابات دوازدهم با چراغ روشن و خاموش

ایرنا نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم هنوز نامزدهای رقابت سیاسی پیش رو را نشناخته و چهره‌های اصلی آن هنوز به میدان نیامده‌اند. در این میان، برخی چهره‌ها طی روزهای اخیر به صورت رسمی و غیررسمی از نامزدی خود سخن به میان آورده‌اند.

دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، مهمترین رخداد سیاسی کشور در اردیبهشت سال آینده است که فضای سیاسی را پویا و پرتحرک خواهد ساخت و از ماه ها پیش نیز انگیزه بسیاری از موضع گیری ها و فعالیت چهره ها و گروه ها را فراهم ساخته است.

تکاپوی تشکل ها، جبهه ها، احزاب و شخصیت های سیاسی برای تعیین و پیاده سازی برنامه ها و راهبردهای انتخاباتی و در نهایت معرفی نامزدهای نهایی، این روزها به فضای سیاسی کشور رنگ و بوی انتخاباتی بخشیده است. در این فضا و پیش از اعلام نامزدی چهره های اصلی رقابت، برخی با چراغ روشن یا خاموش از نامزدی خود رونمایی کرده اند.
این گزارش به بررسی مهمترین و تازه ترین رخدادهای مرتبط با انتخابات در فضای سیاسی و رسانه ای کشور در روزهای گذشته پرداخته است.

اعلام نامزدی معاون اجرایی احمدی نژاد در انتخابات

«حمید بقایی» معاون اجرایی احمدی‌نژاد دیروز (شنبه سی ام بهمن ماه) با انتشار یادداشتی در کانال شخصی خود برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. حمید بقایی اعلام کرد که قصد دارد «کاملا مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی» وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری شود. بقایی در حالی اعلام نامزدی کرده که پیش از این احمدی نژاد تصریح کرده بود در انتخابات 96 از هیچ نامزدی پشتیبانی نخواهد کرد.

در واکنش به اعلام نامزدی بقایی دبیر کل جامعه اصناف و فعال سیاسی اصولگرا گفت: بقایی چطور به خود اجازه داده کاندیدا شود؟ این که هر کسی به خودش اجازه دهد، بیاید و کاندیدای انتخابات شود، یعنی یک اشکال قانونی وجود دارد.

«احمد کریمی اصفهانی» افزود: این که هر شخصی علاقمند است کاندیدا شود را نمی‌توان کاری کرد اما جای تاسف است که هر کسی در کشور به خودش اجازه بدهد، اعلام کاندیداتوری کند بدون این که شان و جایگاه و توان خود را در نظر بگیرد. ... ما با حضور حداکثری کاندیداها مواجه هستیم و حضور برخی تنها مشکلی که ایجاد می‌کند این است که شورای نگهبان را به زحمت می‌اندازند. آقای بقایی و امثال وی در دادگاه محکومیت و پرونده دارند و این که چگونه به خود جرات می‌دهند، جای بسی تعجب و تاسف دارد.

ردپای بذرپاش در رقابت های انتخاباتی

در روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی در مورد فعالیت های انتخاباتی «مهرداد بذرپاش» منتشر شد که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جریان منتقد دولت در انتخابات یاد می شود.

یکی از رسانه های داخلی در روزهای گذشته خبرهایی را مبنی بر رونمایی از پوستر و شعار انتخاباتی بذرپاش منتشر کرد. به نوشته این رسانه، با رونمایی از پوستر و شعار انتخاباتی‌ مهرداد بذرپاش در شبکه‌های اجتماعی، کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رنگ جدی‌تری به خود گرفت.

بنا بر این گزارش، بذرپاش از چندی پیش فعالیت‌های خاموش خود برای انتخابات را آغاز و ضمن تشکیل ستاد، جلسات منظم سخنرانی خود را بر پا کرده بود. با این حال، اکنون با انتشار پوستر مذکور از سوی نزدیکان او، فعالیت‌های انتخاباتی بذرپاش شکل علنی‌تری به خود گرفته است. در پوستر منتشرشده، شعار «وطنم ای شکوه پا بر جا» به عنوان شعار انتخاباتی او دیده می‌شود.

در گزارش یکی از تارنماها در مورد نامزدی بذرپاش می خوانیم: بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بذرپاش کاندیدای نهایی تشکل تازه‌ تاسیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خواهد بود. همچنین گفته می‌شود سفرهای انتخاباتی او نیز به زودی آغاز خواهد شد. در حال حاضر، یکی از اعضای شورای شهر تهران مسئولیت ستاد شهر تهران را به صورت چراغ خاموش به عهده گرفته است. گفتنی است بذرپاش برای انتخابات آتی روی بدنه اجتماعی حامی محمود احمدی‌نژاد حساب ویژه‌ای باز کرده بود اما اطلاعیه اخیر رییس‌جمهور سابق به نوعی از او اعلام برائت کرده است.

خبر انتشار پوستر انتخاباتی بذرپاش اما در برخی دیگر از رسانه ها تکذیب شد. به نوشته این رسانه ها، برخی سایت های خبری با انتشار تصویری از تراکت های تبلیغاتی مهندس بذرپاش در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ، مدعی رونمایی از پوستر انتخاباتی وی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری شدند. تراکت تبلیغاتی مورد ادعا، در اسفند ماه گذشته و مقطع انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی، در حوزه انتخابیه تهران، چاپ و توزیع شده بود.

راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان از زبان رییس فراکسیون امید در مجلس دهم

«محمدرضا عارف» رییس فراکسیون امید روز 28 بهمن ماه در کنگره سالانه «حزب ترقی ایران» به تشریح راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات پرداخت و گفت: سیر ما در انتخابات ریاست جمهوری روشن است. رویکرد سال 92 باید ادامه پیدا کند، رویکردی که ما شروع کردیم و نتیجه‌اش را هم گرفتیم. آنچه قطعی است این است که یک کاندیدا خواهیم داشت. نظر شخصی من هم آقای روحانی است.

عارف افزود: البته مواردی نیز به عملکرد چهارساله دولت وارد است که با خود اعضای دولت در مورد آن صحبت می‌کنیم تا دولت در امور مختلف از جمله امور اقتصادی و معیشت مردم موفق‌تر باشد. نظر شورای عالی به موقع اعلام می‌شود و مهم این است که در این دو سه ماه احزاب فعال باشند و مشارکت حداکثری و پرشورتر از انتخابات سال 94 داشته باشیم. هرچند حرف آخر را مردم می‌زنند و هر فردی که فردای انتخابات از صندوق بیرون می آید به او احترام می گذاریم.

نظم تشکیلاتی اصلاح طلبان زیر سایه شورای عالی سیاست گذاری؟

وجود سه تشکل «شورای مشورتی»، «شورای هماهنگی» و «شورای عالی سیاستگذاری» در اردوگاه اصلاح طلبان، در روزهای گذشته این سوال را ایجاد کرده که در انتخابات پیش رو کدام یک از این نهادها مرجع خرد جمعی و تصمیم گیری در این جریان خواهد بود.

برخی اصلاح طلبان پیروزی خود در انتخابات مجلس دهم در اسفند 1394 را مدیون عملکرد خوب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می دانند و شماری می گویند فعالیت دو تشکل دیگر در پاره ای از موارد موازی کاری هایی را به وجود می آورد؛ مساله ای که موضوع پرسش یکی از رسانه های داخلی از یکی از فعالان این جریان قرار گرفت.

«علی صوفی» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با یکی از رسانه های گفت: اصلاح طلبان با شورای عالی سیاستگذاری در انسجام بخشی به نیروهای خود موفق بودند و الان شورای مشورتی و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دیگر محلی از اعراب ندارند و اگر هم 5 تشکل اعتماد ملی، مردمسالاری، اراده ملت، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و نیروهای خط امام به این شورا نپیوندند و راه جدایی را در پیش گیرند اقدام شان بی اثر است و تأثیری بر پایگاه رأی جریان اصلاحات ندارد.

حمایت اصلاح طلبان از نامزد پوششی

به نظر می رسد یکی از راهبردهای اصلی اصلاح طلبان معرفی نامزد پوششی در انتخابات پیش رو باشد؛ راهبردی که به گفته برخی تحلیلگران و چهره های سیاسی برای افزایش توان روحانی در رقابت های انتخاباتی در برابر نامزدهای احتمالی می تواند به اجرا درآید. در روزهای گذشته برخی چهره های مطرح اصلاح طلب به بررسی این راهبرد پرداختند.

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گویی در 25 بهمن ماه با دفاع از معرفی نامزد پوششی برای روحانی در انتخابات 1396 اظهار داشت: در فرایند انتخابات هر اتفاقی، قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان در میان راه از آن بازگشت یا عقب کشید. این مسأله‌ای است که در گذشته هم وجود داشته؛ همان سال 76 با وجود آنکه رقابت و تضاد میان آقایان ناطق نوری و خاتمی چندان شدید نبود، گزینه‌هایی چون آقای ری شهری و مرحوم حبیبی نیز مطرح بودند. اینکه در کنار کاندیدای اصلی، گزینه‌های جایگزین احتمالی مطرح می‌شوند. ممکن است حادثه‌ای طبیعی برای ‎آقای روحانی رخ دهد و یا شورای نگهبان فرایند انتخابات را متوقف کند، اما اگر نشود چه!

کرباسچی در ادامه گفت: نکته دیگری که ضرورت معرفی کاندیدای پوششی را نشان می‌دهد، این است که آقای روحانی در فرایند تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌های احتمالی چه‌قدر می‌تواند همه موارد را مطرح کند یا اگر در جناح رقیب چند کاندیدای حراف و پرگو وجود داشته باشد و ایشان به تنهایی بخواهد پاسخ آن‌ها را دهد کار دشواری است. این فرصتی است که در فضای انتخاباتی یک یا دو نفر در کنار آقای رئیس جمهور از دولت و عملکرد آن دفاع کنند و واقعیت‌ها را به مردم نشان دهند و در چند شب مانده به انتخابات به مردم اعلام کنند حامی دولت‌اند و به نفع رئیس‌جمهوری کنار می‌روند.

لغو همایش سراسری اصولگرایان

برخی اخبار از اردوگاه اصولگرایان همچنان حول محور واگرایی انتشار می یابد. یکی از این خبرها لغو همایش سراسری اصولگرایان است که قرار بود روز 28 بهمن با شرکت چهره های برجسته این جریان برای هم اندیشی در مورد برنامه ها و راهبردهای انتخاباتی برگزار شود. این در حالی است که یکی از اعضای ستاد اجرایی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام کرد هیچ اختلاف داخلی در مجموعه نیست و فقط عامل تأخیر برگزاری گردهمایی اصولگرایان تهیه محل مناسب برای برگزاری مراسم است.

«محمدحسن آصفری» عضو ستاد اجرایی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» با تأیید لغو همایش سراسری اصول‌گرایان به یکی از رسانه های داخلی گفت: هیچ اختلاف داخلی در مجموعه نیست. به دلیل آنکه جمعیت زیاد است دنبال محل مناسبی برای برگزاری این گردهمایی هستیم و همین مساله عامل به تعویق افتادن تاریخ مراسم شد.

عضو ستاد اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با رد خبری درخصوص انتخاب «علیرضا زاکانی» به عنوان نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به جمنا و حمایت 80 درصد 2500 عضو مجمع عمومی این مجموعه از او و بروز اختلافات شدید میان اعضای جبهه به همین خاطر توضیح داد: هیچ اختلافی نیست من نمی دانم این خبر را از کدام لپ لپ درآوردند ولی هیچ تصمیمی هنوز برای انتخاب نامزد نهایی گرفته نشده است و نظر مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخاب نامزد نهایی تعیین کننده است.

بررسی شانس اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات

برخی کارشناسان می گویند باور چهره ها و جریان های سیاسی به احتمال بالای پیروزی حسن روحانی در انتخابات پیش رو و فقدان چهره ای رقیب و رای آور در برابر روحانی، انگیزه جریان اصولگرا برای تکاپوی انتخاباتی را از میان برده است و همین مساله موجب سردی فضای انتخاباتی شده است. توجه به اظهارنظرهای چهره های سیاسی اصولگرا در این ارتباط، دلیلی برای طرح این فرضیه است.

«علی کیهانیان» دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی روز شنبه 30 بهمن گفت: سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مهرداد بذرپاش، پرویز فتاح و محسن رضایی شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی ندارند و رقیب اصلی روحانی فردی از نزدیکان احمدی نژاد است.

به گفته کیهانیان، با توجه به وضعیت موجود شهرداری تهران و عملکرد آن نسبت به رفع نیازهای مردم و همچنین نحوه عمل مدیران شهرداری تهران، نامزدی قالیباف با اقبال مردمی مواجه نخواهد شد.

این فعال سیاسی افزود: بذرپاش نیز می تواند یکی از نامزدها باشد چرا که هم جوان است و هم واجد ویژگی های خاصی است. اما برای ایشان هم چندان شانسی نمی بینم. با رصد کردن فعالیت کمیته امداد هم می توان فهمید که عملکرد این نهاد در دوره مدیریت فتاح نه تنها بهتر نشده بلکه متاسفانه دچار ضعف شده است بنابر این ایشان هم بختی برای انتخاب شدن توسط مردم ندارد.

کیهانیان نامزدی احمد توکلی و محمدرضا باهنر را نیز منتفی دانست و تصریح کرد: ولی جلیلی نامزد بلافصل جبهه پایداری خواهد بود و در استان ها نیز مشغول تبلیغ ایشان هستند. با بررسی سه فضای محلی - ملی، منطقه ای و بین المللی می توان به این نتیجه رسید که تنها فردی از تیم احمدی نژاد قادر به رقابت جدی با روحانی است. همچنین مشخص نبودن راهبرد انتخاباتی و نامزد احتمالی جریان پایداری در انتخابات پیش رو به تردیدها در خصوص پیروزی اصولگرایان در انتخابات پیش رو دامن زده است.
به نظر می رسد هنوز خود اصولگرایان نمی دانند آیا جبهه پایداری بر سر معرفی نامزد مشترک با جبهه مردمی نیروهای انقلاب به اجماع می رسند یا نه. این وضعیت را می توان از اظهار نظر اخیر «محمدعلی پورمختار» عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه دریافت.

پورمختار روز چهارشنبه 27 بهمن گفت: بحث فرد تا امروز در جریان اصولگرا تعیین و نهایی نشده است و اگر آقای جلیلی و بذرپاش در شهرها سخنرانی می کنند به عنوان یک امر شخصی است و علاقمند به تداوم این نوع سخنرانی ها و شفاف سازیها و بیان مواضع و دیدگاهها هستند ولی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نیستند.
پورمختار در مورد اینکه آیا پایداری ها گزینه ای جدا از جریان اصولگرا معرفی می کنند گفت: پایداری ها هنوز این بحث را که کاندیدای جدا از جریان اصولگرا معرفی می کنند را مطرح نکرده اند و آنها فعلا مستقلا کاری نخواهند کرد.

اظهارنظرهایی متناقض در مورد لزوم تقویت تحزب

احزاب را شاید بتوان الفبای مردم سالاری دانست؛ تشکل هایی سازمان یافته که خواست و اراده تعداد زیادی از مردم را نمایندگی می کنند و در رقابتی سالم و اصولی برای به دست آوردن قدرت به منظور پیاده سازی ایده ها و برنامه های جمعی خود تلاش می کنند.

اگرچه ضرورت تحزب برای تقویت مردم سالاری اثبات شده است، اما به نظر می رسد چهره های برجسته اصولگرایی و اصلاح طلبی در مورد آن نظرهای متفاوتی دارند؛ 2 دیدگاه متفاوتی که در اظهار نظر شخصیت های برجسته جریان های عمده سیاسی در هفته گذشته قابل ردیابی است.

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز 27 بهمن ماه در نشست شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور با بیان اینکه در 20 سال گذشته فضای سیاسی کشور به دست احزاب بوده اما مردم متوجه شده اند که یکبار دیگر باید به انقلاب برگردند، اظهار کرد: در انتخابات پیش رو باید جبهه مردمی شکل بگیرد و دولتی انقلابی سرکار بیاید.

به گفته رضایی، باید نسل جدید را برای به عهده گرفتن مسوولیت های انقلاب آماده کنیم. ما باید یکبار دیگر جامعه ، صنعت و دانشگاه های کشور را انقلابی کنیم و باید یک جبهه مردمی و انقلابی شکل گیرد. انتخابات آینده باید نقطه آغاز بازگشت به اهداف انقلابی باشد.

این در حالی است که شخصیت های برجسته اصلاح طلب، ضمن پایبندی به ارزشها و اصول انقلابی، تقویت تحزب را گامی موثر در تحقق مردم سالاری دینی می دانند.

عارف، رییس فراکسیون امید روز 28 بهمن ماه در کنگره سالانه حزب ترقی ایران بر لزوم تحقق جایگاه واقعی تحزب در کشور تاکید کرد. به گفته عارف، تشکل‌ها باید حرف مردم را نمایندگی کنند و بیانگر نظرات آن‌ها باشند. رفتارهای بعد از انقلاب نیز مثل قبل از انقلاب، فراز و فرودهایی در تحزب داشت. در مقاطعی که جلوی آن گرفته شد و در مقاطعی با نگاه کمی تعداد احزاب زیاد شدند اما خروجی قابل توجهی از آن‌ها ندیدم. در کشور ما تمام دستگاه‌های حکومتی به طور مستقیم و غیرمستقیم مردم را نمایندگی می‌کنند.

عارف متذکر شد:‌ باید به سمت احزاب تاثیرگذار و فراگیر برویم که زمانی نگاه‌شان مطرح می‌شود زمینه تحقق آن نیز در کشور فراهم باشد. باید در این مسیر حرکت کنیم که به اعتقاد من راهبرد کلی نخبگان و دلسوزان هم باید به همین سمت باشد؛ به سمت رسیدن به احزابی که بتوانند بخش بزرگی از مردم را نمایندگی کنند. بناست مردم حرف آخر را بزنند و این در صندوق‌های رای نمود پیدا می‌کند.

ادعای یک عضو جبهه پایداری در مورد ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی

در حالیکه «جلال فیاضی» چهره فرهنگی مشهد با رای تمامی 12 تشکل عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی به ریاست این تشکل انتخاب شده، یک عضو جبهه پایداری در اقدامی عجیب خود را رییس این تشکل خوانده و جلسه برگزار می کند.

به نوشته یکی از تارنماهای خبری، «جعفری» عضو جبهه پایداری و دبیر انجمن اسلامی پزشکان خراسان رضوی ارتباط نزدیکی با «وحید جلیلی» معاون شهردار مشهد و برادر «سعید جلیلی» دارد که در تدارک فعالیت گسترده در دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر است.

وی در حالی بعد از جلسه رای گیری خود را رییس اعلام کرده که دبیرکل مؤتلفه اسلامی و مسوول امور استانهای جبهه پیروان خط امام و رهبری کشور این ادعا را قویا رد کرده است.

29212

 

کد N1641016

وبگردی