آفتاب
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی:

اولین شتابگر ساخته شده به دست دانشمندان کشور در قزوین به زودی افتتاح می شود

اولین شتابگر ساخته شده به دست دانشمندان کشور در قزوین به زودی افتتاح می شود

قزوین-ایرنا-مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:اولین شتابگر با عنوان مرکز پرتودهی صنعتی (رودترون) ساخته شده به دست دانشمندان و مهندسان کشور در قزوین به زودی افتتاح و راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا، اصغر زارعان و فریدون همتی روز یکشنبه در بازدید از محل اجرای طرح پرتو دهی صنعتی (رودترون) در قزوین افزود:این پروژه در حوزه پرتودهی محصولات کشاورزی و پزشکی با مدت ماندگاری بیشتر و بهداشتی بودن با استاندارد های بین المللی ایجاد شده است و اولین طرح بومی رودوترن در کشور است که با حمایت دولت به بهره برداری خواهد رسید.
اصغر زارعان با بیان اینکه استانهای همجوار قزوین نیز از این سیستم برای پرتودهی محصولات خود از جمله محصولات کشاورزی بهره مند خواهند شد، افزود: نکته مهم در این طرح بهرهگیری از تجهیزات بومی ساخته شده توسط متخصصان صنعت هسته ای کشور است که کار نصب آنها به اتمام رسیده و و سایر موارد نیز ظرف مدت کوتاهی به پایان می رسد.
وی اضافه کرد: با افتتاح این طرح مردم از این پروژه ملی با کارکردهای متنوع در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی بهره مند خواهند شد.
استاندار قزوین نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت:پروژه پرتودهی صنعتی برای استان صنعتی و کشاورزی قزوین و استان های همجوار به عنوان یک پایگاه با کارکرد ملی و منطقه ای محسوب شده و یکی از پروژه های مهم و زیربنائی استان قزوین است .
فریدون همتی ادامه داد:با توجه به اینکه این پروژه در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید است و محصولات و تجهیزات آن در راستای بومی سازی توسط متخصصان هسته ای کشور تولید شده است همه مدیران اجرائی استان در تکمیل و راه اندازی سریع آن تا پایان اسفندماه همکاری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه این طرح تا پایان اسفندماه امسال تکمیل و به زودی به بهره برداری آزمایشی خواهد رسید، افزود: این پروژه در فروردین ماه سال آتی در روز صنعت هسته ای کشور به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد ولی ما علاقمندیم با توجه به عظمت پروژه با حضور دکتر روحانی این پروژه افتتاح شود.
همتی ادامه داد:این مرکز برای صنعت و ارتقای سطح زندگی مردم و ماندگاری محصولات از مجموعه های مهم، زیربنائی و کلیدی استان و کشور محسوب خواهد شد.
وی با بیان اینکه راه اندازی این مجموعه گام بزرگی در توسعه فناوری و دانش هسته ای است، افزود:این طرح براساس گزارش معاونت سازمان انرژی هسته ای در چهار استان تهران، یزد، آذربایجان شرقی و قزوین ایجاد شده و نقش پررنگی در ارتقای خدمات، تولید، صنعت ، کشاورزی و صادرات خواهد داشت.
همتی ادامه داد:این طرح در فاز اول با بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان انرژی اتمی در حوزه تجیهزات و ساختمان تکمیل شده است و فاز دوم آن در 6 هکتار زمین طی عملیات گسترده ای در بخش های مکمل وآزمایشگاه تکمیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای فاز سوم این طرح نیز با سازمان انرژی اتمی به تفاهم رسیده ایم و به زودی 40 هکتار زمین را در این خصوص به سازمان انرژی اتمی تحویل خواهیم داد که با تکمیل این سه فاز مرکز بزرگ هسته ای و خدمات دهی به مجموعه های پزشکی ،کشاورزی وصنعتی در قزوین به وجود خواهد آمد.
در این بازدید مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی از نزدیک در روند واگذاری انشعابات آب،برق،گاز و مخابرات و سایر موارد مربوط به این طرح قرار گرفت.
برای ساخت و استقرار این شتابگر 6 هکتار زمین در نظر گرفته شده است.
با بهره برداری از این مرکز 50 فرصت شغلی مستقیم و 300 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد و زمینه برای فعالیت های علمی محققان و پژوهشگران چهار استان کشور فراهم می شود.
با راه اندازی این مرکز می توان خدمات متنوعی را به بخش صنعت، کشاورزی و پزشکی ارائه که یکی از آنها افزایش زمان نگهداری محصولات و پیشگیری از بروز آفت در آنها است که می تواند صادرات کالاهای کشور به خارج را تسهیل کند.
مشابه خارجی دستگاه شتابگر ساخته شده توسط متخصصان ایرانی 12 تا 15 میلیون دلار قیمت دارد.
6101/ 3013 *خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشاردهنده: مقدم سلیمی
کد N1640945

وبگردی